باقری لنکرانی خبر داد توزیع داروی کنترل بیماری ایدز

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از توزیع داروی «آیمود» برای کنترل سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ایدز در سه ماه آینده ، میان بیمارانی که در مرحله فاز سه بیماری HIVمثبت هستند ، خبر داد.
کد خبر: ۱۵۴۴۶۸

دکتر کامران باقری لنکرانی روز شنبه در همایش روز جهانی ایدز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با اشاره به این که این داروی تولید داخل در سازمان مالکیت معنوی جهان ثبت شده است، افزود: هم اکنون این دارو به عنوان یک روش درمان همراه، برای بیماران مبتلا به «HIV» مثبت به کار می رود.
وی به برخی از آمارهای موجود در زمینه تعداد مبتلایان به «HIV» مثبت در دنیا اشاره کرد و گفت: در سال تعداد مبتلایان به اچآی وی مثبت حدود میلیون نفر برآورد شده است که این رقم نسبت به سال که میلیون نفر برآورد شده بود، کاهش یافته است.
لنکرانی ادامه داد: این در حالی است که براساس آمار، تعداد کودکان مبتلا به «HIV» مثبت در جهان در سال و کاهش نیافته است و جمعیت زیر سال بسیار آسیب پذیرتر در برابر این بیماری مهلک هستند.
وی خاطرنشان کرد : در ایران به دلیل اجرای برنامههای مشاورهای و خدمات پیشگیری به صورت گسترده و رایگان در میان خانوادهها ، در حال حاضر درصد افراد مبتلا به «HIV» مثبت در میان کودکان زیر سال به شدت کاهش یافته است.
وزیر بهداشت با هشدار به این که در آسیا درصد مبتلایان به «HIV» مثبت نسبت به قارههای دیگر رو به افزایش است، گفت : به رغم این که تعداد مبتلایان به این بیماری در قارههای مختلف در سال اخیر، چهار برابر شده است، در آسیا این افزایش برابر بوده است که در این میان کشورهای چین و هندوستان بیشترین افزایش را داشتهاند . وی توضیح داد: با گسترش رفتارهای پرخطر در آسیا احتمال وجود این مشکل در کشور ما نیز وجود دارد و در واقع درصد زنان مبتلا به «HIV» مثبت رو به گسترش است اما با برنامهریزیهای خوب در 3 سال گذشته میزان ابتلا به این بیماری در زنانی که از طریق شوهران معتاد مبتلا شده ، کاهش یافته است.
وزیر بهداشت علت مرگ بیماران مبتلا به «HIV» مثبت را عوامل مختلفی از جمله عفونت همراه با هپاتیت « «Bو «C» ذکر کرد و گفت: مرگهای ناشی از این دو علت در بیماران «HIV» مثبت رو به افزایش است و با پوشش حمایتی و اقدامات پیشگیرانه این بیماران میتوان طول عمر آنها را افزایش داد.
لنکرانی گفت : در حال حاضر نگاه سیاستگذاران، نگاه مدیریت بحران برای بیماری «HIV» مثبت است در حالی که این بیماری به صورت مزمن درآمدهاست و سالهای متمادی در جهان وجود خواهد داشت . وی افزود: باید نگاه سیاستگذاران به این بیماری، یک مدیریت متفکر باشد تا با برنامهریزیهای اساسی به صورت مداوم در حال مبارزه با این بیماری باشیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: اگر روند افزایش این بیماری در جهان کنترل نشود به یک بحران تبدیل خواهد شد.
لنکرانی در مورد برنامههای وزارت بهداشت به منظور مقابله و کنترل این بیماری گفت: اولویتبندی تدوین برنامه ملی برای مبارزه با «HIV» مثبت و همکاریهای بین بخشی با وزارتخانههای مختلف از جمله آموزش و پرورش و علوم از مهمترین سیاستهای وزارت بهداشت است و سعی داریم با تامین منابع مالی مناسب همه افراد مبتلا را تحت پوشش قرار دهیم . وزیر بهداشت تاکید کرد: باید در مورد رفع «انگ» از این بیماری در کشور توجه جدی شده است و از این رو با همکاری وزارت آموزش و پرورش باید اطلاعات لازم در مورد این بیماری به اولیا و در برخی از موارد به دانش آموزان ارایه میشود.
لنکرانی، اختصاص درصد از بودجههای مربوط به «HIV» مثبت برای تهیه داروی بیماران ، ایجاد مرکز مشاورهای و تحت پوشش قرار دادن بیش از هزار نفر زندانی در برنامههای کاهش آسیب را از اقدامات دیگر وزارت بهداشت ذکر کرد.
وی گفت: در حال حاضر هزار نفر بیمار مبتلا به «HIV» مثبت توسط وزارت بهداشت و سازمانهای غیردولتی تحت پوشش برنامه کاهش آسیب هستند.
وزیر بهداشت همکاریهای بین بخشی در حمایت از بیماران مبتلا به «HIV» مثبت را ضروری دانست و گفت: در بودجه امسال این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها