«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

هیجان در سکوت بیمارستان!

بسیاری از مردم و تماشاگران تلویزیونی با بیمارستان، دکتر و پرستار سروکار دارند و کمتر کسی را می‌توان یافت که گذارش به بیمارستان یا درمانگاه نیفتاده باشد و طرف صحبت پزشکان و پرستاران سفیدپوش قرار نگرفته باشد.
کد خبر: ۱۴۷۵۸۷۵
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
دیدگاه عمومی این است که دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها یک زندگی روزمره کسالت‌بار دارند که در ویزیت بیماران و تجویز قرص و‌ دارو خلاصه می‌شود و موضوع هیجان‌انگیز زیادی نمی‌توان در این دایره تکرار خسته‌کننده و یکنواخت پیدا کرد. پس چه جادویی در این لباس سفید و محیط بیمارستان وجود دارد که در چند دهه اخیر صنعت تلویزیون بسیاری از کشورها سراغ این مکان‌های  به‌ظاهر ساکت و غم‌بار رفته و سریال‌های زیادی در این رابطه تولید کرده‌اند؟ در عین حال، چه رازی در این رابطه وجود دارد که بسیاری از تولیدات بیمارستانی موفق به جذب حداکثری بینندگان قاب کوچک شده و در صدر مجموعه‌ها و تولیدات سالانه تلویزیونی قرار می‌گیرند؟ در این نوشتار با نگاهی به سریال «پرستار بتی» که هر روز ساعت۱۷ازشبکه سلامت پخش می‌شود، این جذابیت‌ها را  مرور کرده‌ایم. 
   
دلایلی برای موفقیت
منتقدان تلویزیونی واهل فن هریک دلایل مختلفی رابرای این موفقیت بیان می‌کنندو این درحالی است که معمولا یادرام‌های خانوادگی و دلدادگی مورد‌پسند عموم تماشاگران قرار می‌گیرند یا اکشن‌های پلیسی هیجان‌انگیز و درام‌های جنایی و مرموز. استقبال عمومی تماشاگران از آثار اکشن، خانوادگی یا جنایی و پررمزوراز قابل‌درک است، اما وقتی نوبت به موفقیت درام‌های پزشکی می‌رسد باید اندکی تامل کرد و بحث در این رابطه را جدی‌تر گرفت.موفقیت خوب سریال‌هایی چون پرستار بتی در بین تماشاگران و پربیننده شدن آنها، بهانه‌ای به دست تحلیل‌گران هنری می‌دهد تا دراین رابطه به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. جالب اینکه، تماشاگران تلویزیون هم همیشه از این نوع بحث‌ها حمایت کرده و فعالانه در آنها شرکت می‌کنند.
   
استقبال پیش‌بینی نشده
پرستار بتی سریالی آلمانی است که سال ۲۰۱۵ برای نخستین‌بار در جهان روی آنتن رفت. در حالی که کمتر کسی امیدی به موفقیت بالای آن داشت، استقبال بسیار گرم تماشاگران راه را برای تولید فصل‌های بعدی آن باز کرد. به این ترتیب، سریالی که پیش‌بینی نمی‌شد، بیشتر از یک یا دو فصل به روی آنتن باشد تا۱۰فصل ادامه پیدا کرد و در کل تعداد۲۱۷ اپیزود آن به نمایش درآمد و پخش آن تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کرد. شخصیت محوری داستان سریال زن جوانی به نام بتی (با بازی آنینا هلنتال) است که در بیمارستانی بزرگ به شغل سخت پرستاری اشتغال دارد. او آدمی خوشبین و بامحبت است که با صراحت حرف‌ها و دیدگاهش را بیان می‌کند. به بیمارانش بسیار اهمیت می‌دهد و ارزش فراوانی برای همکارانش قائل است. این شخصیت به همراه همکار و دوستش لیزی برای بیمارانش و بالابردن کیفیت خدمت‌رسانی در بیمارستان می‌جنگد. در انجام این کار، او مرتبا با دکتر مارکو برینگ ملاقات می‌کند که او را با صراحت خود به چالش می‌کشد. ارکان دورماز، سیبل جی اسچیویل، آنینا هلنتال، ماکس آلبرتی، رونا اوزکان و کلودیا هیرشه از بازیگران اصلی این سریال هستند. قسمت‌های مختلف مجموعه،بتی رادربیمارستان دنبال می‌کندواتفاقات زندگی روزمره‌اش در محل کار را به زبانی ساده به تصویر می‌کشد.
   
عامل اصلی موفقیت
منتقدان تلویزیون نوع شخصیت پردازی بتی را عامل اصلی موفقیت مجموعه می‌دانند.به باور آنها، سازندگان پرستار بتی در مرکز داستان و ماجراها شخصیتی قرار داده‌اند که عموم تماشاگران دوست دارند در محیط‌هایی چون بیمارستان (با آن مقررات خشک و اداری‌اش) با او دیدار کنند. شخصیت بتی در اپیزودهای متعدد سریال در پی حل مشکلات بیماران است و از هیچ محبت و تلاشی دریغ نمی‌کند. همگان دوست دارند در زندگی واقعی و روزمره‌شان با چنین شخصیتی ملاقات و برخورد داشته باشند. این شخصیت با انتشار مهر و محبت در میان تماشاگران تلویزیونی این نکته را یادآوری می‌کند که مهربانی می‌تواند دوای بسیاری از دردها و مانع ابتلا به بیماری‌های مختلف باشد.سعی او درخلق دنیایی بهترهم برای بیماران حاضردربیمارستان وهم تماشاگران از جذابیت‌های این سریال است.
   
تمثیلی از مبارزه برای بقا
منتقدان تلویزیونی مبارزه و تلاش‌ کاراکتر بتی در طول سریال را تمثیلی از مبارزه انسان برای بقا و زندگی ارزیابی کرده‌ و داستان سریال را به دنیایی فراتر از محیط بیمارستان گسترش داده‌اند. به باور آنها، محیط بیمارستان استعاره‌ای از کلیت جامعه‌ای است که مردم در آن زندگی می‌کنند. به این ترتیب، تغییر بازیگر نقش شخصیت بتی در فصل‌های مختلف سریال، نشانه تلاش سازندگان مجموعه برای بیان این استعاره‌های مختلف در داستان است. پرستار بتی در قسمت‌های مختلف سریال برای احقاق حقوق بیماران با مسئولان و مدیران بخش‌های مختلف مبارزه می‌کند. سرسختی و تلاش او، زمینه را برای خلق سوژه‌های جذاب فراهم کرده و در این راه، او به کمک چند نفر دیگر از همکارانش در کادر پزشکی، در پی ایجاد محیطی امن و قابل اطمینان برای عموم بیماران و مراجعان است.
   
یک شخصیت خاص
آنینا هلنتال، بازیگر نقش اصلی سریال درباره نقش خود در این مجموعه می‌گوید: «‌زمانی که فیلمنامه را خواندم احساس کردم بتی شخصیتی خاص است که جای زیادی برای کار دارد و به من فضای مناسب و زیادی برای بازی بهتر جلوی دوربین ارائه می‌کند. در دنیای تلویزیون که پر از اکشن‌ها و مجموعه‌های جنایی یا معمایی مردانه است، پیدا کردن سریالی که یک خانم در راس ماجراهایش باشد و تصویری منطقی و قابل قبول از زنان ارائه کند، بسیار سخت است. معمولا از بازیگران خانم در نقش‌های مکمل استفاده می‌شود و شاید فقط در برخی درام‌های دوره‌ای تاریخی، زنان شخصیت مرکزی داستان و ماجراها هستند. بنابر این کمتر سریالی با داستان و فرم امروزی پیدا می‌کنید که خانم‌ها در آن حرف اول را بزنند.»

اشاره ظریف 
هلنتال، بازیگر موفق تلویزیونی در ادامه صحبت‌هایش به نکته جالبی هم اشاره می‌کند:«درعین حال محورقرار گرفتن یک شخصیت زن در کارهایی با مضمون معاصر، باید طبیعی و قابل باور باشد. مثلا تصور کنید در سریالی اکشن با همه تعقیب و گریز خودروها و انفجارهای بزرگ یک خانم در آن پیشرو در مقابله با گروه‌ها و مردانی خبیث باشد که قدرت‌ و تاثیر بسیار زیادی دارند! مشخص است که تماشاگر چنین چیزی را قبول نمی‌کند و آن را دروغ می‌داند. اما در سریال پرستار بتی، شما با اجزایی سروکار دارید که برای یک شخصیت زن کاملا قابل قبول و موجه است. امیدوارم برنامه‌سازان تلویزیونی به این نکته مهم بیشتر توجه کنند و دنبال تولید مجموعه‌هایی بروند که از یک طرف خانم‌ها درآن نقش اصلی و تعیین‌کننده دارند و ازسوی دیگر، نقش‌ و داستان‌هایش متناسب با ظرفیت و توانایی‌ آنها نوشته شود.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها