ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان صبح چهارشنبه پس از دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان به کشورش بازگشت، بدون آنکه بتواند با «نواز شریف» نخستوزیر معزول و تبعیدی پاکستان
کد خبر: ۱۵۳۳۷۳
دیدار کند.
مقامات سعودی گفتند در جریان این سفر یک روزه، تلاشهایی برای دیدار بین مشرف و نواز شریف به عمل آمد.
مشرف در سال 1999 با کودتا علیه دولت شریف قدرت را در پاکستان قبضه کرد و وی را به تبعید ده ساله به عربستان فرستاد.
شریف ماه گذشته پس از 7 سال تبعید از عربستان بازگشت اما دولت مشرف وی را از همان فرودگاه برگرداند.
یک مقام پاکستانی گفت: هدف مشرف جلوگیری از بازگشت شریف تا قبل از انتخابات پارلمانی ژانویه بود اما یک عضو ارشد حزب نواز شریف روز چهارشنبه گفت: وی حاضر به دیدار با ژنرال نشد.
زاج ظفرالحق رئیس حزب نواز شریف گفت: «او به تعهد خود برای امتناع از مذاکره با یک دیکتاتور نظامی وفادار ماند.»
الحق نگفت حزبش انتخابات را تحریم خواهد کرد یا نه. «مخالفان باید تصمیمی دسته جمعی بگیرند. اگر برای شرکت در انتخابات تصمیم گرفته شود همه احزاب باید شرکت کنند در غیر این صورت همه باید انتخابات را تحریم کنند.»]
اقبال ژاگر دبیرکل حزب نیز گفت: شریف به گفتگو با یک رژیم دیکتاتور اعتقاد ندارد.
از سوی دیگر، ژنرال «راشد قریشی» سخنگوی ریاست جمهوری پاکستان در گفتگو با خبرگزاری ایپیبی کشورش، این موضوع را که مشرف درصدد دیدار با نواز شریف بوده است، رد کرد و اظهار داشت: دیدار رئیس جمهوری پاکستان از عربستان یک سفر عادی بود و هیچ گونه برنامه از پیش تعیین شدهای برای ملاقات او با نواز شریف وجود نداشت.

آزادی زندانیان سیاسی

جاوید اقبال چیما سخنگوی وزارت کشور پاکستان روز چهارشنبه گفت: بیش از 3700 نفر از زندان آزاد شدهاند که چند صد نفر بیشتر از رقمی بود که روز سهشنبه گفته بود. وی گفت: عده دیگری به تازگی دستگیر شدهاند و به این دلیل نمیتواند بگوید دقیقا چه تعدادی هنوز زندانی هستند. وی روز سهشنبه تعداد زندانیان باقیمانده را 2 هزار نفر ذکر کرده بود.
دولت پاکستان علت آزادی ناگهانی مخالفان خود را اعلام نکرد اما این کار چند روز بعد از دیدار مشرف با جان نگروپونته معاون وزارت خارجه امریکا انجام گرفت که به مشرف برای خاتمه دادن به حکومت اضطراری هشدار داده بود. در حالی که امریکا با پرداخت میلیاردها دلار کمک نظامی به پاکستان برای مبارزه با القاعده و طالبان، حامی اصلی این کشور است، عربستان نیز به علت کمکها و سرمایهگذاریهای خود در پاکستان، نفوذ قابل توجهی بر این کشور دارد.
مشرف پس از رفتن نگروپونته، با لحنی به نشانه این که فرمانبردار امریکا نیست، گفته بود نگروپونته پیام تازهای نیاورده است. او هفته گذشته به آسوشیتدپرس گفت: من براساس منافع پاکستان تصمیم میگیرم و زیر بار اخطار هیچکس نمیروم. اما نگروپونته همان وقت گفت در عالم دیپلماسی، جوابها معمولا بلافاصله داده نمیشود.

محور مذاکرات با مقامهای عربستان

مشرف روز سهشنبه ساعتها با مقامات امنیتی عربستان درباره مبارزه با افراطگرایی اسلامی مذاکره کرد و سپس به دیدار پادشاه عربستان رفت. جزییات این دیدارها معلوم نیست اما یک مقام دفتر مشرف در اسلامآباد گفت: رهبران سعودی میخواهند نواز شریف به پاکستان بازگردد و در انتخابات پارلمانی ژانویه شرکت کند.
وی افزود: مشرف کوشید سعودیها را قانع کند که بازگشت او در این شرایط بحران سیاسی را تشدید و ثبات پاکستان را به خطر خواهد انداخت.
مقام فوق گفت: مشرف به طور خصوصی به نزدیکانش گفته آماده است به شریف اجازه دهد پس از انتخابات به کشور بازگردد مشروط بر این که از شدت حملاتش به او کم کند! یک مقام سعودی به آسوشیتدپرس گفت: مشرف به عنوان اقدامی آشتیجویانه خواسته بود با شریف ملاقات کند.

خانم بینظیر بوتو نیز گفت: روز دوشنبه وقتی با نواز شریف صحبت کرد شریف چیزی درباره دیدار با مشرف به او نگفت. اما بوتو برخلاف هفته گذشته از انتقاد مستقیم از مشرف خودداری کرد و گفت: فکر خوبی است اگر مشرف از فرماندهی ارتش مطابق قول خود کنار برود و به عنوان یک رهبر غیرنظامی حکومت کند. وی گفت: حزب او به چند روز دیگر نیاز دارد تا درباره توصیه شریف به تحریم انتخابات تصمیم بگیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها