اما مهندس بوربور، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار «جام جم» اعلام کرد: سازمان نوسازی مدارس به عنوان مسوول اصلی این کار، برای انجام طرحهای مطالعاتی خود به منظور نوسازی و مقاوم سازی مدارس با مراکزی قرارداد می بندد که از سوی سازمان مدیریت تایید شده و به این سازمان معرفی می شوند.
او می گوید: آقای شکیب چندی پیش ، به عنوان نماینده دانشگاه تربیت مدرس برای انجام کارهای مطالعاتی نوسازی مدارس و عقد قرارداد با سازمان نوسازی به سازمان مدیریت معرفی شد؛ اما موفق به گرفتن تاییدیه نشد و به همین دلیل سازمان نوسازی حق عقد قرارداد با وی و دانشگاه تربیت مدرس را نداشت و در واقع صلاحیت این مجموعه برای عقد قرارداد با سازمان نوسازی به منظور انجام طرحهای مطالعاتی نوسازی مدارس کتبا از سوی سازمان مدیریت تایید نشد.
وی می افزاید: سازمان نوسازی برای تسریع در روند نوسازی مدارس از تمام ظرفیت های مطالعاتی کشور استفاده خواهد کرد؛ اما مطابق قانون تنها می تواند با مراکزی طرف قرارداد شود که به تایید سازمان مدیریت برسد و این مشکل مربوط به نظام فنی و مهندسی کشور است که ظرفیت انجام کارهای مطالعاتی آن کم است وگرنه سازمان نوسازی آمادگی واگذاری کارهای مطالعاتی خود را دارد.
به گفته بوربور، در حال حاضر 36 هزار مدرسه با ظرفیت 126 هزار کلاس درس نیازمند انجام طرحهای مطالعاتی و بازسازی است .رئیس سازمان نوسازی مدارس تاکید می کند که در تابستان سال 85 و 86 کارهای مطالعاتی 25 مدرسه برای نوسازی و مقاوم سازی به پایان رسیده و کارهای نوسازی و بازسازی آن انجام شده است و محدودیت نظام فنی و مهندسی کشور، ظرفیت انجام طرحهای مطالعاتی بیشتر را نمی دهد.
بوربور تاکید می کند: روند فعلی تایید صلاحیت فنی و مهندسی برای انجام طرحهای مطالعاتی نوسازی مدارس بسیار زمان بر است و گاه تایید یک طرح از سوی سازمان مدیریت یکی دو سال طول می کشد و این مساله باید اصلاح شود.
وی می افزاید: در حال تهیه دستورالعملی برای اصلاح این روند و کوتاه ترکردن زمان تایید طرحهای مطالعاتی هستیم.
به گفته بوربور، نوسازی 25 مدرسه در تابستان گذشته و امسال در مقابل 26 هزار مدرسه نیازمند نوسازی ، ناچیز است اما مشکل ، مربوط به زمان بر بودن تایید طرحهای مطالعاتی است.