خبر فروریختن دیوار مدرسه ای در یکی از روستاهای شهرستان تربت حیدریه در این هفته ، یک بار دیگر ذهنها را به سوی روند مقاوم سازی و نوسازی مدارس کشاند
کد خبر: ۱۵۰۸۴۹
تا جایی که دیروز یک عضو شورای شهر تهران گفت: تنها 10 مدرسه در کشور مقاوم سازی شده است.
حمزه شکیب ، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران دیروز از روند کند مقاوم سازی مدارس در تهران و سراسر کشور انتقاد کرد و مدعی شد در کل کشور تقریبا 10 مدرسه مقاوم سازی شده است.
موضوع نوسازی مدارس چند سالی است به یکی از چالشهای مهم در عرصه آموزش و پرورش تبدیل شده است و به دنبال بروز هر حادثه ای در مدارس ، این موضوع چالش برانگیز دوباره بر سر زبانها می افتد. سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از مدتها کش و قوس لایحه ای را تصویب کردند که به موجب آن 4 هزار میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی مدارس اختصاص یافت.
اکنون با گذشت یک سال از تاریخ این مصوبه همچنان موضوع نوسازی مدارس بحث برانگیز است.
برخی متولی اصلی نوسازی مدارس یعنی سازمان نوسازی را که زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است ، زیرسوال می برند و معتقدند که این سازمان نمی تواند به تنهایی مدارس فرسوده را سروسامان دهد و این مدارس را نوسازی و بازسازی کند و باید سازمان هایی مانند سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و حتی متولیان بحث زلزله کشور بر روند و عملکرد این سازمان نظارت کنند؛ اما سازمان نوسازی حاضر به پذیرش این نظارت نیست و معتقد است قادر به انجام این کار است.
این اختلاف اوایل امسال به مجلس شورای اسلامی و همزمان به رسانه ها کشیده شد، اما پس از مدتی بحث بر سر این مساله در مجلس ، گویا اکنون اوضاع به نفع سازمان نوسازی تغییر یافته است ؛ چرا که عباسعلی رستمی نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با «جام جم» می گوید: این مسائل در حال حاضر کمرنگ تر شده است و سازمان نوسازی می تواند کار خود را ادامه دهد.
او می افزاید: قبلا جزو منتقدان عملکرد نوسازی بودم اما بعد از برگزاری جلسات متعدد در مجلس مشخص شد که این سازمان موانعی برای کار خود دارد که بخشی از آن دخالت کردن برخی ارگان های دیگر بود. اما با این حال عملکرد نوسازی و مقاوم سازی مدارس در مجموع قابل قبول است.
اما حمزه شکیب ، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر خلاف این اظهارنظر معتقد است: در حال حاضر ظرفیت لازم برای استفاده از اعتبار 4 هزار میلیارد دلاری نوسازی مدارس وجود ندارد.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران که معتقد است تنها 10 مدرسه در کشور مقاوم سازی شده است ، به خبرگزاری فارس می گوید: با توجه به حجم گسترده بناهای فرسوده ، شرکتهای مهندسی مشاور از توان و ظرفیت لازم و کافی برای فعالیت در این عرصه برخوردار نیستند، از این رو حضور فعالانه دانشگاهیان در این فرآیند ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، ضمن آن که تنها تعداد اندکی از مهندسان مشاور بر موضوع تسلط دارند.
به اعتقاد شکیب ، در چنین وضعیتی نمی توان انتظار عملیاتی شدن بودجه مذکور برای مقاوم سازی مدارس را داشت.
رستمی ، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار «جام جم» بدون رد یا تایید اظهارنظر عضو شورای شهر تهران می گوید: 4 هزار میلیارد دلار اعتبار برای نوسازی مدارس ، اعتبار کمی نیست و سازمان نوسازی باید از همه ظرفیت ها برای سریع تر شدن روند نوسازی و مقاوم سازی مدارس استفاده کند.
به گفته وی ، آموزش و پرورش باید از تیمهای متخصصی تر بیشتری با سرعت دادن به روند نوسازی ، استفاده کند. این نماینده مجلس البته کمبود مصالح ساخت و ساز در بازار را نیز یکی از دلایل اصلی کندی روند بازسازی مدارس می داند و می گوید: باید گفت که در برخی موارد پول هست ؛ اما در بازار تهیه مصالح و ابزار بازسازی و نوسازی ، کمبود وجود دارد که باعث کندی کار می شود.

پاسخ سازمان نوسازی چیست؛

اما مهندس بوربور، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار «جام جم» اعلام کرد: سازمان نوسازی مدارس به عنوان مسوول اصلی این کار، برای انجام طرحهای مطالعاتی خود به منظور نوسازی و مقاوم سازی مدارس با مراکزی قرارداد می بندد که از سوی سازمان مدیریت تایید شده و به این سازمان معرفی می شوند.
او می گوید: آقای شکیب چندی پیش ، به عنوان نماینده دانشگاه تربیت مدرس برای انجام کارهای مطالعاتی نوسازی مدارس و عقد قرارداد با سازمان نوسازی به سازمان مدیریت معرفی شد؛ اما موفق به گرفتن تاییدیه نشد و به همین دلیل سازمان نوسازی حق عقد قرارداد با وی و دانشگاه تربیت مدرس را نداشت و در واقع صلاحیت این مجموعه برای عقد قرارداد با سازمان نوسازی به منظور انجام طرحهای مطالعاتی نوسازی مدارس کتبا از سوی سازمان مدیریت تایید نشد.
وی می افزاید: سازمان نوسازی برای تسریع در روند نوسازی مدارس از تمام ظرفیت های مطالعاتی کشور استفاده خواهد کرد؛ اما مطابق قانون تنها می تواند با مراکزی طرف قرارداد شود که به تایید سازمان مدیریت برسد و این مشکل مربوط به نظام فنی و مهندسی کشور است که ظرفیت انجام کارهای مطالعاتی آن کم است وگرنه سازمان نوسازی آمادگی واگذاری کارهای مطالعاتی خود را دارد.
به گفته بوربور، در حال حاضر 36 هزار مدرسه با ظرفیت 126 هزار کلاس درس نیازمند انجام طرحهای مطالعاتی و بازسازی است .رئیس سازمان نوسازی مدارس تاکید می کند که در تابستان سال 85 و 86 کارهای مطالعاتی 25 مدرسه برای نوسازی و مقاوم سازی به پایان رسیده و کارهای نوسازی و بازسازی آن انجام شده است و محدودیت نظام فنی و مهندسی کشور، ظرفیت انجام طرحهای مطالعاتی بیشتر را نمی دهد.
بوربور تاکید می کند: روند فعلی تایید صلاحیت فنی و مهندسی برای انجام طرحهای مطالعاتی نوسازی مدارس بسیار زمان بر است و گاه تایید یک طرح از سوی سازمان مدیریت یکی دو سال طول می کشد و این مساله باید اصلاح شود.
وی می افزاید: در حال تهیه دستورالعملی برای اصلاح این روند و کوتاه ترکردن زمان تایید طرحهای مطالعاتی هستیم.
به گفته بوربور، نوسازی 25 مدرسه در تابستان گذشته و امسال در مقابل 26 هزار مدرسه نیازمند نوسازی ، ناچیز است اما مشکل ، مربوط به زمان بر بودن تایید طرحهای مطالعاتی است.


صولت فروتن
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها