تدارک سپاه برای رمز‌آلودترین نبردها

در ادامه روند تجهیز نیروی دریایی سپاه پاسداران به جدیدترین و به‌روزترین توانمندی‌های دفاعی موشکی و پهپادی، روز گذشته و در اقدامی کم‌سابقه بیش از ۲۶۵۴ سامانه‌ موشکی دوربرد و میان‌برد به همراه پهپادهای جنگالی، رزمی، شناسایی و انهدامی، در کنار سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارهای دریایی و ادوات رزمی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران الحاق شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۱۴۹
 
این اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درحالی با حضور سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و به دستور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه درهرمزگان انجام شدکه درروزهای اخیربرخی کشورهای غربی تلاش کرده‌اند با پیش‌کشیدن مذاکرات آتش‌بس در غزه، عزم جمهوری اسلامی در انتقام‌گیری از ترور اسماعیل هنیه، رئیس شهید دفتر سیاسی حماس را به چالش بکشند و با ایجاد ارتباط میان این دو موضوع، پاسخ قطعی ایران به اقدام تروریستی صهیونیست‌ها را با اما و اگرهایی مواجه کنند. اما اکنون الحاق انبوهی از موشک‌های کروز جدید ضد ناوشکن با طراحی و تولید متخصصان نیروی دریایی سپاه و وزارت دفاع که برجسته‌ترین ویژگی‌شان نوگرایی در فناوری‌های به‌کاررفته در آنهاست، جمهوری اسلامی نیز واکنشی جدی و مقتدرانه به گمانه‌زنی‌ غربی‌ها نشان داده است‌. در جریان این الحاق، موشک‌هایی به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه افزوده شدند که قابلیت‌های جدیدی از جمله سرجنگی شدیدالانفجار وغیرقابل رهگیری بودن دارندواصابت هر‌یک ازآنهابه ناوشکن‌های دشمن موجب آسیب شدیدو غرق‌شدن‌شان می‌شود. سامانه‌هایی تجهیزشده با به‌روزترین تسلیحات ضدسطحی و زیرسطحی که فقط ۲۱۰عدد از تعداد۲۶۵۴این سامانه در مراسم به نمایش درآمد و رعایت اصول حفاظتی، رونمایی از دیگر سامانه‌های راهبردی را غیرممکن کرد. موشک‌هایی با برد متغیر میان ۳۰۰ تا ۱۰۰۰کیلومتر که با بهینه‌سازی و افزایش دقت در نقطه‌زنی و اضافه‌شدن سامانه هوش مصنوعی برای هدایت دقیق‌تر عمل خواهند کرد.  در میان این موشک‌ها، کروز «رمزآلودی» با سرجنگی جدید، وزن کم و قدرت انهدامی بالا نیز دیده شده که بنا بر اعلام، می‌تواند خط ساحلی را پوشش دهد و محل استقرار آن در سواحل ایران به‌ویژه خط ساحلی جنوب کشور خواهد بود که برای انهدام ناوشکن‌ها نیز کاربرد دارد. همچنین برای اولین‌بار پهپادی بدون‌صدا به نیروی دریایی سپاه الحاق شد که می‌تواند بر فراز شناورهای دشمن برای عملیات شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات حاضر شود. پهپادهایی از جمله ابابیل ۵، ابابیل۳،مهاجر۶ و باور نیز به این نیروملحق شدندکه قابلیت‌های رزمی،شناسایی،انهدامی، جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک را داراهستند.علاوه ‌برسامانه‌های موشکی دوربرد،میان‌برد،پهپادهای جنگالی، رزمی،شناسایی وانهدامی،سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارهای دریایی و ادوات رزمی هم در این آیین به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد.

گسترش میدان عملیات دریایی سپاه پاسداران
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اهمیت الحاقات جدید به نیروی دریایی سپاه، یادآور شد: شاهد پدیده‌های جدیدی در الحاق امروز هستیم؛ نوگرایی در فناوری‌ها، ابداعات فنی بسیار باارزشی را موجب شده که فقط بخش کوچکی از آنها در این آیین به نمایش گذاشته شده‌اند اما بخش بزرگی از قدرت امروز ما درمحل نگهداری خود قرار دارند که قابل‌رؤیت نیستند. فرمانده کل سپاه، با اشاره به نقش فناوری و نیروی انسانی در رزم دریا اظهار داشت؛ دریا نبرد ترکیب موزون انسان و ابزار و فناوری است بدون فناوری نمی‌توان جنگید و بدون انسان‌های مؤمن که این فناوری‌ها را تاثیر ونفوذبدهندهم نمی‌توان جنگید. جنگ در دریا به تمام عوامل و فاکتور‌های انسانی از شجاعت، ثبات قدم، استحکام ومقاومت جسمانی،روح بلند وقوی، هوش سرشار انسانی، ابتکار عمل، مدیریت، خلاقیت و تاکتیک‌آفرینی نیاز داردجنگ دردریا جزوپیچیده‌ترین ورمزآلود‌ترین نبردهاست.در شرایطی این سامانه‌ها که از به‌روزترین تسلیحات ضدسطحی وزیرسطحی نیروی دریایی سپاه هستند به سازمان رزم این نیرواضافه شدندکه سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره آنها گفت:«افزایش دقت در هدف‌گیری و نقطه‌زنی ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های ما در الحاقات جدید است. افزایش اطمینان از به‌کارگیری درمحیط جنگ الکترونیک هم دراین الحاق موردتوجه ما قرارداشت. ما در این الحاق سامانه‌های هوش مصنوعی راهم درموشک‌های ساخته‌شده وزارت دفاع وهم مرکز تخصصی موشکی ندسا در نظر گرفته‌ایم.»سردار تنگسیری همچنین تاکید کرد:سامانه‌هایی دراین الحاق وجوددارند که درهوشمندی تجهیزات ومقابله با جنگ الکترونیک سرآمدهستند.گسترش میدان عملیات دریایی سپاه پاسداران باافزایش برد،افزایش دقت وسرعت عمل سامانه‌هاوشناورها،افزایش هوشمندی و افزایش تحرک ازجمله نتایج الحاقات جدید به این نیروست که می‌تواند پاسخ مناسبی به افزایش تهدیدات درآب‌های جنوبی کشور باشد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها