جاذبه‌های مغناطیس اربعین

پیاده‌ روی اربعین و لزوم توجه به ابعاد مختلف آن، به‌ویژه ابعاد بهره‌مندی ازنکات معنوی نهفته در این پیاده‌ روی ونیزسلامت جسمانی زائران از هر حیث، موضوعی است که دلسوزان رسانه‌ای را چند سالی است درشبکه‌های مختلف تلویزیون و رادیو به‌طور فعال و کاربردی پای کار آورده و رسانه‌ای مثل تلویزیون با برنامه‌ریزی‌های سالانه برای چنین ایامی، سعی می‌‌کند تا ضمن افزایش  روحیه معنویت در زائران به سلامت فیزیکی آنها در این مسیر به‌طور عملی و کاربردی ــ با آموزش‌هایی که منتقل می‌‌کند ــ کمک کند.
پیاده‌ روی اربعین و لزوم توجه به ابعاد مختلف آن، به‌ویژه ابعاد بهره‌مندی ازنکات معنوی نهفته در این پیاده‌ روی ونیزسلامت جسمانی زائران از هر حیث، موضوعی است که دلسوزان رسانه‌ای را چند سالی است درشبکه‌های مختلف تلویزیون و رادیو به‌طور فعال و کاربردی پای کار آورده و رسانه‌ای مثل تلویزیون با برنامه‌ریزی‌های سالانه برای چنین ایامی، سعی می‌‌کند تا ضمن افزایش  روحیه معنویت در زائران به سلامت فیزیکی آنها در این مسیر به‌طور عملی و کاربردی ــ با آموزش‌هایی که منتقل می‌‌کند ــ کمک کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۶۶
نویسنده عزیزالله محمدی - گروه رسانه

یکی از ارادتمندان اباعبدا...(ع)وفعال درحوزه تبلیغ آیین پیاده‌روی اربعین دررسانه‌ملی مهدی طهماسبی،تهیه‌کننده برنامه «مغناطیس» است که با انگیزه‌های معنوی وتاثیرگذاری بر مخاطب، توانسته است درحوزه تولید برنامه‌های ویژه اربعین توفیقات قابل‌توجهی را به‌دست آورد و به‌طور موثر در این مسیر ایفای نقش کند. مغناطیس عنوان برنامه‌ای است که باتوجه به نوع خاصی از تولید که داشته و دارد؛ علاوه‌بر تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد‌توجه قرار گرفته و بیشتر کارشناسان و چهره‌های مذهبی، اجتماعی و ادبی که دارای دیدگاه تثبیت شده‌ای نسبت به پیاده‌روی هستند یا به تجربه‌هایی متفاوت دست‌یافته‌اند با این برنامه همکاری دارند و یافته‌های معنوی و فیزیکی خود را تحت‌عنوان توصیه یا دعوت در اختیار زائران قرار می‌‌دهند.
   
سه فصل با مغناطیس
تهیه‌کننده این برنامه با شیفتگی به اباعبدا...(ع)، مغناطیس را سومین سال متوالی است که در این ایام روی آنتن شبکه دو  برده و در فرصت اندکی که به شروع پیاده‌روی اربعین باقی‌مانده، با عنایت به تبلیغ آیین اربعین و توجه خاص به سلامت کامل زائران، درخصوص ساختار محتوایی و شکلی این برنامه به هم‌کلامی با ما نشست و از دغدغه‌های خود چنین گفت: فصل اول مغناطیس در اوایل دهه ۹۰ تولید شد و با تجربه‌هایی که به‌دست آمد فصل دوم و سوم نیز هر کدام با ویژگی‌های خودشان تولید شدند؛ فصل سوم در۹۰ قسمت ۱۰دقیقه‌ای، سال۱۴۰۲ مراحل تولید خودش راپشت سرگذاشت ودرایام محرم وصفر۱۴۰۳پخش شد.یکی از ویژگی‌های این برنامه کاربردی‌بودن آن است. طهماسبی در این‌باره بیان کرد: به‌رغم زمان اندک ۱۰دقیقه‌ای که دارد سعی کردیم به اصطلاح، به‌صورت مینیمال یا به‌صورت کپسولی و فشرده،اطلاعات موردنیاز زائران اربعین درحوزه‌های ارتقای معنوی، کسب معرفت و حفظ سلامت را به آنها منتقل کنیم تا به این طریق ضمن ایجاد اثربخشی موثر در کمترین زمان ممکن، محتوای موردنیاز مخاطب با قالب آموزشی به او ارائه شود.
   
به اندازه حوصله مخاطب
این نوع برنامه‌ها به‌طور معمول وقتی عنوان «آموزشی» به خود می‌‌گیرند در نهایت موجبات بی‌تفاوتی و خستگی مخاطب را درپی دارند. تهیه‌کننده مغناطیس درخصوص مقابله با این معضل توضیح داد: به همین ‌دلیل ما دو رویکرد موازی برای اثر‌بخشی و جذب مخاطب را در پیش گرفتیم. اول همین زمان اندک و در حد حوصله مخاطب است که به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته و دوم استفاده از تنوع کارشناسان و موضوعات است که در هر برنامه سعی کردیم، موضوعاتی متفاوت نسبت به برنامه‌های قبل را مطرح و در اختیار مخاطب قرار بدهیم تا او ضمن برطرف‌ساختن نیاز خود در حوزه کسب اطلاعات، به مرتبه‌ای از اغنا نیز برسد. وی ادامه می‌دهد: علاوه‌بر این دو رویکرد، در کنار بهره‌گیری از کارشناسان زبده و نامی و شهره، بزرگ‌ترین امتیاز مغناطیس را شاید بتوانیم طرح دکور و صحنه آن بدانیم که به‌شدت مورد توجه مخاطبین و کارشناسان قرار گرفته و یک فضای کاملا فانتزی و سورئال دارد که در آن مفاهیم خاصی از موضوعات اربعینی و دینی و مذهبی ـ با تفاوت فاحش نسبت به سایر دکورهایی که به‌طور معمول با رنگ تیره  یا مشکی طراحی می‌‌شوند ـ طراحی شده است.
   
نمادی از نجات جامعه‌بشری
این دکور با تلفیقی از یک «کشتی» و یک «باغ»ایجاد شده که هر دو به‌طور نمادین از مفاهیم روایی و قرآنی هستند. طهماسبی گفت: در مرکز دکور یک کشتی با نمادی از روایت (مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه) بیانگر آن است که نجات جامعه‌بشری در صورت پیوستن به مکتب امام‌حسین(ع) محقق می‌‌شود و نماد باغ زیبا و خوشرنگی هم که وجود دارد؛ علاوه‌بر اشاره به بهشت، گویای رسیدن به سعادت و آرامش در زمان ظهور حضرت‌ولی‌عصر(عج) است. گرچه این برنامه با این تنوع رنگ بکر و خاص در دکور، برای ایام عزاداری محرم و صفر  یا سوگواری ایام فاطمیه کمی دور از رنگ معمول این مناسبت‌ها یعنی رنگ مشکی است اما در نهایت ما می‌‌خواهیم بگوییم که این مسیر، مسیر نجات و نور است و مخاطب با دریافت پیام این طرح و رنگ که کارشناسان در میان آن روی یک صندلی نشسته‌اند، با احساس و انگیزه‌ای که کسب می‌‌کند؛ منسجم و مستحکم ترغیب می‌‌شود تا در این مسیر سعادت و نجات قرار بگیرد. تهیه‌کننده برنامه درباره شکل‌گیری ایده مغناطیس گفت: پیدایش ایده ساخت مغناطیس از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جاذبه مغناطیسی امام‌حسین (ع) است که چند سال پیش بیان داشتند:«شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است» این کلام ایشان و تعابیر کارشناسان اجتماعی و دینی مذهبی درخصوص اربعین مبنی‌بر« کنگره اربعین» که یک رخداد جهانی بی‌نظیر است؛ ما را برآن داشت تابه سمت تولید محتوای کاربردی برای علاقه‌مندان ومشتاقان حضور دراین کنگره برویم و با دو محورسلامت جسم و روح و ارتقای معنویت کار به‌پیش ببریم. او افزود: مواردی مثل آداب زیارت، روش‌های کسب معرفت، موضوع تعاملات فرهنگی، بهداشت فردی و گروهی و محیطی،موردتوجه ما بودند که درهربرنامه کارشناسان و متخصصان مربوطه را با شناختی که از ایشان داشتیم با رویکرد دغدغه‌های زائران و مخاطبان به برنامه دعوت و مباحث کارشناسی کوتاه را با آیتم‌های دیگری که وجو دارد به مرحله پخش رساندیم. بازخوردهای خیلی‌خوبی از مباحث مطرح‌شده در برنامه بین زائران و مخاطبان داشتیم که ازجمله آنها آداب حضورمهمان درفرهنگ عراقی بودکه گاهی تابع شرایط وآداب خاصی براساس فرهنگ کلی یا خرده‌فرهنگ‌های بومی در عراق موجود است و زائران باید آنها رارعایت کنند. یا این‌که بیان داشتیم که زائران چون «مهمان هستند» نباید تمام امور خود را به گردن«میزبان» درعراق بیندازند و مصادیق آن را توسط کارشناسان مطرح کردیم که با نمود عینی که این موضوع داشت؛ توانستیم به یک فرهنگ‌سازی عمومی برسیم و مرتبه آگاهی جمعی این‌گونه موارد را در بین زائران افزایش بدهیم. گاهی به‌طور ویژه از نماینده ویا مسئول نهادهای مرتبط با سفرهای اربعین نیز به جهت ارائه نکات ایمنی وآموزشی یا...دعوت داشتیم که به‌طور مثال در حوزه حمل‌و‌نقل  یاامورانتظامی و...توانستیم نکات کاربردی بسیار خوبی را برای مخاطبان مطرح و انتقال بدهیم. 

تولید اثر برای عرض ارادت به ائمه(ع)
طهماسبی درخصوص انگیزه فردی برای ساخت مغناطیس هم توضیح داد: فی‌نفسه ما سر سفره‌ای بزرگ شدیم که سعی کردیم هر لقمه‌ای که برمی‌‌داریم عنایت ائمه معصومین(ع) بر آن باشد و در بحث برنامه‌سازی همواره از خدا خواستم که اگر کاری انجام می‌‌دهم در همین راستا و زمینه باشد. پیش از مغناطیس هم برنامه‌ای داشتم تحت‌عنوان «تکیه هنر» که در آن به سنت‌های آیینی می‌‌پرداختیم و افراد خاص این حوزه را ضمن معرفی آیین موردنظر،  مقابل دوربین قرار می‌‌دادیم تا از آنچه که درخصوص آیین‌های سنتی هست برای مخاطبان بگویند که این فرهنگ زنده و پایدار باقی بماند. تلاش کردم به خاطر ارادت خاص به سیدالشهدا و خاندان اهل‌بیت(ع) این برنامه مورد قبول خدا، حضرات معصومین(ع) و مردم عزیزمان قرار بگیرد که به شرط حیات باتوجه به اقبال مردم در سال‌های آتی نیز این برنامه را به تناسب نیاز مخاطب تولید خواهم کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها