در ایام امتحانات باید به چه نکات تغذیه‌ای برای بچه مدرسه‌ای‌ها توجه کرد؟

بایدها و نبایدهای خوراکی برای شب‌امتحان

تغذیه مهم است به‌خصوص در ایام امتحانات‌! ‌همیشه پدر‌و‌مادرها و به‌خصوص مادرها حساسیت ویژه‌ای روی خورد و خوراک فرزندان‌شان دارند و تمام هم و غم خود را به‌کار می‌گیرند تا بتوانند فرزندان‌شان را به‌خوبی تغذیه کنند و به قول خودمانی به آنها خوب رسیدگی کنند.
کد خبر: ۱۴۵۸۵۳۲
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری
 
این رسیدگی‌ها به‌خصوص درایام امتحانات مهم است ومی‌تواند حتی در نتایج و نمرات امتحانی بچه‌ها تاثیرگذار باشد. پس اگر شما هم ازآن دست مادرانی هستیدکه به‌دنبال بهترین نوع تغذیه برای فرزندان‌تان درشب امتحان هستید با ما همراه باشید تا بخورنخورهای شب امتحان را با هم مروری کنیم.در دوران امتحانات، توجه به تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با اعتماد به‌نفس و تمرکز بیشتر به مطالعات خود بپردازند و بهترین عملکرد خود را در امتحانات داشته باشند.

صبحانه روز امتحان 
صبحانه همیشه و همه‌وقت یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است. حالا در نظر داشته باشید صبحانه روز امتحان چقدر می‌تواند مهم باشد!‌ پس حواس‌تان باشد این وعده را نباید به هیچ عنوان حذف کرد. صبحانه از پرخاصیت‌ترین وعده‌های غذایی برای تأمین انرژی و تقویت ذهن است. کارشناسان تغذیه به دانش‌آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
بهترین صبحانه برای روز امتحانات باید شامل مواد زیر باشد:
پروتئین: نان یا غلات سبوس‌دار سرشار از پروتئین است. همچنین می‌توانید از تخم‌مرغ یا پنیر در وعده صبحانه استفاده کنید که منبع عالی پروتئین است.

میوه:میوه‌های‌سرشارازآنتی‌اکسیدان‌ها وویتامین‌هامثل سیب،توت‌فرنگی،پرتقال،موزوگلابی مناسب برای‌استفاده دروعده‌صبحانه است.

لبنیات:شیرازبهترین منابع پروتئینی و بهترین ماده غذایی برای صبحانه است که مصرف آن درزمان امتحان به آرام کردن ذهن نیز کمک می‌کند. اگر بعد از مصرف شیر دچار دل‌درد یا نفخ می‌شوید، شیر بدون‌لاکتوز مصرف کنید.

نبایدهای غذایی در شب امتحان
مصرف غذاهایی که ترکیبات آنها اعتیاد‌آور نباشد، برای کاهش خستگی و افزایش تمرکز بسیار مفید است. برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌دلیل میزان قند و کافئین بالا می‌توانند باعث افزایش انرژی موقتی شده و موجب افت تمرکز و خستگی ‌شو‌د. از‌جمله خوراکی‌های اعتیاد‌آور می‌توان به نوشابه، قهوه، قند، بستنی و چیپس اشاره کرد. بهتر است به‌جای خوراکی‌های اعتیاد‌آور، به مصرف غذاهایی که مواد مغذی بیشتری دار‌د تمرکز کنید. خوردن زیاد شیرینی‌ها، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان نمی‌گذارد بچه‌ها در شب امتحان خواب راحتی داشته باشند. 

نوشیدن آب کافی و دمنوش‌ها
مصرف آب موجب هیدراته شدن بدن و مغز می‌شود. اگر بدن و مغز دچار کم‌آبی شود میزان استرس و اضطراب بیشتری را حس خواهید کرد.برای جلوگیری از استرس و کاهش تمرکز در زمان امتحانات،باید حداقل هشت لیوان آب درروزمصرف شود. همچنین، مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین بایدبه حداقل ممکن محدودشود.توجه داشته باشید هرگز به‌جای آب،مواد شیرین‌کننده یا نوشابه‌های انرژی‌زا به فرزندتان ندهید. این مواد برای مدت کوتاهی سطح انرژی آنها را بالا می‌برند، اما به مرور باعث بالا رفتن قند خون و در نتیجه احساس خستگی وافت تمرکز می‌شوند. یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه، انواع چای هستند. چای سبز، چای سفید، چای سیاه و چای نعناع همه حاوی کافئین و تئین است که بهترین منبع انرژی و آرام شدن ذهن است. همچنین، برخی چای‌ها مانند چای سبز و سفید سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که خاصیت ضداضطراب نیز دار‌د. خواب خوب در شب امتحان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آمادگی برای امتحان است‌. این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف چای از ساعت ۶ عصر به بعد باعث بدخوابی می‌شود، پس باید این موضوع را در نظر گرفت. 

کنترل اضطراب با خوراکی‌  
همه ما تجربه کرده‌ایم که برخی خوراکی‌ها و دمنوش‌ها می‌تواند موجب آرامش روان شده و آرامبخش محسوب می‌شود. ایام امتحان اغلب برای دانش‌آموزان با استرس همراه است. درست است که بخش مهمی از این استرس با برنامه ریزی صحیح و ایجاد فضای آرام در خانه و کمک به مطالعه بچه‌ها از بین می‌رود اما تغذیه هم درکنترل این استرس نقش دارد.بعضی ازسبزی‌ها از قبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است. همچنین دمنوش‌هایی مانند بابونه، اسطوخودوس، گل‌گاوزبان یا بهارنارنج هم ازجمله دمنوش‌های آرام‌بخشی است که می‌توانیم در ایام امتحانات در منوی خوراکی‌های فرزندان‌مان قرار‌دهیم.

خوراکی‌هایی برای تمرکز بیشتر
خوردن جگر، گوشت وماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند،زیرا کم‌خونی نیزیکی ازدلایل کاهش یادگیری وتمرکز است.همچنین خوردن آجیل مغزدار ازقبیل بادام، کشمش، فندق، گردو ونخودچی که سرشار ازمنیزیم بوده و کمبود آن یکی ازعلل کاهش یادگیری است. تغذیه متعادل ومتنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها سبب کاهش استرس امتحان می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها