از دیدگاه روان شناسی ، خیالپردازی جریانی روانی است که در آن تصور اشیا، حوادث و اتفاقات در زمان حال وجود ندارد و فرد ممکن است درباره حوادث و وقایعی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، غرق در رویا شود و در آینده زندگی کند.
1- تکرار و تمرین درسهای همان روز که در مدرسه تدریس شده است.
2- مطالعه و پیش مطالعه درسهای روز بعد (فردا).
برنامه ریزی برای دانش آموزان نوبت صبح : دانش آموز پس از رسیدن به خانه و پس از استراحت ، درسهایی را که همان روز در مدرسه تدریس شده است ، تمرین و مرور می کند؛ میان هر دو درس هم چند دقیقه استراحت می کند و بعد از تمرین درسها، نوبت به مطالعه و پیش مطالعه درسهای روز بعد (فردا) می رسد. برای مثال ، درسهایی که معلم قرار است از دانش آموزان بپرسد یا تمرین و تکالیفی که دانش آموزان باید در منزل انجام دهند توصیه می شود. اگر قرار است معلم درس جدید را تدریس کند، دانش آموز آن درس را مطالعه کند تا دید کلی نسبت به آن بیابد. استراحت میان دو درس همان طور که قبلا گفته شد، لازم است ؛ زیرا باعث ایجاد آرامش فکری و کمک به یادگیری مطالب درسی می شود. برنامه ریزی برای دانش آموزان نوبت بعدازظهر: دانش آموز نوبت بعدازظهر پس از مراجعه به خانه و استراحت ، درسهایی را که همان روز در کلاس تدریس شده است ، تمرین و مرور می کند و مطالعه درسهای روز بعد را می تواند به صبح فردا موکول کند که در خانه است . در هر دو نوبت ، زمان اختصاص داده شده به هر درس می تواند با توجه به توانمندی دانش آموز، کم یا زیاد شود. مدت زمان استراحت میان هر دو درس می تواند کم یا زیاد شود. به این ترتیب برنامه قابلیت انعطاف پذیری و اصلاح و تغییر خواهد داشت . برنامه نباید پیچیده و سنگین باشد و لازم است با توجه به روحیه فرد تهیه و تنظیم شود. می توان گفت بهترین برنامه ریز، خود دانش آموز است که با توجه به علاقه مندی و استعداد و آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، اقدام به تهیه برنامه کند و البته می تواند از اعضای خانواده و مشاور مدرسه هم کمک بخواهد.