جدیدترین تحولات مذاکرات آتش‌ بس غزه

یک منبع در گروه‌های مقاومت فلسطین خبر داد کریدور فیلادلفیا همچنان اصلی‌ترین نقطه اختلاف مذاکرات آتش‌بس غزه است و اسرائیل پیشنهاد جدید میانجیگران برای خروج از فیلادلفیا را نپذیرفته است.
کد خبر: ۱۴۷۱۴۹۶

به گزارش جام جم آنلاین، یک مقام ارشد گروه‌های مقاومت فلسطین، ظهر امروز (جمعه)، به شبکه «المیادین» در این باره گفت کریدور «فیلادلفیا» در خطوط مرزی مصر و نوار غزه همچنان نقطه اختلافی اصلی در مذاکرات آتش‌ بس است.

کریدور فیلادلفیا یک جاده مرزی در نزدیکی مرز‌های مصر است که رژیم اسرائیل به حضور نیرو‌های خود در آنجا اصرار دارد.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین و کشور مصر به عنوان میانجی این مذاکرات تاکید کرده‌اند تمام نیرو‌های اسرائیلی باید از نوار غزه خارج شوند.

این مقام فلسطینی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، به المیادین گفت: «اسرائیل اصرار دارد که از کریدور فیلادلفیا در مرحله اول عقب‌نشینی نکند و آن را به مرحله دوم مذاکرات موکول کند.»

منبع یادشده خبر داد میانجیگران مذاکرات پیشنهاد‌هایی مبنی بر خروج تدریجی از کریدور فیلادلفیا در مرحله اول ارائه کردند؛ اما تل‌آویو آن را نپذیرفته است.

او همچنین اشاره کرد که حماس به میانجیگران اطلاع داده حضور نیرو‌های رژیم اشغالگر در مرحله اول را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.

مذاکرات آتش‌بس غزه چند هفته است که همچنان ادامه دارد و اختلاف بر سر برخی مسائل باعث شده است این مذاکرات تا این لحظه هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.

رسانه‌های اسرائیلی اخیرا به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داده‌اند که واشنگتن پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه ارائه کرده که شامل ۳ مرحله است.

به گفته این منبع، مرحله نخست این مذاکرات که به مدت ۴۲ روز ادامه خواهد داشت، شامل اجازه سفر به مجروحان از جمله نیرو‌های حماس به خارج از غزه برای درمان، افتتاح و نوسازی نانوایی‌ها و مراکز درمانی در نوار غزه، تعمیر زیرساخت‌های غزه از جمله زیرساخت‌های برق، آب، فاضلاب و ارتباطات، آزادی آمدوشد آوارگان فلسینی در داخل نوار غزه، ارسال ۶۰ هزار کانس و حدود ۲۰۰ هزار چادر برای فلسطینیان و امکان مراجعه آوارگان فلسطینی به دفاتر سازمان ملل است.

منبع یادشده گفته است مذاکره درباره مرحله دوم آتش‌بس طی این ۴۲ روز صورت خواهد گرفت و در مرحله سوم آتش‌بس کامل در نوار غزه برقرار خواهد شد و نیرو‌های اسرائیلی از این منطقه خارج خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها