طغیان مرگبار هلیل‌رود در یک عصر پاییزی

طغیان ناگهانی هلیل‌رود جیرفت در عصر نهمین روز پاییز، جان ۱۴ تبعه افغان و یک مرد ایرانی را گرفت. امدادگران هلال‌احمر در گفت‌وگو‌ با جام‌جم جزئیات ۸۷۰دقیقه عملیات برای یافتن مفقودان را تشریح‌کردند.
کد خبر: ۱۴۷۵۳۶۳
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
 
عصر یک روز پاییزی در روستای عنایت‌آباد جیرفت. هوا آفتابی است و‌ خبری از باران نیست. بچه‌ها غافل از حادثه‌ای که در کمین‌شان‌ است در حال بازی در هلیل‌رود هستند. این بازی هر روزشان است. صبح همراه پدر و‌ مادر برای کار به باغ‌های پرتقال می‌آیند. مردهای خانواده میوه‌چینی می‌کنند و زن‌ها آنها را در جعبه می‌گذارند.عقربه‌های ساعت به ۱۵:۵۰ رسیده بود که ‌‌آرامش‌ هلیل‌رود با ورود سیلابی سهمگین برهم‌خورد. همه‌چیز در چشم‌به‌هم‌زدنی‌ اتفاق افتاد. بچه‌ها فرصت نکردند خود را از داخل آب نجات دهند. با صدای جیغ آنها، پدرومادرها هراسان به دل رودخانه زدند اما هلیل‌رود قرار بود عصر نهمین روز مهرماه بی‌رحمی خود را نشان دهد و هرکسی وارد آب می‌شد را با خود می‌برد.اهالی دست به تلفن شده و از هرجایی می‌توانستند درخواست کمک می‌کردند. ۱۳دقیقه بعداولین تیم هلال‌احمر،ترافیک سنگین پل هلیل‌رود راردکردوخود رابه محل حادثه رساند. امدادگران هلال‌احمر، همراه نیروهای مردمی و آتش‌نشانی عملیات نجات را آغاز کردند.
محمد سالاری، مسئول داوطلب روابط‌عمومی هلال‌احمر جیرفت که در این عملیات نجات و جست‌وجو حضور داشت برای جام‌جم ‌روایت‌کرد: «ما عضو تیم تخصصی سیلاب هستیم که بعد از اطلاع ازحادثه همراه تجهیزات راهی محل شدیم. پیش از ما تیم‌های دیگر هلال‌احمر در محل حاضر شده و عملیات را آغاز کرده بودند.وقتی ما رسیدیم متوجه گرفتاری یک چوپان و گله‌اش در سیلاب شدیم. سراغ او رفتیم و از میان سیلاب نجاتش دادیم.»
کانون بارندگی، روستایی در بالادست رود بود که تا محل حادثه فاصله داشت. روز دوشنبه هوای منطقه آفتابی بود و اهالی، انتظار سیلاب نداشتند و همین باعث غافلگیری آنها شده بود.
   
گرفتار شدن۱۸نفر در سیل
سالاری درباره هویت گرفتاران درسیل گفت:«۱۸نفر در این سیلاب گرفتارشده بودند که سه نفر نجات پیدا کرده و از سرنوشت ۱۵ نفر دیگراطلاعی دردست نیست.از این ۱۵نفر۱۴نفر تبعه افغانستان بودند. نفر پانزدهم هم صاحب باغ پرتقالی است که کارگران افغان در آنجا کار می‌کردند. سیلاب ابتدا دو کودک راباخودمی‌برد وبقیه برای نجات آنها وارد آب شده و خودشان گرفتار می‌شوند.»
آن‌طور که اهالی می‌گویند: «صاحب باغ که در منطقه به آقای سیستانی مشهور است با دیدن صحنه غرق‌شدن کارگرانش به دل آب می‌زند. دو زن و مرد رانجات می‌دهدوهنگامی که برای نجات نفردیگری برمی‌گردد، سنگی که با سیلاب آمده بود به سرش برخورد می‌کند وتوان اورامی‌گیرد وغرق می‌شود.»باوجودسیلاب دررودخانه، تیم‌های امدادی همراه خانواده قربانیان،جست‌وجو در رودخانه و حاشیه آن را آغاز کردند. امدادگران هلال‌احمر برای این‌که تعداد تلفات بیشتر نشود، نیروهای مردمی را سازماندهی کردند.
یکی دیگر از امدادگران گفت: «تعداد زیادی از بستگان و هموطنان قربانیان در محل جمع شده بودند. حتی زنگ زدند گروهی هم از شیراز بیایند. تا ساعت یک بامداد پیکر ۱۰ قربانی که اغلب کودک و زن بودند را پیدا کردیم. به‌دلیل تاریکی هوا و باتلاقی‌بودن منطقه عملیات سه ساعت متوقف شد و از ساعت ۴ صبح دوباره جست‌وجو را آغاز کردیم. از صبح سه‌شنبه هم با حضور تیم آنست در محل، جست‌وجو با سگ‌های زنده‌یاب ادامه پیدا کرد. تا ساعت ۸:۳۰ پیکر ۱۵ مفقودی پیدا و به پزشکی قانونی منتقل شد. شدت سیلاب برخی اجساد را تا ۱۳کیلومتر از محل حادثه دور کرد. حتی جسد دو نوزاد هم زیر گل‌ولای مدفون شده بود. اغلب جسد‌ها در محل‌های به‌اصطلاح غربال که چوب جمع می‌شود گیر کرد و ماند. با وجود این‌که سنگ‌های داخل سیلاب به سر چند نفرشان برخورد کرد‌ اما هویت‌شان شناسایی شد‌.»
   
یافتن اجساد ۱۵ قربانی
احمد بلندنظر، فرماندار جیرفت هم دراین‌باره گفت: «با حضور ۱۶ تیم هلال‌احمر و کمک نیروهای بسیج، مردم و شهرداری جست‌وجوهای مداوم از عصر دوشنبه آغاز و تا صبح سه‌شنبه پیکر ۱۵ قربانی پیدا شد.»
وی با بیان این‌که به غیر از یک نفر همگی اتباع افغانستان هستند، اظهار داشت: «این اتباع به‌صورت خانوادگی در باغ کار می‌کردند و کودکان آنها برای آب‌تنی به داخل رودخانه رفته بودند که براثر بارندگی در بالادست رودخانه، سیلاب ایجاد شد و این اتفاق رخ داد.»
رضا فلاح، ‌مدیرعامل هلال‌احمر استان کرمان‌ هم‌ دراین‌باره به جام‌جم گفت: «پس از گزارش این حادثه ۶۴ امدادگر هلال‌احمر در قالب ۱۶تیم از شهرستان‌های عنبرآباد، کهنوج، جیرفت،ساردوئیه، بم ومرکز استان درمحل حادثه و در عملیات جست‌وجوی مفقودین حاضر شدند.»
بر اساس اعلام همکارانم، قربانیان هفت زن، هفت کودک و یک مرد بودند که بین سه ماه تا ۵۴ سال سن داشتند. این عملیات از ساعت ۱۶ دوشنبه تا ۹:۳۰ سه‌شنبه ادامه داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها