آمار دقیق و جدید معتادان کشور تا یک ماه آینده اعلام می شود

ایسنا: رییس موسسه داریوش با اشاره به اتمام اجرای طرح سراسری ارزیابی سریع سوءمصرف مواد مخدر معروف به RSA گفت: آمار واقعی معتادان کشور بر اساس آنالیز نتایج این طرح، تا یک ماه آینده اعلام میشود .
کد خبر: ۱۴۹۹۶۱

دکتر حسن رفیعی افزود: آخرین آمار معتادان کشور یعنی حداکثر دو میلیون نفر، بر اساس پژوهش آماری انجام شده در سال 1383 با جمعیت نمونه شش هزار نفری اعلام شده است، لذا نتایج ارزیابی جدید، قطعا آمار فعلی معتادان را تا حدی تغییر خواهد داد.
وی جمعیت نمونه بررسی RSA یا ارزیابی شمار معتادان را 9 هزار نفر از سراسر کشور خواند و اعلام کرد: از سه منبع اصلی در 31 استان کشور اعم از مراکز درمانی، زندانها و خیابانها برای انجام این بررسی نمونهگیری شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به این که سهمیه هر یک از استانها در جمعیت نمونه متناسب با جمعیت آن استان متفاوت است، بیان کرد: در ارزیابی نتایج این بررسی سراسری، جمعیت معتادان به تفکیک سن، جنس و نوع اعتیاد اعلام میشود.
وی در ادامه یادآور شد: 10 درصد از جمعیت نمونه 9 هزار نفری این بررسی از زندان، 10 درصد از مراجعهکنندگان به مراکز درمانی و 80 درصد نیز از طریق روش تحقیقی «گوله برفی» یعنی شناسایی معتادان خیابانی یا معتادان شناخته نشده در خانوادهها از طریق پرس و جو از معتادان زندانی یا تحت درمان در سراسر کشور گزینش شدهاند.
رییس موسسه داریوش شمار معتادان مراجعه کننده به مراکز درمانی را به طور متوسط 400 هزار نفر در سال برشمرد و در پایان در مورد آمار معتادان به الکل در کشور نیز گفت: ضروری است در زمینه ارزیابی این جمعیت احساس نیاز و پژوهش گسترده انجام شود، زیرا متاسفانه هنوز تحقیقی در زمینه اعتیاد به الکل انجام نشده است که این امر، غفلت جامعه نسبت به مضرات اعتیاد به الکل را افزایش میدهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها