ایران و عراق؛ خدمت رسان زائران

حرکت زائران به سمت شهرهای مقدس عراق شروع شده و چند روزی است که مرزهای ششگانه ایران شاهد حضور هموطنان برای خروج به سمت عراق است. با تامین زیرساخت‌ها و استقرار موکب‌ها و رسیدن امکانات و لوازم مورد نیاز، امسال مراسم اربعین با شکوه خاصی برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۶۵
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران
 
درکنارامکانات بهداشتی، سایبان‌ها،خدمات رفاهی وایمن‌سازی راه‌های منتهی به پایانه‌ها،حدود۱۱۰۰مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی نیز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای خدمت‌رسانی به زائران آماده شده است؛ ضمن این‌که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و عرضه محصولات آنها جهت ارائه خدمات بهتر موکب‌ها می‌تواند حائز‌اهمیت باشد.ازآن‌طرف مرزها هم خبر می‌رسد مسئولان امنیتی عراق برای تأمین امنیت نوار مرزی با سوریه همزمان با نزدیک شدن اربعین طرح‌های جدیدی ارائه داده‌اند.
اربعین حسینی نزدیک است وازچند روز قبل حرکت زائران به سمت کربلا آغازشده.هر سال با فرارسیدن چنین روزهایی و برگزاری پیاده‌روی عظیمی که ازآن به‌عنوان یکی‌ازبزرگ‌ترین اجتماعات‌بشری واز‌جمله مدنی‌ترین رویدادهای جهان یادمی‌شود، دستگاه‌هاو نهادهای مرتبط با این رویدادخودراآماده پذیرایی ازعاشقان اباعبدا...می‌کنند. پیمایشی طولانی که نهادهای مردمی، سازمان‌ها وتشکل‌های دولتی برای خدمت به زائران اربعین چه درایران وچه مسیرهای منتهی به عتبات‌عالیات درعراق ازجان ودل مایه می‌گذارند و هرآنچه در چنته دارند به میدان می‌آورند تا بلکه قدمی در این مسیر مقدس برداشته باشند.
   
دانش‌بنیان‌ها در خدمت موکب‌ها
سال گذشته و پیش ازبرگزاری پیاده‌روی اربعین، برای نخستین‌باررویدادی با عنوان«همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین» به همت صندوق نوآوری و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. برنامه‌ای که در آن نیازها و ضرورت‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود داشت، احصا شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با این نیازها به ارائه دستاوردها و فناوری‌های خود بپردازند.  بعد از این رویداد، محصولات دانش‌بنیان ایرانی که به همت فناوران و محققان داخل کشور، طراحی و تولید شده بود در مسیر راهپیمایی اربعین و به‌منظور خدمت به زائران استفاده شد. هرچند این خدمات پررنگ نبود چون رویداد خیلی دیر برگزار شد و فرصت چندانی تا مراسم اربعین نداشتیم، بنابراین تعداد و حجم قراردادها محدودیت پیدا کرد و از طرفی بسیاری از مو‌کب‌ها به عراق رفته یا خریدهای خود را انجام داده بودند. اما امسال دومین رویداد اربعین زودتر برگزار شد که در آن ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و ۱۵ شرکت فناور و خلاق در حوزه‌های بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل‌و‌نقل و لجستیک، بیمه و صنایع خلاق و فرهنگی، به معرفی دستاوردها و محصولات خود در راستای خدمت‌رسانی به زواراربعین حسینی پرداختند. اتفاقی که معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در آن می‌گوید: «در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش بر این است با فراهم کردن شرایط مناسب، از ظرفیت، خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع مختلف کشور چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی و چه در صنایع استفاده شود. یکی از این حوزه‌ها که تلاش کردیم شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیج کنیم، «اربعین» است. سال گذشته در اولین رویداد با همکاری فعالان مردمی اربعین، نیازهای هیأت‌ها و مواکب را شناسایی کردیم.» سیاوش ملکی‌فر با اشاره به این‌که امسال دومین رویداد را با حضور۵۰شرکت دانش‌بنیان و فناور برگزار کردیم که البته از نظر خدماتی با شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته متفاوت بود، ادامه می‌دهد: «محصول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در رویداد امسال، تجهیزات پخت غذا بود که حدود۷۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌داد ودرهمین رابطه یکی از مواکب دو محصول شرکت دانش‌بنیان شامل خط پخت اتوماتیک برنج و دیگ ۵۰۰ لیتری دوجداره خورش‌پز به ارزش دو میلیارد و۸۰۰میلیون تومان را برای خدمت‌رسانی به زائران مراسم پیاده‌روی اربعین خریداری کرد. خط پخت اتوماتیک دو پاتیل این شرکت محصولی مناسب برای آشپزخانه رستوران‌ها و سازمان‌هایی است که ظرفیت پخت آنها ۳۵۰۰ تا ۱۰هزار و۵۰۰ پرس را شامل می‌شود. این دستگاه فقط با اشغال فضای حدود ۱۸ متر مربع، سرعت و ظرفیت پخت را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.» پکیج آب‌شیرین‌کن ثابت و قابل حمل، ویلچر سبک‌وزن الیاف کربن، دستگاه اکسیژن‌ساز خانگی، ویلچر برقی با بدنه آلومینیومی، اسپری ضد‌میکروبی، مشعل زباله‌سوز سیار، دستگاه یخ‌ساز حبه‌ای، سامانه ردیاب تلفن همراه سرقتی یا مفقودی، پلتفرم گردشگری ارتباط مترجم با مسافر، قرص‌های ضدعفونی‌کننده آب، تجهیزات سرمایشی، ثبت آنلاین مسیر تردد و سامانه آفلاین وآنلاین ثبت موقعیت کاربر و مکان‌یابی ازجمله محصولات و فناوری‌هایی هستند که توسط ۵۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق در رویداد «معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای خدمت‌رسانی به زوار اربعین حسینی» معرفی و ارائه‌شد.

حمل‌و‌نقل عمومی به صف
ازجمله نیازهای اربعین که هرسال شاهدکمبود آن وبروز مشکلات زیادی برای زائران هستیم،تعداد وسایل نقلیه عمومی جهت جابه‌جایی هموطنان است.درهمین راستا معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری وحمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان این‌که این سازمان در حوزه اربعین چندمسئولیت درمرزها برعهده داردکه تأمین حمل‌و‌نقل عمومی جدی‌ترین مسئولیت است، می‌گوید: «براساس تجربیات سال‌های گذشته تقریبا ۲۵الی۳۰درصد زائران ازسیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنندکه بایدامکانات لازم برای آنها فراهم شود.» حمیدرضا شهرکی‌ثانوی با تاکید بر این‌که برآوردها ازرشد۱۰ درصدی زائران در سفرهای اربعین امسال حکایت دارد، ادامه می‌دهد: «در این حوزه همه ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، پای کار آمده به این ترتیب که ۲۵۰۸ شرکت حمل‌و‌نقل و ۹۵ هزار راننده در خطوط اربعینی و ارائه خدمات تابستانی در کشور آماده شده‌اند.» با توجه به اتفاقات منطقه و حملات وحشیانه و ترورهای صهیونیست‌ها در کشورهای مختلف، روزنامه عراقی الصباح درباره مراسم اربعین حسینی‌ نوشت: مسئولان امنیتی عراق طرح‌های جدیدی برای تأمین امنیت نوارمرزی با سوریه همزمان بانزدیک شدن اربعین حسینی‌ ارائه داده‌اند. این طرح‌ها دربرگیرنده پاکسازی مسیرهای مرزی، تأمین امنیت مناطق عمقی و پشتیبانی از‌سوی نیروهای ارتش و حشدالشعبی به‌ویژه استقرار در مناطق بیابانی و مرزی است. درجریان عملیات نیروهای امنیتی بغداد در روستاها و مناطق حومه جنوب پایتخت عراق دست‌کم ۱۰متهم از‌جمله یک عضو داعش شناسایی وبازداشت شدند.این عملیات همزمان با ایام مراسم اربعین حسینی‌(ع) با هدف تنگ‌تر کردن عرصه برای عناصر تروریست و از بین بردن منابع حمایتی آنها صورت گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها