وحید جلیلی، قائممقام رئیس رسانهملی در ابتدای این جلسه گفت:راهپیمایی اربعین مأموریت اجتماعی، حرفهای، سیاسی وتمدنی بر دوش اصحاب رسانه است. دراین میان وظیفه اصلی رسانه، رسالتی زینبیگونه است که ازعصر عاشوراشروع شده وتا عصر کنونی که بر دوش رسانه گذاشته شده، ادامه دارد.وی افزود: آرمان، پیام و کلام سیدالشهدا(ع) همچنان درجهان طنینانداز است و رسانه وظیفه دارد، راه و کلام امام حسین(ع) را در جان و روح مخاطبان خود رسوخ دهد. با این کار جهادی، مخاطب به این دید و نگاه میرسد که امام حسین(ع) همچنان در محاصره است و باید این محاصره را بشکند.وی تصریح کرد: ما بهدنبال شکستن این حصار هستیم که آرمان و صدای امام حسین(ع) به اقصی نقاط عالم برسد و در این خصوص رسانه در سطح عملیاتی باید در سه مرحله فراخوان، پوشش و خوانش (تحلیل) تلاش و همت گستردهای به خرج دهد. قائممقام فرهنگی رئیس رسانهملی عنوان کرد: وقتی میلیونها نفر وارد راهپیمایی عظیم اربعین میشوند ما باید بهعنوان رسانه بدانیم که تکتک این افراد قصهای دارند که میتواند موضوعی برای برنامهسازی باشد. دوربینها را باید به دل مردم ببریم و روایتی نمایشی از شخصیتها و وقایع اربعین عرضه کنیم. وی ادامه داد: در این سفر باید تفاوتهای افراد را نشان دهیم، تاعظمت امام حسین(ع) واربعین نمایان شود.کارهنرمند شخصیتسازی است و اینکه زیباییهای اربعین و گوناگونی آن رابه تصویر بکشد. آن موقع است که تلاش وی در ذهن و دل مخاطب ماندگار میشود. در این نشست، محسن برمهانی،معاون سیما نیز گفت: در سفر اربعین و روایتهای این واقعه عظیم، کار سردبیری اهمیت ویژهای دارد.همانگونه که میدانید، امسال در فضای خاصی چون شهادت رئیسجمهور، طوفانالاقصی، وعده صادق و ترور شهید اسماعیل هنیه ووعده صادق۲ قرارداریم وبه همین سبب، رسانه باید مراقبتهای ویژهای را به کار گیرد. مسئولان رسانهای موکبها، مخصوصا مجریها، باید ملاحظاتی را در نظر داشته باشند و جریان برنامهها را بهدرستی هدایت کنند.
همکاری گسترده ستاد اربعین با شبکهها
همچنین، مجید اکبرشاهی، دبیر ستاد اربعین سیما در بخش دیگری گفت: شورا فعالیتهای ستاد اربعین و برنامههای محتوایی بعد از ابلاغ آن را مورد توجه قرار داده و در این زمینه با برگزاری جلساتی هماهنگ بر مباحث محتوایی و اجرایی آن دقت نظر بیشتری مبذول کرده است. دبیر ستاد اربعین سیما ادامه داد: به این منظور کارگروههایی تشکیل و با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان شبکهها، برنامههای راهپیمایی اربعین مشخص و ترسیم مسیر شد. در حوزه خدماترسانی، از استقرار استودیوها، تجهیزات فنی و گروههای رسانهای در مرزهای ایران و داخل کشور عراق بازدید و در هر استودیو یک نفر را مسئول هماهنگی کردیم تا مستقیما از همان مکان تصمیمگیری شود. اکبرشاهی گفت: بهشکل میدانی برای پوشش و اجرای سیاستهای طراحیشده راهکارهایی را در نظر گرفتیم که ازآنجمله تولیدات ویژه اربعین منطبق با شعار سال(کربلا؛ طریق الاقصی) و اقتضای روز ایران و جهان با محوریت قدس طراحی شده است. دبیر ستاد اربعین سیما گفت: امسال توجه ویژهای به سردبیری متمرکز داشتیم. این گروه متشکل از ۱۵نفر است و در فضای طراحیشده، توانایی آن را دارد که به همه شبکهها موضوع و متن آماده ارائه دهد.همچنین، با تدابیری که اندیشیده شده، به امتداد مسأله اربعین در رسانه دقت نظر خاصی شده است. تاپیش ازاین، موضوع اربعین دررسانه به یک هفته یا ۱۰روز محدود میشد؛اماامسال به وجه نمایشی اربعین بهشکل جدیتری توجه شده است.اکبرشاهی افزود:به این منظور، مجموعههایی را که میتوانند قصهنویسی کنند، در نقاط مختلف کشور،بهعنوان مثال درمهران مستقرکردیم که کارشان سوژهیابی و پیدا کردن قصه است تا بهعنوان ذخیره برای طول سال استفاده شود. همچنین، تلاش کردیم بر حجم تولیدات نمایشی کوتاه و بلند بیفزاییم و خلأ موجود در تولید ادبیات برای تلفیق هنر و اندیشه در اربعین را برطرف کنیم، آن رااز ناحیه احساسی صرف خارج سازیم وعمق گفتمانی واندیشگانی ببخشیم. وی گفت: امسال همچنین، با برنامهریزیهای انجامشده، ازتوان تولیدکنندگان محتوا در بیرون از سازمان و بدنه مردمی اربعین بهره خواهیم گرفت. آخرین راهکاری که برای پیشبرد مسیر، اهداف و چشماندازها تعریف کردیم، پویش «لشکر قدس، لشکر حسین(ع)» با بروز میدانی «با چفیه میآییم» در راستای حمایت از قدس و مردم مظلوم فلسطین است.
تبیین ارتباط اربعین با قدس شریف
حجتالاسلام حمید احمدی، رئیس کارگروه فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: حرکت اربعین بر محور شخصیت امام حسین(ع) است و باید به این مهم در همه کارها توجه شود.وی به شعار سال اربعین امسال پرداخت و تصریح کرد: شعار امسال «کربلا؛ طریقالاقصی» است ودرتلاشیم ارتباط اربعین باقدس شریف راتبیین کنیم. آنچه مقام معظم رهبری بر آن تأکید ورزیده، روایت صادقتر و جامعتر از اربعین است و ما بهعنوان تسهیلکننده این مسیر آن را بهعنوان «اربعین، امتداد عاشورا، مغناطیس دلها» دستهبندی کردهایم.حجتالاسلام احمدی گفت: در موضوع اربعین، با الگویی که رهبر انقلاب مطرح کرده، قدری فاصله داریم و دراینخصوص، باید به تبیین تاریخی اربعین سال ۶۱ بپردازیم. بهفرموده مقام معظم رهبری باید پیامدها، علل شکلگیری اربعین و نقش زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) را برجسته کنیم.وی در خاتمه از برنامهسازان رسانهملی خواست به تبیین معارف عاشورا و اربعین اهتمام کنند و از ظرفیت بینظیر اربعین نهایت بهره را ببرند.