سختی مضاعف برای کارشناس‌مجریان رادیو

اجرای برنامه رادیویی بیش از آنچه تصور کنید، سخت و انرژی‌بر است. این سختی را در گام نخست باید به دقت و هوشمندی شنوندگان رادیو نسبت داد. 
کد خبر: ۱۵۰۲۰۹۲
نویسنده میثم رشیدی ‌مهرآبادی - دبیر گروه رسانه
 
مخاطبان رادیو را نمی‌شود گول زد! مخاطبی که به‌رغم همه کارها و گرفتاری‌های روزانه، در زمان انجام کار، پشت فرمان اتومبیل و اتوبوس، پشت میز اداره و سازمان وبانک،درعمق چاله تعمیرگاه، پشت دخل فروشگاه و حتی روی زین موتورسیکلت وقتش را برای شنیدن یک برنامه رادیویی صرف می‌کند، انتظار دارد بهترین کلام، مفیدترین پیام و به‌موقع‌ترین موسیقی را بشنود و روح و روانش را جلا دهد.این جلای روحی گاه با آموختن از آموزه‌های یک کارشناس خبره حاصل می‌شود و گاه هم صدای یک گوینده قدیمی که مملو از آرامش است، کار خودش را می‌کند.مخاطب امروزی که ازراه‌‌های مختلف از طریق انواع و اقسام رسانه‌های برخط احاطه شده، وقتی رادیو را انتخاب می‌کند،حتی اگر دانش‌آموز دبستانی باشد هم ردی از فرهیختگی را می‌توان در رفتار و سکناتش پیدا کرد. این مخاطب بی‌شک وقتی در برابر کتاب و مطبوعات قرار می‌گیرد هم بی‌توجه از‌ آن عبور نمی‌کند.مخاطب رادیویی حتی وقتی در مقابل یک برنامه تلویزیونی می‌نشیند، قبل از آن‌که رنگ و لعاب برنامه، نظرش را جلب کند، حواسش به محتوا متمرکز می‌شود و سعی می‌کند مبتنی بر غنای پیام و اهمیت آن، برنامه موردنظر را ببیند یا شبکه تلویزیونی‌اش را تغییر دهد.با این مخاطب نمی‌شود شوخی کرد و برایش کم گذاشت. مخاطب تلویزیون پایبند برنامه‌هاست و گزینه‌های مورد پسندش رادرمیان شبکه‌های مختلف ملی، سراسری و حتی استانی و موضوعی پیدا می‌کند اما مخاطب رادیو به شبکه‌ها دل می‌بندد ودنبال این است که محتوای موردنظرش را از یک شبکه انتخاب کند.برای همین است که اگر گاهی موج رادیو را به فرکانس‌های دیگر تغییر دهد باز هم به خانه اول برمی‌گردد و برنامه‌های شبکه دلخواهش را پیگیری می‌کند. این هوشمندی و پیگیری، کار برنامه‌سازان و مجریان و کارشناسان رادیو را به مراتب سخت و دشوار می‌کند.آنها باید برای لحظه به لحظه محتوایی که آماده پخش می‌کنند یا به صورت زنده روی آنتن می‌فرستند، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشند وهیچ ثانیه‌ای را«شانسی» و«هرچه پیش آیدخوش‌آید» نبینند.دراین میان، کار کارشناس‌مجری‌ها در رادیو سختی مضاعفی دارد. آنها از سویی باید با کارشناسان ارشد موضوعات مختلف، روی خط رادیو یا به صورت حضوری گفت‌وگو کنند و در این همکلامی، از تخصص و زبدگی لازم برخوردار باشند و از طرف دیگر حواس‌شان به حساسیت‌های مخاطب باشد و نگذارند بحث به حاشیه‌هایی برود و موجب غفلت از موضوع اصلی شود. این توجه و حساسیت دوگانه ازسختی‌هایی است که ‌کارشناس‌‌مجری‌های  برنامه رویداد هم با آن روبه‌رو هستند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها