
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین سیستان و بلوچستان -
نگاه ۲ کشور به توسعه مرزی تنها محدود به تجارت کالا نیست؛ بلکه ابعادی از اشتغال، سرمایهگذاری، زیرساخت صنعتی، لجستیک و حتی انرژی را نیز دربرمیگیرد، افغانستان بهدنبال بازسازی صنایع خود است و ایران این فرصت را دارد که با تکیه بر توان فنی و ظرفیتهای بندری، نقش تأمینکننده تجهیزات، مواد اولیه و مسیر انتقال را بر عهده بگیرد. این همکاری اگر به شکلی پایدار مدیریت شود میتواند زنجیره ارزش مشترکی ایجاد کند که منافع آن به هر ۲ طرف برسد.
نکته حائز اهمیت دیگر پیوند مسائل اقتصادی با پویاییهای سیاسی و امنیتی منطقه است ۲ کشور بهخوبی میدانند که هرگونه اختلال در روابط مرزی، تأثیر مستقیمی بر امنیت، مهاجرت، رفاه و حتی روابط بینالمللی دارد بنابراین بخش مهمی از توافقهای جدید بر ایجاد ثبات در مدیریت آب، جلوگیری از تعارض منافع و تقویت همکاریهای امنیتی استوار است، همین رویکرد سبب شده مذاکرات اخیر با پرهیز از تنش و تمرکز بر منافع مشترک پیش برود.
ایران نیز با توجه به موقعیت بیبدیل خود در اتصال اقیانوس هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، تلاش دارد جنوب شرق کشور را به موتور محرک توسعه مرزی و منطقهای بدل کند. سرمایهگذاریهای گسترده در راهآهن، جادههای ترانزیتی و زیرساختهای بندری در همین چارچوب قابل تحلیل است، از نگاه ایران، تقویت تجارت با افغانستان نهتنها یک منفعت اقتصادی بلکه عاملی برای ثباتسازی و کاهش فشارهای معیشتی در مناطق مرزی بهشمار میرود.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بازدید مشترک ۲ هیأت و بررسی ظرفیتهای مرزی منجر به امضای صورتجلسه همکاریهای مشترک شد که میتواند بخش عمده مبادلات ۲ کشور را مدیریت کند و دسترسی منحصر بهفرد مرز میلک به بندر چابهار این امکان را فراهم میآورد که مسیر ترانزیت کالا از افغانستان به آبهای آزاد با هزینه کمتر و ظرفیت بالاتر شکل بگیرد و همین ویژگی این نقطه را به یکی از کانونهای اصلی سرمایهگذاری مشترک تبدیل کرده است.
منصور بیجار با اشاره به پروژههای زیرساختی سیستان و بلوچستان ادامه داد: راهآهن چابهار - زاهدان و جادههای ترانزیتی مرتبط با مرز میلک در حال تکمیل است و هدف کوتاهمدت استان ایجاد امکان عبور روزانه یکهزار کامیون و افزایش تدریجی آن به بیشاز ۲ هزار دستگاه است که اجرای این برنامه میتواند اقتصاد محلی، تجارت منطقهای و ظرفیت اشتغال در سیستان و بلوچستان را متحول سازد.
وی به ظرفیتهای هوایی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: پنج فرودگاه فعال استان آمادگی برقراری پروازهای مستقیم با شهرهای افغانستان را دارند و این اقدام مسیر تازهای برای مبادله کالا، رفتوآمد تجار و کوتاهتر شدن زمان عملیات بازرگانی ایجاد خواهد کرد و در کنار تخفیفهای ویژهای که استان برای تجار افغانستانی در نظر میگیرد میتواند هزینه تجارت مشترک را به شکل محسوسی کاهش دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان به پروژههای عمرانی از جمله پل دوم جاده ابریشم، مسیرهای مرزی و زیرساختهای انرژیهای تجدیدپذیر اشاره و بیان کرد: پیمانکاران ایرانی آمادگی دارند اجرای فوری بخش زیادی از طرحها را برعهده گیرند و برخی هزینهها در صورت توافق بهطور مشترک تأمین میشود و این پروژهها علاوهبر روانسازی عبور کالا، زمینهساز شکلگیری بازارچههای مرزی، توسعه بستهبندی محصولات افغانستان و گسترش همکاری پایدار اقتصادی میان ۲ کشور خواهد شد.
مجموع این عوامل نشان میدهد جنوب شرق ایران در آستانه ورود به مرحلهای تازه از نقشآفرینی قرار دارد؛ مرحلهای که در آن چابهار نه فقط یک بندر، بلکه نقطه اتصال راهبردی برای اقتصادهای در حال رشد منطقه است، اگر برنامههای اعلامشده عملی شود، مرز میلک میتواند به یکی از پررفتوآمدترین کریدورهای تجاری تبدیل شود و توافق ۱۰ میلیارد دلاری میان ۲ کشور، از زمره وعدههای آرشیوی به واقعیتی قابل اندازهگیری بدل خواهد شد.
در ادامه این روند و برای روشنتر شدن ابعاد توافقها و برنامههای مشترک، مرور دیدگاهها و توضیحات مسوولان حاضر در نشست مشترک اقتصادی ایران و افغانستان اهمیت ویژهای پیدا میکند، چرا که هر کدام از آنان بخشهایی از پازل همکاری را تشریح کرده و نشان میدهند چگونه زیرساختها، اهداف اقتصادی، اراده سیاسی و ظرفیتهای مرزی قرار است در کنار هم قرار بگیرند و مسیر تازهای از تعاملات دو کشور را شکل دهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان با تشریح وضعیت طرحهای عمرانی استان گفت: این استان طی سالهای اخیر سرمایهگذاری گستردهای در ساخت جادههای دوبانده، خط راهآهن و مسیرهای ترانزیتی انجام داده و اکنون این پروژهها به مرحلهای رسیدهاند که میتوانند ظرفیت استان را برای نقشآفرینی در توسعه ملی و منطقهای چند برابر کنند و حضور هیأت افغانستانی نشان داد این زیرساختها میتوانند بخش مهمی از نیازهای لجستیکی کشور همسایه را نیز پاسخ دهند.
عطاالله اکبری افزود: موقعیت راهبردی سیستان و بلوچستان به گونهای است که امکان افزایش تردد روزانه تا ۲ هزار کامیون وجود دارد و تکمیل پل جدید میلک و آغاز عملیات احداث پل خاکی موقت میتواند جریان عبور کالا را بدون وقفه تضمین کند و این مجموعه اقدامات باعث شده استان در عمل به یکی از محورهای ویژه تجارت و ترانزیت منطقهای تبدیل شود.
وی درباره جزئیات پیشرفت پروژهها عنوان کرد: راهآهن چابهار - زاهدان با ۸۰ درصد پیشرفت تا پایان سال یا سهماهه نخست سال آینده تکمیل خواهد شد و جاده زاهدان - میلک نیز با ۶۳ درصد پیشرفت طی 2 سال آینده به صورت دوبانده آماده بهرهبرداری میشود و این پروژهها ستونهای اصلی توسعه مبادلات بینالمللی در شرق کشور به شمار میروند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تکمیل پل جدید، مسیر زمینی دوم و دیگر زیرساختهای مرزی ظرفیت مرز میلک را بهطور چشمگیری افزایش میدهد و هماهنگی با طرف افغانستانی برای سرعتبخشی به اجرای این طرحها در جریان است و ترکیب این اقدامات چشماندازی روشن از تبدیل استان به محور اصلی تجارت منطقهای ارائه میدهد.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان با اشاره بر اهمیت توافق جدید گفت: نشست مشترک اقتصادی ایران و افغانستان با هدف رفع فوری موانع و تسریع همکاریها برگزار شد و نتیجه آن تدوین برنامه زمانبندیشده برای حل مسائل ترانزیت، تجارت و امور تجار بود و این توافق یکی از عملیاتیترین تفاهمهای ماههای اخیر در منطقه محسوب میشود.
منطقه آزاد سیستان به پایگاه اصلی تجارت ایران و افغانستان تبدیل خواهد شد و ظرفیت آن برای پذیرش پروژههای مشترک افزایش مییابد
حسین سنجرانی نقش استاندار سیستان و بلوچستان در پیشبرد مذاکرات را راهبردی توصیف کرد و افزود: هدف اصلی این نشست ایجاد جهش در روند توسعه منطقه آزاد سیستان است و با اجرایی شدن مصوبات، این منطقه به پایگاه اصلی تجارت ۲ کشور تبدیل خواهد شد و ظرفیت آن برای پذیرش پروژههای مشترک افزایش مییابد.
وی عنوان کرد: همکاری جدی طرف افغانستانی موجب شود آثار عملی این توافق بهزودی در قالب رونق تجارت، افزایش اشتغال و توسعه زیرساختها در منطقه مرزی دیده شود و منطقه آزاد سیستان نیز تمامی حمایتهای لازم برای سرمایهگذاران را فراهم خواهد کرد تا روند اجرا بدون وقفه ادامه یابد.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان با اشاره به آغاز عملیات ساخت مسیر زمینی دوم در نقطه صفر مرزی خاطرنشان کرد: این مسیر ظرفیت عبور روزانه حدود یکهزار خودرو را ایجاد میکند و میتواند بخش مهمی از توافق ۱۰ میلیارد دلاری تجارت میان ۲ کشور را تقویت کرده و جریان کالا را روانتر سازد و این اقدام نمونهای روشن از عملیاتی شدن اراده دو کشور در توسعه مشارکت اقتصادی است.
سفر هیأت عالیرتبه اقتصادی افغانستان به سیستان و بلوچستان، بار دیگر جایگاه چابهار و مرز میلک را به کانون نگاههای منطقهای بازگرداند؛ جایی که ایران و افغانستان میکوشند با عبور از موانع قدیمی، یک مدل تازه برای ترانزیت، تجارت و توسعه مشترک تعریف کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
بررسی راهکارهای برونرفت از چالشهای فرهنگی در گفتوگو با دکتر حامد حاجیحیدری، جامعهشناس