در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

هنگامه پاسداری دولت از اعتماد مجلس

 اعتماد مجلس به دولت سرمایه بسیار ارزشمندی است و دولت و وزرا باید از این اعتماد مجلس پاسداری کنند. به این شکل که با همکاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس برنامه‌های خود را به پیش ببرند و مجلس را در جریان اتفاقاتی بگذارند که در حوزه‌هایشان رقم می‌خورد.
 اعتماد مجلس به دولت سرمایه بسیار ارزشمندی است و دولت و وزرا باید از این اعتماد مجلس پاسداری کنند. به این شکل که با همکاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس برنامه‌های خود را به پیش ببرند و مجلس را در جریان اتفاقاتی بگذارند که در حوزه‌هایشان رقم می‌خورد.
کد خبر: ۱۴۶۹۹۲۹
نویسنده بیژن مقدم | کارشناس مسائل سیاسی

سرانجام جلسات چند روز اخیر مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و مجلس به همه گزینه‌های معرفی شده از سوی آقای پزشکیان رای اعتماد داد. به نوعی می‌توان گفت که پس از این رای کم سابقه مجلس حالا نوبت دولت است که برای برطرف شدن مشکلات کشور قدم‌های جدی بردارد و در کنار آن از رای اعتماد مجلس به عنوان سرمایه‌ای بسیار ارزشمند پاسداری کند.

‌لازم به یادآوری است، افرادی که جلسات چند روز اخیر مجلس شورای اسلامی را پیگیری کرده‌اند، بخوبی دریافته‌اند که در مجلس فضای خوبی فراهم بود، برای اینکه افراد موافق و مخالف نظرات خود را درباره گزینه‌های معرفی شده از سوی رئیس جمهور به صراحت بیان کنند. در واقع در این جلسات هرکس براساس وظیفه خود نظراتش را مطرح کرد و این رویکردی ارزشمند و قابل احترام است.

 نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که رای مجلس به تمام گزینه‌های معرفی شده از سوی آقای پزشکیان روی بسیاری از گمانه‌زنی‌ها خط بطلان کشید. برای نمونه برخی می‌گفتند مجلس و رئیس جمهور تفکرات متفاوتی دارند و یا مجلس بنا دارد به دولت کمک نکند. اما رای اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی به چنین گمانه‌زنی‌هایی پایان داد؛ بنابراین رای یکپارچه مجلس و نمایندگان به تمام ۱۹ وزیر معرفی شده از سوی آقای پزشکیان از این حکایت دارد که مجلس شورای اسلامی کاملا آماده همکاری با دولت است. در این بین البته نباید از حق گذشت و به تاثیر صحبت‌های آقای پزشکیان و نحوه دفاع گزینه‌های پیشنهادی از برنامه‌هایشان اشاره نکرد، چراکه وزرای پیشنهادی دفاع خوبی از برنامه‌های خود کردند و صحبت‌های آقای پزشکیان نیز در راستا تاثیر گذار بود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که رای یکپارچه مجلس به گزینه‌های پیشنهادی آقای رئیس جمهور سبب شد که همه گزینه‌های اول رئیس جمهور پذیرفته شوند. در واقع اگر گزینه‌ای رای نمی‌آورد آقای پزشکیان برای سه ماه می‌توانست از سرپرست استفاده کند و گزینه دیگری را به مجلس معرفی کند. اما این اتفاق رخ نداد و حالا رئیس جمهور می‌تواند با کمک مردان اول خود برای تحقق وعده‌ها و آرمان‌هایش تلاش کند. به عبارت دیگر این افراد همه گزینه‌های اول رئیس جمهور هستند و برداشت خود ایشان نیز این بوده که با این گزینه‌ها می‌تواند، برنامه‌های خود را به پیش ببرد.

به این ترتیب می‌توان گفت مجلس این فرصت را برای دولت مهیا کرده است و از اینجا به بعد همه نگاه‌ها به عملکرد دولت، وزرا و میدانی که در اختیار آنهاست، دوخته خواهد شد.

در این بین دولت برای رسیدگی به مشکلات کشور اولویت‌هایی در نظر دارد. البته با توجه به شرایط در نظر گرفتن اولویت قدری مشکل به نظر می‌رسد، زیرا ما همان قدر که در حوزه‌هایی مانند آب و برق با مشکل مواجه هستیم در دیگر حوزه‌ها نیز مشکل داریم. با این حال نتایج نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مطالبه مردم و اولویت آن‌ها پرداختن به مسائل اقتصادی است؛ بنابراین رئیس جمهور و اعضای کابینه باید بیشترین توجه را به این حوزه داشته باشند و برای برطرف شدن مشکلات معیشتی، تورم، بیکاری و مسکن قدم‌های مناسبی بردارند. چراکه در برنامه‌ها نیز وعده داده شده بود که برای رفع ناکارآمدی، بی‌عدالتی، بی‌توجهی و غفلت‌ها اقدامات لازم انجام خواهد شد.

نکته دیگری که رئیس جمهور و اعضای کابینه باید به آن توجه داشته باشند، لزوم حفظ همدلی و همراهی ایجاد شده بین مجلس و دولت است. اعتماد مجلس به دولت سرمایه بسیار ارزشمندی است و دولت و وزرا باید از این اعتماد مجلس پاسداری کنند. به این شکل که با همکاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس برنامه‌های خود را به پیش ببرند و مجلس را در جریان اتفاقاتی بگذارند که در حوزه‌هایشان رقم می‌خورد و این مهم با حضور اعضای کابینه در کمیسیون‌های مجلس و بازدید اعضای کمیسیون از پروژه‌ها و ارائه گزارش به مجلس تحقق می‌یابد و به این شکل می‌توان امیدوار بود که رابطه و اعتماد بین دولت و مجلس حفظ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها