معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان:

مردم اصفهان گوهرهای گرانبهایی در وجود خود دارند

علم‌الهدی:

وفاق به معنای یکی شدن دین‌دار و بی‌دین نیست

امام جمعه مشهد گفت: این که آقای رئیس جمهور اعلام کردند «وفاق ملی»، یعنی جریان‌های مخلتلف، نظرات و اندیشه‌های مختلف سیاسی باهم یکی شوند. اما معنایش یکی شدن دین‌دار و بی‌دین نیست، مسئله حکمرانی دینی یعنی جلوی حرام گرفته شود.
کد خبر: ۱۴۷۷۷۶۳

وفاق به معنای یکی شدن دین‌دار و بی‌دین نیست
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر جمعه ۲۷ مهر ماه در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تمجید از حضور مردم در بدرقه پیکر شهید نیلفروشان، اظهار کرد: برای برخی این سؤال به وجود می‌آید که آیا این جریان‌ها یک حرکت انفعالی بر اثر یک روند سیاسی است؟ یعنی ولایت فقیه در کشور حاکم شده و اقتضائات سیاسی ایجاب می‌کند وارد جریانی در عرصه بین‌الملل شویم و لازمه این جریان، دخالت در درگیری‌ها و برخورد‌هایی است که نتیجه‌اش شهادت و از دست دادن سرمایه‌های عظیم و عزیز انسانی است یا این مسیر را به صورت هدفمند انتخاب کرده‌ایم؟

وی افزود: این راهی است که انتخاب کردیم، مسیری برای ما مشخص شده، یک نقطه هدفی در نظر داریم و از این جاده می‌خواهیم برویم تا به آن نقطه هدفی برسیم. طبیعی است که جریان‌ها، انسان‌ها و گروه‌های مختلف را با خودمان همراه کنیم تا قوی‌تر و سریع‌تر به هدف برسیم. عده‌ای جریان را در عمق مطلب بررسی نمی‌کنند، می‌گویند ما در یک مملکت زندگی می‌کنیم، چرا در یک درگیری دیگر دخالت کنیم که سرمایه‌های گران‌بهای کم‌نظیر خود را ازدست بدهیم. این طور نیست، ما راه و مسیری را انتخاب کردیم و هدفی داریم و برای رسیدن به هدف باید امت اسلام را با خود همراه کنیم.

امام جمعه مشهد به اهداف انقلاب اسلامی در مسیر خود اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، پنج مرحله ترسیم کردند. مرحله اول ساقط کردن طاغوت بود که انجام دادیم، انقلاب به پیروزی رسید و طاغوت را ساقط کردیم. مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی است که خوشبختانه نظام ولایی اسلامی را نیز با رأی، اراده و فداکاری مردم تشکیل دادیم. سومین مرحله، تشکیل دولت اسلامی است که امروز در این مرحله قرار داریم. دولت اسلامی یعنی دستگاه اجرایی این نظام، حکمرانی دینی داشته باشد، دین را در کشور حاکم کند و با قوانین دین در این کشور حکمرانی کند. اگر دستگاه اجرایی این نظام توانست حکمرانی دینی را در کشور پیاده کند، ما دولت اسلامی داریم.

علم‌الهدی با بیان این‌که ما امروز در مرحله سوم قرار داریم، اضافه کرد: مرحله چهارم، تمدن نوین اسلامی است که اگر حکمرانی دینی ما کامل شد و حلال و حرام خدا در همه جهات در جامعه حاکمیت پیدا کرد، دولت اسلامی به‌صورت یک تمدن و فرهنگ درمی‌آید. مرحله پنجم انقلاب، تشکیل امت اسلامی است؛ یعنی آنچه پیغمبر تشکیل دادند را در سطح جهان تشکیل دهیم تا فراگیر شود و این تشکیل امت اسلامی نقطه هدفی ما هست، نقطه‌ای است که وجود مقدس بقیه‌االله تشریف بیاورند و حاکمیت اسلامی را در دنیا مستقر کنند تا امت اسلامی تشکیل شود.

وی بیان کرد: ما حکومتی تشکیل ندادیم که بگوییم یک روز با یکی قهر و یک روز با یکی آشتی می‌کند و می‌خواهد انفعالی برخورد کند. ما راه، مسیر و هدف داریم، حرکت کردیم و تا الان نیز پیروز بودیم، امت را توسعه دادیم، جریان همراه خودمان را به عنوان حلقه مقاومت در اطراف جوامع اسلامی به وجود آورده، مسلمانان و حتی جوامع غیرمسلمان مستضعف را نیز متوجه این حرکت کردیم.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای حلال و حرام خدا برای ما ایجاد یک تمدن و فرهنگ می‌کند که تا امروز در دنیا سابقه نداشته است، گفت: توقع داریم عزیزانمان و عمدتأ مسئولان کشور به این نکته توجه داشته باشند که مسئولیت انقلابی‌شان در این دولت و هر دولتی، اجرای دین و حکمرانی دینی در جامعه هست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، علم‌الهدی ادامه داد: باور، اعتقاد و عمل به احکام است و «باید» هم در باور معنا ندارد. این حرف درست است، با زور نمی‌شود باوری را به کسی تحمیل کرد، باور باید خودجوش درون مردم باشد. حجاب را باید با باور، اعتقاد و ترویج در زنان مسلمان تثبیت کنیم؛ یعنی شخص معتقد به حجاب باشد و در همه محافل، خودش را مقید به حجاب بداند، اما وقتی خانمی وارد عرصه اجتماع می‌شود، اگر بی‌حجاب باشد، اختلال در زندگی عفیفانه جامعه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به نقش مدیریت اجرایی کشور در مدیریت هنجار‌های اجتماعی، اظهار کرد: اینجا مدیریت جامعه باید در مقابل ناهنجاری اجتماعی بایستد. نمی‌شود بگویید سیاست دولت نیست، مگر سیاست دولت غیر از سیاست نظام است؟ اعضای دولت دقت کنند و مطالبی که می‌گویند را با اساس نظام تطبیق بدهند. این هم که آقای رئیس جمهور اعلام کردند «وفاق ملی»، یعنی جریان‌های مختلف، نظرات و اندیشه‌های مختلف سیاسی باهم یکی شوند. اما معنایش یکی شدن دین‌دار و بی‌دین نیست، مسئله حکمرانی دینی یعنی جلوی حرام گرفته شود.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه مسئله فردی هر فرد به خودش مربوط است و انجام دادن یا ندادنش موضوعی است بین خود و خدایش، افزود:، اما زمانی که انجام دادن یا ندادن کاری، مربوط به مسئله اجتماعی و جامعه است، نظام مدیریت اجرایی کشور حتمأ باید در مقابل حرام اجتماعی، سیاست سلبی داشته باشد. اگر موفق شدیم حکمرانی دینی را تکمیل کنیم، وارد مرحله چهارم یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی می‌شویم تا دنیا را به این تمدن دعوت کنیم. اگر توانستیم تمدن نوین اسلامی را به دنیا ارائه کنیم، دنیا از آن استقبال خواهد کرد و در این صورت نقطه فرج حضرت بقیه‌الله فرامی‌رسد.

علم‌الهدی با بیان اینکه اجرای حکمرانی دینی به دست مسئولینی است که مردم آنان را با همین هدف انتخاب کرده‌اند، گفت: امیدواریم با تکیه بر ایمان و تقوای مسئولین ما که عزیزان برخاسته از دل جامعه انقلابی هستند، شاهد اجرای حکمرانی اسلامی در کشور و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و جهانی شدن آن باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها