شروع مسابقات یورو با بازی فردا شب آلمان- اسکاتلند

اروپا در تب جام هفدهم

یورو ۲۴شبکه ورزش درخدمت فوتبال ومسائل اجتماعی

به مناسبت پخش بازی‌های یورو ۲۰۲۴که یکی از جذاب‌ترین تورنمنت‌های فوتبال است؛ برنامه‌های متعددی در تلویزیون و شبکه‌های مجازی تدارک دیده شده است. در این مطلب به بررسی اجمالی برنامه یورو ۲۴شبکه ورزش با اجرای جواد خیابانی و خداداد عزیزی پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۶۴۷۱۷
نویسنده فرید اخباری - از اهالی قلم
 
مهم‌ترین نکته درباره این برنامه، پرداختن به مسائل فنی وکارشناسی فوتبال است که در کنارآن جواد خیابانی وخداداد عزیزی گریزی به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه نیز می‌زنند. مسائل جذابی که به بهتر دیده شدن برنامه کمک می‌کند و توانسته با یک مرزبندی دقیق بین مسائل فوتبالی، مسائل جامعه و دغدغه‌های مردم، مخاطبان را همراه خود کند و آمار بینندگان یک برنامه تلویزیونی به‌طور قابل‌توجهی بالا ببرد.شاید این سؤال پیش بیاید که چرا باید در یک برنامه فوتبالی درباره مسائل دیگر صحبت کرد؟ جواب به این سؤال خیلی سخت نیست. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تک‌تک حوزه‌های تخصصی آن به همین مسائل اجتماعی و شرایط کنونی جامعه گره خورده است. خیابانی و عزیزی، بدون آن‌که وارد حاشیه‌های بیهوده شوند؛ ضمن بررسی یورو ۲۰۲۴ همین کار را انجام داده‌اند. حرف زدن ازدغدغه‌های مردم در آنتن زنده که جسورانه آن را پیش می‌برند و البته که وارد مسائل شخصی و خصوصی افراد که به درد مردم نمی‌خورد؛ نشده‌اند.سعی در احترام گذاشتن به حقوق معنوی مخاطبان در این مورد، شایسته تحسین است که به هر قیمتی حاضر نشدند به زور وباورود به مسائل حاشیه‌ای عامه بخواهند مخاطب جذب کنند.در روزگاری که سلبریتی‌زدگی و مسائل حاشیه‌ای روی بورس است؛ ما شاهد یک برنامه فوتبالی به طورتخصصی هستیم که دومجری آن که درمسائلی حتی اختلاف نظر فوتبالی و اجتماعی دارند؛ با مشاجره‌های جذاب، برنامه را پیش می‌برند.این برنامه طوری طراحی شده که مجری دیگر، رسول مجیدی، نقش هدایت‌گر برنامه را میان خداداد عزیزی، جوادخیابانی و کارشناسان فنی برعهده گرفته است.موضوع جذاب دیگر آن، حضور اشکان دژاگه است که فقط درباره فوتبال صحبت می‌کند وتابه‌حال این بازیکن حاضر نشده به عنوان کارشناس ثابت در برنامه‌ای حضور پیدا کند اما چرا به این برنامه می‌آید؟ آیا دژاگه با سابقه درخشانی که در فوتبال داشته و در حال حاضر درپی مربی حرفه‌ای فوتبال شدن است؛ حاضر است آبروی کاری‌اش را فدای هر دستمزدی، چه کم و زیاد کند؟ او حتما به طراحی برنامه و هدف غایی این برنامه اعتماد کرده؛ که در برنامه حاضر شده و باانرژی و هیجان در خدمت بینندگان است.در هر برنامه‌ای قطعا نقص‌هایی وجود دارد و منکر آن نمی‌توان شد؛ مهم این است که مفید بودن برنامه بر ضعف‌هایش، می‌تواند غلبه کند یا خیر؟توجه باید داشت که شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین رسانه‌ تمام دنیاست. این‌که تکه‌های این برنامه‌ تلویزیونی در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود؛ نکته مثبتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

خوبی‌های یک مجموعه را ببینیم
زمانی شبکه‌های اجتماعی برای به سخره گرفتن برنامه یا سریالی ویدیو‌ها را وایرال می‌کنند و زمانی هم برای کیفیت و جذاب بودن آن اقدام به این کار می‌کنند. این‌که برخی می‌خواهند؛ ژستی بگیرند که تمام برنامه‌های تلویزیونی را زیر سؤال ببرند، جای تامل و تاسف دارد! صداوسیما در حال حاضر سعی در بهبود و تحول برنامه‌های خود دارد و در موارد قابل توجهی موفق عمل کرده است. 
شرط انصاف و عدالت این است که خوبی‌های یک مجموعه را نیز ببینیم و برنامه‌های با کیفیت را زیر سؤال نبریم. فضای نقد برخی رسانه‌ها به سمتی رفته که نگاه صفر و صدی پیدا کرده‌اند و اتفاقا برخی منتقدان هستند که فقط نقد تند و مخرب می‌کنند و در عوض آن، هیچ راه‌حلی نیز ارائه نمی‌دهند.شبکه ورزش با چینشی که برای برنامه یورو ۲۴ برنامه‌ریزی کرده است؛ سبب شده مخاطبان هم از تماشای خود مسابقات فوتبال لذت ببرند؛ هم از مباحثه فوتبالی و اجتماعی میان خیابانی وعزیزی برانگیخته شوند و هم از نظرهای تخصصی فوتبال توسط کارشناسان،بهره‌مند گردند.در انتها شاید بهتر باشد برخلاف عرف و قانون رسانه تیتر دیگری نیز برای این مطلب بنویسیم:مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴، زیر پوست شرایط اجتماعی کشور؛ بدون حاشیه‌های بی‌ارزش!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها