به دنبال تصمیم ژنرال پرویز مشرف برای اعلام وضعیت فوقالعاده ، دستگیری فعالان و رهبران مخالف رژیم در پاکستان آغاز شد.
کد خبر: ۱۵۱۲۲۰

به گزارش بیبیسی ، در این راستا، قائممقام حزب نواز شریف، نخستوزیر مخلوع پاکستان دستگیر شده و عمران خان، سیاستمدار، اعلام کرد در خانهاش تحت نظر است. وکلای سرشناس، از جمله روسای کانونهای وکلا نیز دستگیر شدهاند.
ژنرال مشرف ضمن دفاع از تصمیم خود اعلام کرد نمیتوانست اجازه دهد کشورش خودکشی کند. او گفت: پاکستان به علت خشونت مبارزان و قوه قضاییهای که دولت را از کار انداخته بود، در بحران قرار داشت.
دادگاه عالی پاکستان قرار بود این روزها نظر خود را درباره مشروعیت پیروزی مشرف در انتخابات ریاست جمهوری اکتبر اعلام کند.
گزارشها حاکی است خیابانهای اسلامآباد، پایتخت پاکستان صبح امروز یکشنبه تا حد زیادی آرام بود، اگرچه ماموران پلیس و شبه نظامی در محلهای ایست و بازرسی در اطراف پارلمان و کاخ ریاست جمهوری حضور داشتند.
درباره این که آیا ژنرال مشرف عملا حکومت نظامی اعلام کرده یا نه، بحثهایی در جریان است. روزنامههای محلی و بینظیر بوتو، ژنرال مشرف را متهم کردند حکومت نظامی اعلام کرده بدون این که سخنی از آن به میان بیاورد. اما دادستان کل پاکستان گفت: نخستوزیر و پارلمان (هر دو وفادار به مشرف) مشغول کار هستند و دولت غیرنظامی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
جاوید هاشمی، قائممقام حزب مسلم لیگ، تحت رهبری نواز شریف نخستوزیر مخلوع، پیش از این که پلیس وی را در شهر مولتان در مرکز پاکستان دستگیر کند، گفت: ژنرال مشرف بهای تصمیم خود را برای محدود کردن آزادیها خواهد پرداخت.
وی گفت: روزهای قدرت مشرف به شماره افتاده و زمان خاتمه دادن به نقش سیاسی ارتش فرا رسیده است. بوتو که اخیرا از تبعید خود خواسته به پاکستان بازگشته و مجددا به سفر رفته بود، به محض اطلاع از تصمیم جدید ژنرال مشرف به کراچی بازگشت.
او تایید کرد که سربازان، برخلاف گزارشهای قبلی، خانهاش را در کراچی محاصره نکردهاند و تقاضای خود را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تکرار کرد.
وی به بیبیسی گفت: ما احزاب سیاسی، خواهان احیای قانون اساسی و برگزاری انتخابات تحت نظر کمیسیون مستقل انتخابات هستیم.
هنوز معلوم نیست آیا بوتو می خواهد با مشرف مذاکره کند یا رهبری مخالفان او را در انتخابات احتمالی به عهده بگیرد. اگرچه خبرنگار بیبیسی در اسلامآباد میگوید به نظر میرسد دولت آماده است در صورت لزوم با زور به معترضان پاسخ دهد.
ژنرال مشرف شامگاه شنبه در تلویزیون پاکستان گفت: اوضاع کنونی او را وادار به اخذ «تصمیمهای بسیار دردناک کرد.»
پاکستان طی ماههای اخیر با آشوبهای سیاسی مواجه بوده و از مبارزان طرفدار طالبان که با حمایت مشرف از جنگ تحت رهبری امریکا با تروریسم مخالفند ، متحمل ضرباتی شده است.
مشرف گفت: «اگر اقدام به موقع انجام نشود به گمان من حاکمیت پاکستان به خطر خواهد افتاد. افراطگراها آزادانه در همه جا جولان میدهند و ترسی از نهادهای اجرای قانون ندارند. در این مقطع دست روی دست گذاشتن برای پاکستان به مفهوم خودکشی است و من نمیتوانم اجازه بدهم این کشور خودکشی کند.»
به دنبال اعلام وضعیت فوقالعاده، رئیس دیوان عالی کشور برکنار و دادگاه عالی به محاصره نظامیان درآمد. افتخار چودری رئیس دیوانعالی کشور و 8 قاضی دیگر این نهاد حاضر به تایید وضعیت اضطراری نشدند و آن را غیرقانونی دانستند، اقدامی که باعث برکناری چودری شد.
دادگاه عالی قرار بود نظر خود را درباره مشروعیت تصمیم ژنرال مشرف برای نامزدی ریاست جمهوری با حفظ مقام فرماندهی ارتش، که ماه گذشته به تایید پارلمان پاکستان رسید، اعلام کند. پارلمان پاکستان در شرایطی با ادامه ریاست جمهوری مشرف موافقت کرد که تمام احزاب مخالف، شرکت در آن جلسه را تحریم کرده بودند. بیبیسی میگوید: نگرانی فزایندهای در دولت وجود داشت که دادگاه عالی علیه انتخاب مشرف رای بدهد و به همین علت ژنرال پیشدستی کرد.
حالا معلوم نیست انتخابات پارلمان که قرار بود ژانویه انجام شود، برگزار خواهد شد یا نه. ژنرال مشرف در نطق تلویزیونی شنبه شب خود به این موضوع اشاره نکرد اما تاکید کرد خواهان اعاده دموکراسی است.
با وجود این، وکلای پاکستان، که رهبری مخالفتها با ژنرال مشرف را در مبارزه وی با چودری بر عهده داشتند و ژنرال را وادار به عقبنشینی کردند، اعلام کردند روز دوشنبه در اعتراض به تصمیم مشرف اعتصاب خواهند کرد.
شخصیتهای بینالمللی نسبت به اقدام مشرف ابراز نگرانی کردهاند. کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا گفت: اعلام وضعیت اضطراری «به شدت قابل تاسف است»، و از پاکستان خواست انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند.
دیوید میلیباند وزیر خارجه انگلیس گفت: این امری حیاتی است که پاکستان به تعهد خود برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه مطابق برنامه، عمل کند.
مقامات کشور همسایه، افغانستان گفتند اوضاع پاکستان را به دقت دنبال میکنند و خواهان عادی شدن سریع شرایط شدند.

منبع: بیبیسی
مترجم: علی کسمایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها