علاوهبر این، با توجه به اهمیت آمادگی آنتن در مناسبتها، شبکهها نهتنها برای مناسبتهای سال ۱۴۰۴ بلکه تا ۱۴۰۶ نیز نقشه راه روشنی دارند و با تولیدات الف ویژه، در مسیر تحول حرکت میکنند.تمام این دستاوردهای امیدبخش و سؤالات بیشتر، بهانهای بود تا در بهار طبیعت درخصوص تجربیات یکسال اخیر در سیمافیلم گفتوگویی با مهدی نقویان، رئیس این مرکز داشته باشیم.
عبور از بحران کمیت مجموعههای تلویزیونی
مهدی نقویان، رئیس مرکز سیمافیلم درخصوص تحقق اهداف این مرکز درسال۱۴۰۳ وشکوفایی وبهارساخت مجموعههای تلویزیونی در این مدت، گفت: دغدغه ما در سال قبل، کمیت بود ومیخواستیم تعداد سریالها را به استاندارد مطلوب خود در تلویزیون برسانیم. از انتهای سال۱۴۰۲ و تمام سال ۱۴۰۳دیگر بحران کمیت مجموعههای تلویزیونی را نداشتیم.نقویان با اشاره به اینکه تا۱۴۰۲سریالها فقط شنبه تا چهارشنبه پخش میشدودو روز آخرهفته بازپخش و خلاصه هفتگی مجموعههای تلویزیونی روی آنتن میرفت،بیان کرد: اکنون برای هر شبکه شش قسمت درهفته پخش میشودو آنتن با سریالهایی در گونهها و موضوعات مختلف تکمیل شده و بهنظرم، از مرحله دغدغه کمیت سریالها عبور کردهایم.
کیفیسازی تولیدات توقع همه مخاطبان و منتقدان
بهگفته رئیس مرکز سیمافیلم؛ کیفیت سریالها اصلیترین دغدغه امروز این مرکز است. وی در همین رابطه تصریح کرد: کیفیسازی تولیدات توقع همه مخاطبان و منتقدان است و از ابتدای سال۱۴۰۳اتفاقات خوبی روی آنتن مشاهده شد و آثار از نظر کیفیت و محتوا، شرایط قابلقبولی داشتند و امیدواریم در۱۴۰۴همین مسیر را صعودی ادامه دهیم.رئیس مرکز سیمافیلم در ادامه با بیان اینکه برخی مجموعههای تلویزیونی محصول معاونت سیما و برخی تولید معاونت استانهاست، یادآور شد: از حیث وجاهت قرارگاهی سیمافیلم، پایش و رساندن آثاری که بیرون از معاونت سیما تولید میشود نیز برعهده ماست.
مدتهاست از آنتن جلو افتادهایم
نقویان در رابطه با اقدامات صورتگرفته در راستای کیفیسازی مجموعههای نمایشی سیمافیلم نیز تصریح کرد: زمانی که تولیدات از آنتن جلو میافتد، میتوانیم در مرحله پستولید تمرکز بیشتری داشته باشیم. در سنوات گذشته و در برخی موارد بهمحض اینکه سریالی تمام میشد یا حتی در مرحله تولید بود، هرطور شده باید به آنتن میرسید، نظارت مدیر اجرایی به تدوین، اصلاح رنگ، صداگذاری و سایر مراحل پس از تولید یا بسیار کم میشد یا اصلا وجود نداشت.وی اضافه کرد: ما مدتهاست از آنتن جلو افتادهایم؛ یعنی تعدادی از تولیدات آماده و منتظر در نوبت آنتن هستند. این ویژگی، سطح کیفی کارها را ارتقا داده است.
تنوع گونه و موضوع در آنتن ۱۴۰۳
آنطور که نقویان میگوید؛ زمانی که آنتن بهلحاظ کمیت پر باشد، بهتر میتوان در انتخاب فیلمنامههایی که از سمت دفتر فیلمنامه رسانهملی به سمت سیمافیلم میآید، تمرکز داشت و حتی دست به انتخاب زد.وی درهمین خصوص متذکرشد: علاوه بر کیفیسازی فیلمنامهها، میتوانیم متنهایی را انتخاب کنیم که موجب تنوع گونه و موضوع درآنتن سیما شود.در سال۱۴۰۳ فکر میکنم شاهد این تنوع در گونهها بودیم. نقویان معتقد است؛ با این اقدامات در احیای مناسبتها و بر تولید شاخص در شبکهها (ویژند شبکه) تمرکز بیشتری وجود خواهد داشت و حتی میتوان فصل دوم سریالهایی مانند «مهیار عیار۲»، «طوبی۲» و... را با وقت بیشتری تولید کرد. در تولید فصل هفتم سریال «پایتخت» نیز همین هدف دنبال شد و سریالهای «کارآگاه علوی۳» و «بهترین تابستان من۲» نیز قرار است در سال۱۴۰۴ روی آنتن بروند. همچنین، در ساخت فصل دوم دو مجموعه مهیار عیار و طوبی که در دستورکار ماست، این دقت نظر را خواهیم داشت.
احمد نجفی ،کارآگاه علوی میشود
در ادامه، رئیس مرکز سیمافیلم با بیان اینکه احمد نجفی قرار است در کارآگاه علوی ۳ بازی کند، تأکید کرد: قصه این سریال بهروز شده است؛ اصولا احیای تولیداتی که بیش از یک دهه از ساخت فصل قبلی آن گذشته کار آسانی نیست؛ چراکه ممکن است برخی بازیگران در قید حیات نباشند یا به هر دلیلی امکان همکاری با آنها به وجود نیاید. از اینرو، معمولا در چنین مواردی پیش از نوشتن قصه، شرایطسنجی میشود و متناسب با امکاناتی که اکنون وجود دارد، فصل تازهای از یک مجموعه شاخص قدیمی را مینویسند.نقویان پیرامون چالشهایی که سیمافیلم و تهیهکنندگان سریالها با آن درگیرند و انتقاداتی که نسبت به برخی مسائل مانند پلمب فیلمنامهها و... وجود دارد و حلوفصل این مسائل توضیح داد: تلویزیون، مانند سایر نهادهای حکومتی، بیشتر تحت انتقادات قرار میگیرد وبخشی ازاین انتقادات ممکن است طبیعی باشد.با این حال، درسال۱۴۰۲ انتقادات نسبت به تلویزیون بیشتر از سال۱۴۰۳بود، زیرا ضعفها به خوبی نمایان شدوآنتن به سطح قابلقبولی رسید. پلمپ فیلمنامه بهمعنای اتمام یک قصه از ابتدا تا انتها هست و بار منفیای ندارد. ریسک تولید مجموعههای تلویزیونی با فیلمنامههای تمام شده بسیار کم است.
سریالهای ۱۴۰۳ از حجم انتقادات کاست
وی در پاسخ به این پرسش که از اوایل ۱۴۰۲ نوید داده بودید که در سال ۱۴۰۳ مجموعههای تلویزیونی خوبی پخش خواهد شد، آیا به این هدف دست یافتید؟ افزود: سریالهایی که در سال ۱۴۰۳ روی آنتن رفت تا حدی از حجم انتقادات کاست اما نقدی که امروز به سیمافیلم وارد میکنند، اغلب انتقادها از خود سریالها نیست و بیشتر نقد حواشی است. نقویان ادامه داد: واقعا در سال ۱۴۰۳ سریالهای رنگارنگی روی آنتن داشتیم؛ از «فریبا» که از مجموعههای تلویزیونی سدشکن بود که آسیبهای فضای مجازی را بهصورت جدی موردتوجه قرار داده تا مهیار عیار که در حوزه تاریخ ایران و صفویه بوده؛ همچنین طوبی که مربوط به تاریخ انقلاب است. همه این آثار موجب تنوع در آنتن شدند. رئیس مرکز سیمافیلم در مورد تشکیل گروه کودکونوجوان در سیمافیلم نیز بیان کرد: مدتی است که این موضوع به ما ابلاغ شده و ما در زیرگروههای سیمافیلم گروه کودکونوجوان را افزودهایم و بهنظرم این یک خبر خوشحالکننده است و نشان میدهد که در تولید مجموعههای تلویزیونی به این گروه سنی توجه ویژهای شده است.
پایان فصل دوم «سلمان» در ۱۴۰۴
وی ادامه داد: یکی از تولیدات الف ویژه سیمافیلم سلمان است و سه فصل دارد. فیلمبرداری یکی از فصلها کامل به پایان رسیده و فیلمبرداری فصل دیگر آن تا پایان۱۴۰۴ تمام میشود.زمانی که این دو فصل به پایان برسد، فصل سوم که مربوط به حجاز است، باقی میماند که برنامهریزی کردهایم با پایان فیلمبرداری دو فصل، سریال را همزمان با فیلمبرداری فصل سوم، روانه آنتن کنیم.
عطش مخاطبان برای سریال «موسی کلیمالله»
رئیس مرکز سیمافیلم درخصوص آخرین روند تولید موسی کلیمالله و نسخه سینمایی آن که در جشنواره فجر با اقبال مواجه شد و در سینماهای کشور نیز در حال اکران است، اظهار کرد: هنگامیکه نسخه سینمایی اثر ساخته میشد، پیشتولید سریال متوقف نشد و همچنان در حال انجام است واوایل سال۱۴۰۴ تولید این سریال آغاز میشود. با استقبالی که از نسخه سینمایی این اثر شده، عطش مخاطبان برای تماشای سریال بیشتر هم شده است. معمولا زمانی که نسخه سینمایی یک اثر را نمایش میدهیم، مخاطب دیگر رغبت زیادی به تماشای سریال ندارد اما جذابیتهای داستان موسی کلیمالله مخاطبان زیادی را برای تماشای نسخه سریالی این اثر مشتاق کرده است.
سریال «حضرت معصومه(س)» به پیشتولید رسید
وی متذکر شد: زمانی که از الف ویژه صحبت میشود؛ ابتدا اذهان به سمت آثار مربوط به تاریخ صدر اسلام میرود اما مجموعههای الف ویژه میتوانند دوران متفاوتی از تاریخ را روایت کنند. مانند الف ویژه «چمران» که مربوط به تاریخ معاصر است و در مرحله نگارش فیلمنامه قرار گرفته یا پوریای ولی که در مرحله صفر پیشتولید قرار دارد و سریال الف ویژه «حضرت معصومه(س)» که به مرحله پیشتولید رسیده است.
استودیویی بینظیر، تولیداتی جهانی
در بخش دیگری از این گفتوگو، نقویان درباره تکنولوژی ویرچوال و تأثیر آن بر فیلمسازی هم عنوان کرد: بسیاری از استودیوهای روز دنیا هنوز به این مدل از فیلمبرداری مجهز نشدهاند و آثار کمی در دنیا با این مدل تولید میشوند. در آسیا نظیر استودیویی که در ایران طراحی وتولید شده، کمنظیر است و تمام تجهیزات و مالکیت آن برای سازمان صداوسیماست. این استودیو فعلا در اختیار موسی کلیمالله است و بعدا در سایر تولیدات نیز مورد استفاده قرار میگیرد و پایه و ساختار جدیدی برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی فراهم کرده است.
شهامت ابراهیم حاتمیکیا زبانزد خاص و عام است
در ادامه، رئیس مرکز سیمافیلم در مورد جزئیات سریال موسی کلیمالله اضافه کرد: سریال همه دوران زندگی این پیامبر الهی را دربرمیگیرد و فازبندیهایی برای ساخت قصه دوران سنی مختلف حضرت موسی(ع)طراحی شده که با کمک ویرچوال در زمان تولید سریال صرفهجویی میشود. وی با اشاره به تفاوت بین فیلمنامه نسخه سینمایی و تلویزیونی موسی کلیمالله، عنوان کرد: شهامت ابراهیم حاتمیکیا کارگردان این اثر زبانزد خاص و عام است و در سینمایی موسی کلیمالله دیدیم که این کارگردان با جرات در استودیویی فرعی توانست یک فیلم قابلقبول ارائه کند و حتی فیلمش را به جشنواره فیلم فجر هم رساند واین اقدامات، گامی جدید درنمایش شجاعت حاتمیکیا درفیلمسازی است.نقویان یادآوری کرد:موسی کلیمالله با حضور در جشنواره فیلم فجر توانست توجهات را به خود جلب کند و این جرات و توان درحاتمیکیا جای تبریک وافتخار دارد.
همیشه تعامل سازنده و مثبتی با هنرمندان داشتهایم
نقویان درخصوص اقبال هنرمندان برای تعامل با سازمان صداوسیما نیز اظهار کرد: پس از وقایع۱۴۰۱در کشور، عرصه تولیدات تحتالشعاع قرار گرفت و هجمه غیرمنصفانه در این حوزه زیاد بود. اختلالهایی در بخشهای مختلف فرهنگی کشور ایجاد شد و شامل سریالسازی در تلویزیون هم میشد اما همیشه تعامل سازنده و مثبتی با هنرمندان داشتهایم. تعامل دوطرفه بین صداوسیما و هنرمندان وجود دارد و در سازمان روی هنرمندان بسته نیست و تعامل با هنرمندان در سطح بالایی برقرار است.
آنتن سیمافیلم تا پایان سال ۱۴۰۴ پر شد
نقویان با بیان اینکه آنتن سیمافیلم تا پایان سال۱۴۰۴پر شده و برای۱۴۰۵ نیز وضعیت حدود۷۰درصد سریالهایی که روی آنتن خواهند رفت، روشن شده، گفت: یکی ازاتفاقات درست این بود که برای مناسبتهای۱۴۰۴، ۱۴۰۵ و بخشهایی از سال ۱۴۰۶ میدانیم قرار است که سریالها روی آنتن برود و حتی از همین حالا مشخص کردهایم که در دهه فجر ۱۴۰۶ کدام سریال پخش خواهد شد. بحث مناسبتها برای سیمافیلم بسیار مهم بود و برای سال جدید برنامهریزی کاملی برای نوروز، ماه رمضان، محرم و صفر، دهه فجر و... انجام دادیم.
تدارک سیمافیلم برای تولید طنزهای ۹۰ قسمتی
نقویان در مورد تولیدات گروه طنز سیمافیلم و ویژههای تلویزیونی آن همچنین انتقاداتی که نسبت به عدم رونق این تولیدات مطرح میشود، توضیح داد: طنزهای ۹۰ قسمتی در دهههای مختلف با فرازونشیبهایی تولید میشد. قبول داریم که اکنون طنزهای ۹۰ قسمتی یا تولید نمیشود یا تولید آن کم شده اما همین حالا یکی از هنرمندان مطرح حوزه طنز کشور با نگاه تولید مجموعه طنز ۹۰ قسمتی، در حال همکاری با سیمافیلم است. سیمافیلم برای فصل اول این مجموعه قراردادی با هنرمند مذکور منعقد کرده و اتفاقا فیلمنامه درجهیکی هم دارد. با این حال فکر میکنم هرقدر به این مسأله تمرکز کنیم، باز هم نسبت به نیاز جامعه کم است.به گفته رئیس مرکز سیمافیلم؛ فیلمنامههای طنز تاکنون کم بوده و به سمت افزایش تعداد آن حرکت کردهایم و در سال ۱۴۰۴ تلاش میشود سریالهای طنز را روی آنتن داشته باشیم. وی تصریح کرد: در آغاز سال که سریال طنز «پایتخت ۷» را روی آنتن داریم و پس از آن مجموعههای تلویزیونی پسته خندان، سبزوار، دشتستان و... را به مناسبتهای مختلف پخش میکنیم. نقویان در مورد تولیدات الف ویژه در سیمافیلم و بهویژه سریال «موسی کلیمالله» و همچنین، مجموعههای الف ویژهای که در پیشتولید قرار دارند، ازجمله پوریای ولی عنوان کرد: چندین مجموعه الف ویژه بهصورت همزمان شروع شده و موسی کلیمالله و سلمان در مرحله تولید قرار دارند. یک اثر در مرحله پیشتولید و یک اثر در مرحله نگارش است. امروز تولید کارهای الف ویژه باتوجه به شرایط تولید، شهامت میخواهد.