خودروسازان در قالب محصولات ارتقا یافته درحالی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که خودروهای پایه را عرضه نمی‌کنند

گران‌فروشی با آپشن‌های سرکاری

طی چند ماه اخیر شاهد بودیم که خودروسازان با لابی‌های فراوان با وزارت صمت و شورای رقابت قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند که بهانه آنها نیز زیان‌ده بودن‌شان و افزایش قیمت مواداولیه و قطعات خودرو بوده است.
کد خبر: ۱۴۷۱۱۸۲
نویسنده امین محمودی - اقتصاد
 
هرچند وزارت صمت منکر مجوز افزایش قیمت خودروهای، دو انحصارگر بازار خودرو بود اما به‌نظر می‌رسد مقدمات این امر از اواخر سال گذشته با هماهنگی آنها با مسئولان ذی‌ربط انجام شده بود.
البته قصه به همین‌جا ختم نمی‌شود، به‌طوری که ایران‌خودرو با ثبت‌نام بیش‌از سه میلیون نفر قرار بود قرعه‌کشی ۵۰۰ هزار خودرو را انجام دهد به‌همین‌دلیل شاهد بودیم که میلیاردها تومان از مردم اخذ و در بانک‌ها بلوکه شد. اتفاق جالب آنجاست که ایران‌خودرو به این امر نیز بسنده نکرد و اعلام کرد که قرعه‌کشی خودرو یک هفته به تعویق خواهد افتاد به همین دلیل طبیعتا این خودروساز سود بیشتری از بلوکه‌شدن حساب‌های سپرده مردم در بانک‌ها خواهد برد.
از طرف دیگر قیمت‌هایی که خودروسازان بعضا روی محصولات خود گذاشته‌اند نیز جالب‌توجه است. به‌طوری که آنها با افزودن چند آپشن به محصولات‌شان قیمت این محصول را به‌شدت افزایش می‌دهند به‌همین‌دلیل کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو به صورت زیرپوستی از سوی شورای رقابت کلید خورده است.

برچسب «ارتقایافته» و «تجهیز‌شده»
اواخر مهرماه سال گذشته بود که شورای رقابت قیمت هشت خودروی به اصطلاح جدید را اعلام کرد و براساس این مصوبه، بین ۸۰ تا ۱۷۰میلیون تومان به قیمت مدل‌های پایه آنها اضافه شد. این خودروها که برچسب «ارتقایافته» و «تجهیز‌شده» داشتند، در واقع محصولاتی بودند که یک‌سری آپشن جدید را دریافت کرده بودند. شورای رقابت نیز که بابت فریز قیمت خودرو تحت‌فشار خودروسازان و وزارت صمت بود، با قرار‌دادن این هشت خودرو در قالب «خودروی جدید» قیمت آنها را (به‌عنوان خودرویی جدید) تعیین کرد. با این ترفند، عملا خودروسازان موفق شدند قیمت برخی محصولات خود را به واسطه افزودن چند آپشن و استاندارد، بالا ببرند.
به‌طوری که اخیرا شرکت ایران‌خودرو در نامه به سازمان بورس اعلام کرده که فروش محصولات موسوم به ارتقایافته به علت قیمت بالاتر و سود بیشتر آنها سبب کاهش زیان این شرکت شده است.
منظور از محصولات ارتقایافته ایران‌خودرو، محصولاتی است که آپشن‌های جدیدی روی آنها نصب شده و شورای رقابت به خودروسازان مجوز داده این محصولات را با قیمت ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت محصولات پایه به فروش برساند.
این در حالی است که ارزش آپشن‌های نصب‌شده روی محصولات ارتقایافته ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.
با این ترفند، عملا خودروسازان موفق شدند قیمت برخی محصولات خود را به واسطه افزودن چند آپشن و استاندارد، بالا ببرند.

توقف مدل‌های پایه
در واقع خودروسازان تولید مدل‌های پایه این خودروها را متوقف و مدل‌های به اصطلاح جدید را با عنوان ارتقایافته تولید و عرضه کردند.
این اتفاق اما برای بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای موردنظر گران تمام شد، زیرا آنها مجبور بودند بین ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان مبلغ بیشتری برای خودروهای ثبت‌نامی‌شان پرداخت کنند.
به‌همین دلیل باید گفت با این آپشن‌ها قیمت برخی محصولات در کارخانه‌ها به قیمت‌های بازاری به‌شدت نزدیک شده است، از طرف دیگر شرکت سایپا به‌صراحت نگفته که برخی از محصولاتش حاوی چه آپشن‌هایی است که قیمت آنها را افزایش داده است. مشخص است که وزارت صمت و شورای رقابت به‌عنوان سیاست‌گذار برای فرار از انتقادات مردم به جای رشد رسمی نرخ خودرو قرار است با روش دیگری یعنی اضافه‌کردن برخی آپشن‌ها قیمت خودرو را افزایش داده یا به عبارتی دیگر اصلاح کند.

نارضایتی مصرف‌کنندگان
افزایش قیمت خودروها به صورت چراغ خاموش این پیام را می‌رساند که احتمالا شاهد کاهش شدید تولید خودروهای فاقد آپشن خواهیم بود.
به عنوان مثال شرکت سایپا می‌تواند به جای کوئیک دنده‌ای با اندکی آپشن، کوئیک جی‌ایکس‌آر تولید کرده و آن را با بیش از ۱۰۰میلیون تومان گران‌تر به مشتریان عرضه کند.
در این شرایط اتفاقی که می‌افتد این است که خودروساز دیگر انگیزه‌ای برای تولید مدل‌های قدیمی‌تر نخواهد داشت و ممکن است برای کاهش زیان تولید، محصولات پیشین را از خط تولید حذف کند.
همه این موارد در حالی صورت گرفته که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور نتوانسته‌اند رضایت مردم از قیمت، فروش و خدمات پس از فروش را به خود جلب کنند و بعضا شاهد آن هستیم که تنها کاری که ایران‌خودرو برای مشتریان انجام می‌دهد این است که کیف سوزن‌دوزی شده به آنها هدیه داده و بر سر خریداران محصولات بی‌کیفیتش منت نیز می‌گذارد.
به‌نظر می‌رسد صنعت انحصاری و غیررقابتی خودروی کشور به جایی رسیده که خودروسازان به جای ارتقای کیفیت و رسیدن به استاندارد‌های جهانی بر سر آپشن‌هایی چون هدیه‌دادن کیف سوزن‌دوزی شده با هم رقابت می‌کنند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها