توسعه کمی و کیفی گسترده ای در حوزه خدمات درمانی رخ داده است
معاون خدمات درمانی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان

توسعه کمی و کیفی گسترده ای در حوزه خدمات درمانی رخ داده است

ضرورت حمایت بیشتر از خبرنگاران گلستانی در حوزه های شغلی و حرفه ای

امروز 17 مرداد و به یاد جانفشانی شهید حوزه خبر ، شهید محمود صارمی ، روز خبرنگار نامگذاری شده است و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز و تمام شهیدان عرصه اطلاع رسانی که شاید نامشان در اذهان نباشد و در گمنامی جانشان را تسلیم حضرت احدیت کرده اند.
امروز 17 مرداد و به یاد جانفشانی شهید حوزه خبر ، شهید محمود صارمی ، روز خبرنگار نامگذاری شده است و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز و تمام شهیدان عرصه اطلاع رسانی که شاید نامشان در اذهان نباشد و در گمنامی جانشان را تسلیم حضرت احدیت کرده اند.
کد خبر: ۱۴۶۷۹۳۸
نویسنده مجتبی رضوانی

 همچنین فرصت را غنیمت دانسته و از تمام فعالان و افسران آگاهی بخشی به جامعه و پرچمداران روشنگری که از جان خود در این راه مایه گذاشته و سالهای طولانی در این زمینه مجاهدت می نمایند و یا نهالی نورسته در این عرصه هستند و گام در این مسیر پر پیچ و خم و پر هیجان گذاشته اند، به نوبه خود قدردانی نموده و ضمن آرزوی سلامتی ، امیدوارم که خبرنگاران شریف وبزرگوار همواره در کار خود توفیق یابند ، زیرا توفیق جامعه خبری در دستیابی به اهداف یعنی تنویر افکار عمومی و شفافیت در جامعه که از جمله اصول هر جامعه سالمی به شمار می رود.ضمن عرض تبریک این روز بزرگ به جامعه خبری به ویژه خبرنگاران سختکوش و کم توقع استان گلستان، بر اساس تجربه همکاری نزدیک بیش از دو دهه و ارتباط مستقیم با بیش از یکصد خبرنگار در استان از سال 1380 تاکنون که بعنوان مسئول روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مشغول خدمت هستم و تجربه 15 ساله تدریس در حوزه های روابط عمومی و خبرنگاری، معتقدم که این صنف علاوه بر نیاز به همگرایی بیشتر و پیگیری و مطالبه تقویت حمایتهای متنوع از سوی مسئولین و نهادهای مرتبط ، نیاز به مطالبه گری بیشتر در حوزه خواسته های عمومی از سوی نهادها و انجمنهای صنفی دارد.

شاید بتوان عمده ترین مشکلات خبرنگاران محترم در استان گلستان را در چند عنوان خلاصه کرد:

مشکلات معیشتی، مشکلات تامین آتیه وبیمه ، مشکل تامین تجهیزات حرفه ای مورد نیاز، مشکلات مرتبط با هزینه های چاپ و صفحه آرایی ، مشکلات ارتباطی و تعامل با ادارات دولتی، مشکلات مرتبط با حوزه آموزش و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی رشته شغلی ، در برخی موارد مشکلات ناشی از عدم مصونیت قضایی در زمان عمل به وظیفه وعدول نکردن از شرح وظایف ، مشکل فقدان برگزاری نشستها و همایشهای دوره ای صنفی ، مشکل تفاهم کمرنگ خبرنگاران در سطح استان و واگرایی به جای هم افزایی و تمرکز در پیگیری مطالبات و خواسته ها و ...

از آنجایی که ماهیت شغل خبرنگاری ، ماهیتی عجین شده با کنجکاوی و کشف و انتشار حقایق در جامعه است لذا خبرنگاری که درگیر تامین نیازهای اولیه زندگی خود است به سختی می تواند تمرکز لازم را برای اجرای دقیق وظیفه خود ایجاد نماید ، تامین معیشت و حداقل نیازهای زندگی پر فراز و نشیب امروزی ، برای کارمندانی که انتظار دریافت حقوقی ثابت در پایان ماه دارند دشوار است تا چه رسد به خبرنگاران محترمی که عمدتا در مسیر نامشخص اقتصادی گام بر داشته و عایدی ماهانه مشخصی ندارند، لذا انتظار می رود دست اندر کاران این حوزه با دریافت نظرات انجمنهای صنفی و استفاده از خرد جمعی ، چاره ای بیندیشند تا حوزه خبر را از دغدغه معاش رهایی بخشند.

مباحث بیمه و تامین آتیه این عزیزان نیز همیشه مورد بحث بوده و اینکه در زمان بروز مشکلات بیمه ای آیا حامی و پشتیبانی دارند یا خیر دغدغه  همیشگی خبرنگاران است. موضوع دیگر  که بسیار حائز اهمیت است برخورد دوگانه با عنوان مشاغل سخت و زیان آور است و این موضوع که آیا خبرنگاران از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند می شوند یا خیر؟

در نشریات مکتوب تامین هزینه های چاپ و تامین کاغذ و هزینه صفحه آرایی نیز داستانی است که روزنامه ها را هرروزه و هفته نامه ها را هر هفته درگیر خود کرده است و تخصیص یارانه ، تهیه کاغذ دولتی ، بدهی به چاپخانه ، بدهی به صفحه آرا و ... موضوعاتی است که تقریبا تمام فضای فکری صاحبان نشریات مکتوب را پر کرده است.

تعامل با ادارات و نهادهای دولتی در حوزه خبر، آگهی ، دریافت مطالبات معوق ، تعریف انتظارات دو سویه مدیران از خبرنگاران و بالعکس ، گاهی پنهانکاری و مخفی نمودن وقایع و ... موضوعاتی است که در حوزه ارتباطی با دستگاههای اجرایی همواره مطرح می شود.

در تمام مشاغل و رشته ها ، یکی از نیازهای اساسی بازآموزی آموخته های گذشته و یادگیری دستاوردهای جدید آن شغل یا رشته علمی است ، هر چند جسته و گریخته برنامه هایی در این زمینه اجرا می شود ولی شواهد عینی گویای آن است که تقویت این حوزه ضرورتی غیر قابل انکار است.

در تمام دنیا و از جمله کشور عزیز ما ایران جهت قضاوت در حوزه های خبری هیئت منصفه ای پیش بینی شده که این هیئت منصفه اولا متشکل از اصناف مختلف و به نوعی نماینده واقعی افکار عمومی است و ثانیا حامی خبرنگار در دادگاه ، وجود هیئت منصفه گویای این حقیقت است که جامعه می خواهد از خبرنگار که در مسیر سخت روشنگری گام بر می دارد حمایت نماید و او را یکه و تنها در عرصه قضایی رها نکند ولی اینکه خبرنگاران از ترس کشیده شدن به محکمه به برخی از حوزه ها ورود نمی کنند و از این موضوع واهمه دارند گویای این نکته است که این حمایتها کافی نیست.

ضرورت افزایش هم گرایی و تفاهم در راستای مطالبات صنفی نیز نیازی واجب و فوری در حوزه خبری استان است و خبرنگاران محترم با هدف بهبود شرایط خود ناگزیر از اتحاد و همبستگی و تمرکز بر خواسته ها و مطالبات خود دارند.

امروز روز خبرنگار است و فرصتی فراهم شد تا علاوه برعرض تبریک به این عزیزان و جامعه خبری، به ویژه در استان گلستان، به دغدغه ها و مسائل این عزیزان نیز نگاهی بیندازیم ، هر چند باید از تلاشهای نهادهای مرتبط که در راستای تامین نیازهای این قشر عزیز گام برمی دارند نیز قدردانی نماییم و این مرقومه نافی زحمات این نهادها و مسئولین محترم نیست ولی با توجه به استمرار وجود این مشکلات ، نیاز به طرح وپیگیری بیشتر می باشد.

در همین زمینه باید از تلاشهای استاندار محترم و مجموعه معاونین و مدیران کل استانداری گلستان، مدیران محترم دستگاههای اجرایی استان، به ویژه مدیر کل محترم و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس کل محترم دادگستری و مجموعه قضایی استان، رئیس و اعضای خانه مطبوعات استان و سایر نهادها و ارگانهایی که در حل دغدغه های خبرنگاران گام بر می دارند تقدیر نماییم.

در پایان ضمن تبریک مجدد به همه خبرنگاران عزیز ، امیدوارم هر روز وضعیت جامعه خبری استان و کشورمان بهتر از گذشته شود و این افسران و پیشگامان حوزه اطلاع رسانی بتوانند فارغ از دغدغه های جانبی وحواشی به وظیفه خطیر خود عمل نمایند.

 

مجتبی رضوانی

رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان

مدرس حوزه روابط عمومی، ارتباطات ، جامعه شناسی و خبرنگاری در دانشگاههای استان گلستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها