سرمربی تیم جودو جوانان ایران؛

رستمی: نگاه‌مان به آینده جودو ایران است

به مناسبت چهارم مهرماه سالروز مقاومت مردم گیلانغرب؛

گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نماد ایستادگی و پایمردی

شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه دومین شهر مقاوم کشور در جنگ تحمیلی است که در چهارم مهرماه سال ۱۳۵۹ مردمانش با توکل بر خدا و با دستانی خالی با صلابت و ایستادگی در برابر دشمن تا دندان مسلح دفاع کردند.
کد خبر: ۱۴۷۴۱۸۶

جام جم آنلاین؛ایرنا- شهرستان گیلانغرب در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم متخاصم بعثی عراق ۱۵۰ بار هدف حمله و بمباران هوایی قرار گرفت که در نتیجه این حملات شهر و ۳۲ روستای منطقه تخریب شد ولی با وجود شدت این حمله ها اهالی دیارشان را ترک نکردند و به واسطه همین ایستادگی و پایمردی و جانفشانی بود که رهبر معظم انقلاب گیلانغرب را دومین شهر مقاوم کشور نامیدند.

شهرستان گیلانغرب در دوران هشت سال دفاع مقدس ۱۲ هزار رزمنده بومی را برای دفاع از مرزهای کشور تربیت کرد که در قالب یک تیپ مستقل عمل کردند، این شهرستان ۷۵۰ شهید، بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز، ۱۳۳ آزاده از بین ۱۲ هزار رزمنده داوطلب تقویم انقلاب اسلامی کرده است که مردم این منطقه به صورت خودجوش با تشکیل تیپ رزمی مسلم بن عقیل (ع) به صورت مستقیم کنترل و دفاع از منطقه را بر عهده گرفتند.

مقاومت مردم گیلانغرب عملیات سریع و برق آسای ارتش عراق را در هم شکست

۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ با تهاجم سراسری نیروهای حزب بعث به مناطقی از کشورمان و شروع رسمی جنگ، جنگده‌های میگ عراقی منطقه ویژنان در گیلانغرب را بمباران کردند، چند روز پس از این بمباران سوم مهرماه بود که پس از اشغال قصرشیرین، لشکرهای چهار و ۱۲ ارتش رژیم بعث عراق به منظور تصرف گیلانغرب پیشروی کرد و اسم عملیات آغاز جنگ را سریع و برق آسا گذاشته بود.

ساعت پنج عصر روز سوم مهرماه از قصرشیرین خبر آمد که ارتش رژیم بعثی عراق در حال پیشروی به طرف گیلانغرب است که مردم گیلانغرب با شنیدن این خبر در شهر مانده و در قالب نیروهای مردمی متشکل از شهرنشینان، روستاییان و عشایر آرایش دفاعی گرفته و آماده رزم شدند که پیش از رسیدن ارتش رژیم بعثی عراق به ورودی شهر گیلانغرب، با کندن سنگر در مناطق جلوتر از سمت باغ فلاحت تا میدان کنونی مقاومت و تپه ماهورهای اطراف شهر به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با سلاح های شکاری و تبر به مبارزه پرداختند.

چهارم مهرماه سال ۱۳۵۹ قسمتی از گردان ۲۸۵ از تیپ ۲ زرهی لشکر ۸۱ ارتش نیز به گیلانغرب اعزام شد و با هماهنگی ژاندارمری، اهالی گیلانغرب بسیج شدند تا از شهر دفاع کنند.

هسته مرکزی دفاع از گیلانغرب تشکیل و موفق شد از سقوط شهر جلوگیری کند و بعد از تصرف قصرشیرین، لشکر چهارم پیاده ارتش عراق صبح روز پنجم مهرماه سال ۱۳۵۹ به قصد تصرف گیلانغرب به سوی این شهر حرکت کردند و به ورودی شهر گیلانغرب‌ رسیدند.

زمین گیر کردن تانک های عراقی با بازکردن جوی های آب به زمین های کشاورزی

مردم گیلانغرب با باز کردن جوی‌های آب کشاورزی به سمت محل عبور تانک‌های عراقی، باعث توقف لشکر مکانیزه عراق شدند، با دفاع مردم معادلات دشمن به هم ریخت زیرا ارتش بعثی که آمده بود تا ویران کند و بگذرد ولی در ورودی شهر غافلگیر شد؛ در روستاهای اطراف و مجاورت شهر مردم آب را در زمینهای کشاورزی رها کردند تا تانک ها و نفربرهای دشمن گرفتار شود، از این رو زمین به شکل باتلاق درآمد و ادوات جنگی دشمن در گل و لای گیر افتاد.

در درگیری‌های روز ششم و هفتم مهر هم نیروهای هوانیروز وارد عمل شدندتا با رشادت شهید شیرودی حلقه دفاع محکم تر و شکل تهاجمی به خود گیرد که با مقاومت گردان ۲۸۵ تانک از تیپ ۲ زرهی لشکر ۸۱، ژاندارمری و نیروهای مردمی، نیروهای عراق تا روستای گورسفید فاصله ۱۰ کیلومتری دشمن مجبور به عقب نشینی از شهر شد و رفته رفته زمینه خلق حماسه ماندگار فراهم شد و عملیات های بزرگ «مطلع الفجر، مسلم بن عقیل و انتقام» و آزادسازی نقاط اشغالی را تا آن سوی مرزها محقق ساخت.

دهم مهرماه بود که نیروهای عراق اهالی برخی روستاهای منطقه گیلانغرب را پراکنده کرده و در روستای گورسفید نیروهای بومی با عراقی‌ها درگیر شدند.

از روز هفدهم مهرماه به حملات توپخانه‌ افزوده شد و برای اولین بار ارتش عراق، ۲۶ مهرماه ۱۳۵۹ گیلانغرب را هدف موشک میان‌برد زمین‌به‌زمین قرار داد که این موشک به خارج از مناطق مسکونی اصابت کرد و تلفات و خساراتی به بار نیاورد.

به دنبال حمله عراق به گیلانغرب، مردم این شهر به چندین دسته تقسیم شدند، عده‌ای در شهر ماندند و با سلاح‌های قدیمی به جنگ با دشمن پرداختند و بعضی هم اسیر شدند، گروه دیگر به کوه‌های اطراف پناه بردند و بخشی دیگر با فاصله‌ کمی از شهر چادر زدند که آن مناطق به‌مرور به اردوگاه تبدیل شد.

مردم در چند کیلومتری شهر گیلانغرب در اردوگاه‌هایی مانند تق‌توق بالا و پایین، دولابی، پل حاجی و دارتوت مستقر شدند ولی با مشکل کمبود آب و آذوقه مواجه بودند ولی این کمبود آذوقه در صلابت مردمان این منطقه تاثیرگذار نبود و زنان دوشادوش همسران و پدران و برادارن و فرزندانشان نقش بسزایی در جلوگیری از پیشروی عراقی‌ها ایفا کردند و همزمان کار تدارکات و پشتیبانی را انجام می دادند.

گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نماد ایستادگی و پایمردی

تنها بانوی رزمنده در خط مقدم گیلانغرب

نصرت خدایاری شهسواری (خواهر بسیطی) با شروع جنگ در سال ۱۳۵۹ در همان روزهای نخست به همراه برادرش حسین به نیروهای مدافع در جبهه پیوستند.

آن زمان ۲۹ سال سن داشت که تنها زنی بود که در آن معرکه به‌عنوان رزمنده حضور داشت؛ با ظاهر و پوششی خاص که همه او را می‌شناختند، شجاع و نترس بود و قدی بلند داشت؛ با یک تفنگ ژ۳ بر دوش که هنگام امدادگری هم همیشه پوتین‌پوش بود و مانتوی بلندی داشت که رویش اورکت نظامی می‌پوشید و زمان امداد سلاحش را عوض می‌کرد و برنو بر می‌داشت.

 

گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نماد ایستادگی و پایمردی

فرنگیس حیدرپور شیرزن گیلانغربی

«فرنگیس حیدرپور» شیرزنی از دیار گیلانغرب، دومین شهر مقاوم کشور در استان کرمانشاه به عنوان سینه ستبر ایران اسلامی است که حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ دفاع مقدس خلق کرد و اکنون نماد بارزی از مقاومت زنان ایرانی در دفاع از کشور است که در سن ۱۸ سالگی با شجاعت بی نظیرش یک افسر متجاوز عراقی را از پای درآورد و یک بعثی دیگر را اسیر کرد تا برای همیشه در تاریخ مقاومت سرزمین اسلامیمان ماندگار شود و تصویری از شجاعت زن ایرانی را به جهانیان نشان دهد.

 

گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نماد ایستادگی و پایمردی

عملیات بزرگ مطلع الفجر در آذر سال ۶۰ که منجر به آزادسازی بخش وسیعی از زمین های اشغال شده نظیر ارتفاعات مهم «چغالوند، شیاکوه، تنگه های حاجیان و کورک» به عنوان نقاط استراتژیک منطقه، آغازی بود برای پیروزی های بعدی که منجر به عقب نشینی ارتش بعث عراق تا مرزهای بین المللی شد.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل در سال ۶۷ از سوی جمهوری اسلامی ایران، رژیم بعث عراق با سواستفاده از فرصت بار دیگر خاک میهن اسلامی از جمله شهر گیلانغرب را مورد هجوم خود قرار داد. این بار نیز پس از مقاومت دلیرانه نیروهای رزمنده و مردم منطقه، دشمن سرنوشتی جز شکست نداشت و بلافاصله تا مرزهای بین المللی عقب رانده شد.

ثبت روز مقاومت مردم گیلانغرب در تقویم از خواسته‌های به حق مردم

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب ضمن گرامیداشت حماسه مردم مقاوم این شهرستان در دوران دفاع مقدس، گفت: این شهرستان در روز چهارم مهرماه مورد تهاجم لشکر چهارم ارتش رژیم بعثی قرار گرفت که در دروازه غربی و در پارک فلاحت، مردم و مدافعان شهر متشکل از ۴۰ جوان بومی و غیر بومی در مقابل یک لشکر قرار گرفتند و با مقاومت جانانه اجازه ورود مهاجمان را به شهر ندادند.

سرهنگ پاسدار محمدجواد نجفی افزود: اولین مقاومت مردمی در دوران هشت سال دفاع مقدس که شکست نخورد در شهرستان گیلانغرب و تنها پنج روز بعد از شروع جنگ تحمیلی نابرابر صورت گرفت و از این رو گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور به لسان مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی نام گرفت.

وی با بزرگداشت یادی از شهیدان صفر خوشروان و شهید پرما و دیگر شهدای حماسه گیلانغرب، افزود: مقاومت با پیروزی رزمندگان و مدافعان این شهر همراه بود و به طوری که مردم و مدافعان شهر با دست خالی و با بهره گیری از عنصر ایمان موفق شدند لشکر چهارم پیاده دشمن را در دروازه گیلانغرب زمینگیر کنند.

فرمانده ناحیه سپاه گیلانغرب اظهار کرد: گیلانغرب نگین مقاومت و تندیس ایستادگی و پایمردی دوران هشت سال دفاع مقدس است که مردم این دیار در این دوران هیچگاه شهر را ترک نکردند و با مقاومت جانانه ایستادند و از این رو مقاومت این مردم در تاریخ جنگ ماندگار است.

 

گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور نماد ایستادگی و پایمردی

گیلانغرب پایگاه و قلعه نفوذناپذیر مقاومت و ایستادگی

یکی از فرماندهان دروان دفاع مقدس در این مراسمی که اخیرا در یادمان شهدای گمنام گیلانغرب به همین مناسبت برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه گیلانغرب سینه ستبر ایران اسلامی است به مقاومت مردم این شهرستان از چهارم تا ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ گریزی زد و گفت: گیلانغرب را باید پایگاه و قلعه نفوذ ناپذیر در مدار مقاومت و ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس به شمار آورد زیرا مردم این شهرستان با تشکیل تیم های مقاومت در حد یک لشکر توانستند دشمن را در دروازه های این شهر زمینگیر کنند.

سردار حسین الله کرم تقدیم ۷۵۰ شهید گرانقدر و تشکیل یک تیپ مستقل از شهرستان گیلانغرب را در دوران دفاع مقدس نشان دهنده ایستادگی و مقاومت مردم این دیار دانست و افزود: مقاومت مردم گیلانغرب تنها به روزهای چهارم تا ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ محدود نشد بلکه به عنوان یکی از تیره‌های ایل کلهر در این منطقه دفاع را از اوایل فروردین سال ۵۹ شروع کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: دشمن برای محور جنوب پنج لشکر و برای کرمانشاه چهار لشکر قرار داد برای اینکه فکر می کرد می‌تواند خوزستان را جدا کرده و ما را از بغداد به اندازه کافی دور کند و همچنین هدفش در گیلانغرب رسیدن به سه منطقه گردنه چهارمله، کاسه کران و تق و توق بود و آخرین جایی که باید پیشروی می‌کرد گردنه سگان بود در گیلانغرب که در رسیدن به هدفش هم در جنوب و هم در غرب و گیلانغرب با مقاومت مردم و حماسه آفرینی رزمندگان ناکام ماند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان مرزی گیلانغرب با ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع گستره، دومین شهرستان بزرگ استان کرمانشاه است که ۱۵ کیلومتر مرز با عراق دارد و از ۲ بخش مرکزی و گواور(شهر گیلانغرب و سرمست با ۲۰۷ روستا و جمعیت بیش از هزار نفر تشکیل شده است.

از مجموع روستاهای گیلانغرب ۱۹۷ روستا دارای سکنه است و این منطقه به عنوان پایتخت ایل کلهر نامگذاری شده که این ایل بزرگ کلهر در غرب کشور ۳۲ طایفه دارد.

۳۱ شهریور تا ۶ مهر همزمان با سالروز آغاز هشت سال جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران با عنوان "هفته دفاع مقدس" نامگذاری شده است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۷۶ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها