صاحب‌نظران در افتتاحیه رادیو انتخاب چه گفتند؟

صدای مردم در مسیر سرنوشت

شهادت حزن‌انگیز آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، سراسر ایران عزیز را عزادار کرد و ملت ایران نیز در پاسخ به مجاهدت‌های آن شهید بزرگوار، قدردانی خود را با حضور پرشور در مراسم تشییع آن‌ها نشان داده‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۸۳۷۸

همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرموده‌اند، این رخداد تلخ موجد «خلل در اداره کشور» نخواهد شد چرا که در بستر ثبات سیاسی و قانون اساسی قدرتمند و آینده‌نگر و مطابق با ماده ۱۳۱ آن، ظرف ۵۰ روز، باید رئیس‌جمهور جدید انتخاب و خلأ موجود در کشور برطرف شود. هشتم تیرماه ۱۴۰۳ به‌عنوان روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام و ثبت‌نام نامزد‌ها در روز‌های دهم تا چهاردهم خردادماه، انجام خواهد شد. 

معاونت صدای رسانه‌ملی، رادیو انتخاب با شعار «صدای مردم» را در بازه زمانی پنجم خرداد تا ۹ تیرماه روی موج ۵/۹۵ مگاهرتز فعال کرد. نحوه برگزاری انتخابات، قوانین و مقررات، نحوه نظارت شورای نگهبان و اقدامات و برنامه‌هایی که ستاد انتخابات وزارت کشور برای برپایی هرچه باشکوه‌تر انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند داشت از جمله موضوعاتی است که در این رادیو مورد مداقه و بحث‌وبررسی کارشناسان امر قرار خواهند گرفت. 

این رادیوی سراسری در بازه زمانی ۳۶ روزه از ۵ پنجم خرداد تا ۹ تیرماه ۱۴۰۳ (درصورت اتمام انتخابات در دور اول) فعال خواهد بود تا با آگاهی‌بخشی اجتماعی نسبت به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری، اطلاع‌رسانی و تحلیل کارشناسی انتخابات، تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح و همراهی با نهاد‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات، موجد افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای شود.

اقتدار، اعتلا و سربلندی ایران و ملت ایران یکی از اهداف مهمی است که همواره موردنظر مسئولان و آحاد جامعه قرار گرفته است و برای رسیدن به آن در تمامی عرصه‌ها حضوری جهادگونه داشته و سعی کرده‌اند تا آن را حتی با نثار جان خود محقق کنند. 

در ویژه‌برنامه افتتاحیه رادیو انتخاب مهمانان مختلفی به‌صورت حضوری در‌خصوص این رادیو و اهداف آن گفتگو کردند. 

علی فتاحی زفرقندی، قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس‌جمهور به انتخابات زودهنگام در کشور و نحوه فرآیند آن اشاره کرد و گفت: قانون اساس جمهوری اسلامی به‌صورت هوشمند تدوین شده و نسبت به شرایط حساسی که ممکن است پیش بیاید و خلأ‌هایی که ممکن است ایجاد شود، تصمیم‌گیری کردند و نظام با خلأ حقوقی مواجه نیست. 

وی افزود: بعد از تأیید خبر تلخ شهادت ریاست‌جمهوری و با تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر تداوم امور به‌صورت منطقی و درست، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی کشور وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیریم و رئیس‌جمهور به‌خاطر فوت، کناره‌گیری، بیماری‌های طولانی، غیبت طولانی بیش از دو ماه امکان اعمال قوه مجریه را ندارد، با موافقت رهبری معاون اول رئیس‌جمهور عهده‌دار امور اجرایی کشور تعیین می‌شود. تناسب با این گزاره، رهبری در پیام تسلیتی که برای این سانحه داشتند، امور اجرایی کشور را به معاون اول رئیس‌جمهور تنفیذ کردند. 

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان با تأکید بر این که بر اصل ششم قانون اساسی همه امور کشور با اتکای به آرای عمومی باید اداره شود، اظهار کرد: براین‌اساس طبق قانون، حداکثر ظرف ۵۰ روز رئیس‌جمهور منتخب مردم باید انتخاب شود و برای این که در این فرآیند خللی وارد نشود، شورایی از جنس نظارتی و اجرایی در نظر گرفته که تمهیدات برگزاری انتخابات را بر عهده دارند و معاون اول رئیس‌جمهور در کنار رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه، عهده‌دار تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. 

دوره ریاست‌جمهوری قائم به فرد رئیس‌جمهور است

وی با تأکید بر این که دوره ریاست‌جمهوری قائم به فرد رئیس‌جمهور است، تصریح کرد: برخلاف مجلس شورای اسلامی که دوره‌اش، چهار‌ساله است و هر نماینده‌ای در طول دوره نمایندگی به هر دلیلی نتواند فرآیند را ادامه دهد، انتخابات برگزار شود و نماینده جدید بیاید، فقط برای بازه باقی‌مانده نماینده خواهد بود، اما در مورد ریاست‌جمهوری این‌گونه نیست. رئیس‌جمهور که تغییر می‌کند، دوره جدید چهار‌ساله ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد و فرآیند ریاست‌جمهوری از ابتدا شروع می‌شود. 
فتاحی زفرقندی با بیان این که فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط عادی حداقل پنج ماه طول می‌کشد، درعین‌حال گفت: در تبصره‌ای که در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است در شرایط کنونی باید ظرف ۵۰ روز انتخابات برگزار شود. 

وی متذکر شد: اگر قرار باشد تمام موارد قانونی را که مشخص شده، رعایت کنیم طبیعتا به لحاظ زمانی خیلی بیش از ۵۰ روز خواهد بود. برای همین در تصمیم‌گیری نهایی که توسط شورای نگهبان و وزارت کشور گرفته شد، برخی از زمان‌هایی که زمان‌های مشکک بود، از مجموع ۱۰ روز به ۷ روز کاهش پیدا کرده است. زمان تبلیغات بعد از اعلام تأیید صلاحیت است تا ۲۴ ساغت قبل از انتخابات است و دوره زمانی مشخصی ندارد؛ ولی در این دوره بازه زمانی ۱۵ روزه در نظر گرفته شده است. 

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به مهلت مقرر برای تأیید شورای نگهبان گفت: طبق قانون، شورای نگهبان وقتی به شکایات رسیدگی کرد می‌تواند انتخابات را تأیید کند، براین‌اساس در بازه زمانی شهادت آیت‌ا... رئیسی تا ۱۹ تیر، اگر هشتم تیر انتخابات برگزار شود و حتی به دور دوم کشیده شود، روز پانزدهم مرحله دوم برگزار خواهد شد و شورای نگهبان همچنان چند روز فرصت خواهد داشت به شکایات رسیدگی کند و بعد از تأیید نهایی نتایج انتخابات مطرح شود. سه روز مهلت قانونی رسیدگی به شکایات توسط شورای نگهبان است و یک روز برای تأیید صحت انتخابات فرصت است. 

تعامل وزارت کشور و شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری

وی با اشاره به همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان در انتخابات گفت: شورای نگهبان در همه انتخابات همکاری لازم را با وزارت کشور داشته است، هرچند که در اینجا دو شان متفاوت را داریم؛ شان نظارتی شورای نگهبان و شأن اجرایی وزارت کشور و این فرآیند باید در عرض همدیگر اتفاق بیفتد. 

فتاحی زفرقندی تأکید کرد: شورای نگهبان همواره بر این قاعده بوده که در راستای همکاری هرچه بیشتر و تحقق انتخابات بهتر، تحقق انتخابات سالم و پرشورتر عمل کند و این فرآیند در انتخابات فعلی هم محقق شده و خواهد شد. 

دکتر محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور از دیگر مدعوین افتتاحیه رادیو انتخابات بود. وی با اشاره به این‌که ستاد انتخابات کشور، هفتم خرداد را به‌عنوان اجلاسیه آغازین مجلس دوازدهم شورای اسلامی در دستور کار دارد، گفت: اعتبارنامه مرحله دوم، در حال امضاست. ستاد انتخابات تا پایان هفته اقدامات لازم را در خصوص پرونده مجلس و در نهایت صدور اعتبارنامه‌ها انجام خواهد داد. 

وی به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: طبق قانون، وزارت کشور موظف است طی بازه ۵۰ روزه، نسبت به مشخص‌شدن ریاست‌جمهور تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دهد. ما هم سعی کردیم با همه توان و بدون درنگ شرایط را پیش ببریم. در همان روز بعد از حادثه، جلسه فوری را با شورای نگهبان برگزار کردیم و نکات و مواردی که نیازمند هماهنگی است، صورت گرفت و جدول زمانبندی را منتشر کردیم. 

شروع انتشار تعرفه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از انتشار تعرفه‌های ریاست‌جمهوری گفت و اظهار کرد: با توجه به زمانبر بودن انتشار تعرفه‌ها بر اساس واجدین شرایط و نیازمند بودن آن به دقت لازم، زمان محدودی داریم. طراحی تعرفه‌ها به تأیید شورای نگهبان رسیده و از امروز پنجم خردادماه از ساعت ۱۲ منتشر می‌شود. 

بازه زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری را طی ۳۰ روز بسته‌ایم. از دهم خردادماه ثبت‌نام‌ها شروع خواهد شد. نامزد‌ها می‌توانند به‌صورت حضوری به وزارت کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند. البته ممکن است ثبت‌نام‌ها به‌صورت الکترونیک باشد و به روش تلفیقی ثبت‌نام‌ها انجام خواهد شد. این مهم ششم خردادماه مشخص خواهد شد. 

اسلامی از انتخابات الکترونیکی در کلانشهر‌ها گفت و تصریح کرد: در جلسه تخصصی که قرار است روز آینده برگزار شود، در خصوص اجرای الکترونیکی انتخابات در کلانشهر‌ها از جمله تهران شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهیم داد و امیدواریم میان وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه به توافق برسیم. 
وی تأکید کرد: داوطلبان باید حتما اطلاعیه‌های ستاد انتخاباتی کشور در خصوص ثبت‌نام و شرایط ثبت‌نام را مرود توجه قرار دهند. داوطلبان برای ثبت‌نام مدیریت زمانی داشته باشند و ثبت‌نام خود را به روز آخر موکول نکنند. 

ضرورت حضور رسانه بیش از هر زمان دیگر

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از نقش مهم رسانه به‌عنوان تبیین‌کننده شرایط و تأثیرگذار برای حضور و مشارکت مردم سخن گفت و بیان کرد: در شرایط فعلی به حضور رسانه بیش از هر زمان دیگر نیاز است. همه رسانه‌ها اعم از صداوسیما و خبرگزاری‌ها در فضای مجازی باید به ما در برگزاری هرچه بهتر انتخابات کمک کنند. 

وی افزود: وظیفه رسانه است که بستر آرامی را شکل دهد. این‌که رسانه از کجا شروع خواهد کرد و با چه نقطه‌عطفی وارد موضوع انتخابات می‌شود، بسیار مهم است. این‌که بپذیریم انتخاب ریاست‌جمهوری برای سرنوشت چهار سال دیگر کشور بسیار پراهمیت است، باید توسط رسانه‌ها به‌خوبی برای مردم تبیین شود. 

آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان از تمهیدات لازم در این استان گفت و بیان کرد: با توجه به این‌که ما در استان همدان، انتخابات مرحله دوم مجلس را پشت سر گذاشته‌ایم، آمادگی کاملی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود خواهد داشت. 

وی افزود: در چند روز گذشته با جلساتی که با فرمانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط داشته‌ایم، تمام سازوکار‌ها را بررسی کرده‌ایم. 

استاندار همدان تأکید کرد: مشارکت حداکثری، رقابت، سلامت انتخابات و امنیت پایدار در رأس برنامه‌های ما خواهد بود. 

دکتر محمدحسن زورق، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی که خود از تیرماه سال ۱۳۶۰ تا پایان جنگ تحمیلی مسئولیت معاونت سیاسی صداوسیما را بر عهده داشته است، با اشاره به دشمنی غرب با انقلاب اسلامی گفت: جنگ روانی که غرب علیه جمهوری اسلامی به‌راه‌انداخته در تمام طول تاریخ بی‌مانند است و صداوسیما و همه رسانه‌ها موظفند با تمام وجود در مقابل القائات و اغوائات و فنون خاص جنگ روانی غرب مقاومت و از انقلاب دفاع کنند. 

وی تأکید کرد: همه ما باید اطمینان داشته باشیم انقلاب به پیروزی نهایی که برقراری عدالت در سطح کره‌زمین است خواهد رسید. 

بدون تقوا نمی‌توان از دموکراسی انتظار معجزه داشت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران نشان داد که جز با تقوا نمی‌توان دموکراسی داشت، اظهار کرد: ما سوار اتوبوسی به‌نام جامعه هستیم. این اتوبوس باید در مسیر پیشرفت حرکت کند و قطعا یک عده‌ای مسئولیت راهبری آن را بر عهده خواهند داشت. این افراد باید ماهر و کارآزموده و از همه مهم‌تر باید باتقوا باشند. بدون تقوا نمی‌توان از دموکراسی انتظار یک معجزه داشت. 

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در چندروزه اخیر رخ‌داد و آن رونمایی که از مسئولان دلسوز کشور شد، نشان داد چه کسانی این تقوا را دارند که اگر در موقعیت قدرت قرار بگیرند، از منافع خودشان در راه منافع جمع و در راه منافع کشور می‌گذرند و اطمینان دارند که پاداش این گذشت را از خداوند متعال خواهند گرفت. 

به کسی رأی دهیم که راه شهید رئیسی را ادامه دهد

زورق به وظیفه رسانه‌ها برای تبیین انتخاب برتر اشاره کرد و گفت: در این شرایطی که در آن به‌سر می‌بریم، نه‌تن‌ها صداوسیما بلکه همه رسانه‌ها و همه کسانی که به شکل فردی در گروه‌های اجتماعی و در فضای مجازی نقش‌آفرین هستند می‌توانند شهید رئیسی و همراهان‌شان را به‌عنوان الگو و اسوه به جامعه معرفی کنند. آن‌ها باید بگویند ما به جناح خاصی تعلق نداریم، ولی اسوه و الگو و نمونه ما آیت‌ا... رئیسی است. در انتخابات باید به کسی رأی دهیم که راه شهید رئیسی را ادامه دهد. 

وی با تأکید بر این که رسانه‌ها باید معیار‌ها را به دست مردم دهند، افزود: آن‌ها باید مردم را در انتخابی که در پیش‌رو دارند آگاه کنند. الان شرایط مطلوبی در رسانه‌ملی وجود دارد و مدیران دلسوزی مشغول کار هستند که می‌توانند با آزاداندیشی جامعه را به سمت مسیر درست هدایت کنند. 

در ادامه دکتر علیرضا داوودی شرایط کشور را بی‌نظیر خواند و به عکس‌العمل رسانه‌های بیگانه در این شرایط اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که تاکنون تجربه این شرایط را نداشته‌ایم، قاعدتا رسانه‌های بیگانه نیز تجربه لازم را در این شرایط ندارند. 

وی بیان کرد: مهم‌ترین عنصر نزد رسانه‌های بیگانه، یعنی گزاره‌ها و زمان، باید با هم منطبق شود. درغیر‌این‌صورت، وقتی آن‌ها هل وارد میدان می‌شوند مشخص خواهد شد که کدام‌یک از رسانه‌ها از جیب می‌خورند و کدام براساس تجربه و سابقه و قدرت و قوتی که دارند خودشان را در یک مرحله‌ای در یک تراز نسبت به مخاطب نگه می‌دارند. 

این کارشناس رسانه متذکر شد: برخلاف دوره‌های قبل که رسانه‌های بیگانه و حتی برخی از رسانه‌های داخلی سه مرحله داشتند؛ قبل، حین و بعد از انتخابات. بعد از انتخابات به نسبت رویدادی که حاصل شده بود، یکسری از تبلیغات شکل می‌گرفت، اما در شرایط فعلی دو مرحله به آن اضافه شده که کار را پیچیده‌تر می‌کند. البته این پیچیدگی برای ما به‌صورت حجیم‌تر شدن کار است. 

رسانه‌های بیگانه درصدد تصویرسازی یک سال آینده هستند 

وی با اشاره به این‌که رسانه‌های بیگانه درصدد تصویرسازی غایت یک سال آینده هستند، تصریح کرد: ما رئیس‌جمهور تمام شده در دوران نداریم. در این شرایط یک‌سری از اقداماتی که شخص رئیس‌جمهور و هیات دولت کاشته بودند تا بتوانند به وقتش برداشت کنند و ثمره‌اش را به مردم نشان دهند، ناتوان مانده است. رسانه‌های بیگانه در این حالت راجع به ادامه و اتمام موضوعاتی صحبت می‌کنند که تمام نشده است. 

داودی متذکر شد: اساسا دولت آقای رئیسی به اتمام نرسید. برای همین، رسانه‌های بیگانه شروع به تفسیر کردن به رأی خودشان در رابطه با کار‌هایی می‌کنند که باید در یک سال آینده انجام می‌شد و در همین‌جا شایعات و شبهات را می‌کارند. 

وی مسأله بعد از حین انتخابات تا بعد از انتخابات را مهم برشمرد و گفت: رسانه‌های بیگانه در این میان مرحله تردید را اضافه خواهند کرد. در این مرحله باید خیلی مراقبت کنیم. میزان مشارکت و جهت دادن به آن یک بحث است، اما مهندسی حین تا بعد از انتخابات هم یک بحث است. 

این کارشناس رسانه افزود: یکی از زیرشاخه‌هایی که در این دوره مورد اهمیت است، فعال‌کردن فرق و نحلی است که در ایران هم در رسانه و هم در سیاست دوست دارند تصویر غیرواقع از آقای رئیسی، دولت مستقر و موارد بعد از آن را بدهند. 

رسانه‌های بیگانه به‌دنبال مشاجره اخلاقی در مناظرات هستند

وی با بیان این که رسانه‌های بیگانه در‌باره سه مفهوم همبستگی، پیوستگی و چسبندگی اهتمام دارند، توضیح داد: همبستگی در رابطه با مردم، پیوستگی در رابطه با مردم و نظام و چسبندگی در رابطه با نامزد انتخابات تعریف می‌شود. در این میان چسبندگی حائز اهمیت است. جایی که مناظره‌ها اتفاق می‌افتد ضریب چسبندگی را مشخص خواهد کرد. 

داودی متذکر شد: این رسانه‌ها در قدم اول به‌دنبال سرد کردن فضای چسبندگی هستند تا نامزد‌ها به‌جای مناظره وارد مشاجره و زد‌و‌خورد‌های اخلاقی شوند. این رسانه‌ها وقتی یک سال فرصت دارند به‌دنبال این هستند که پیوستگی میان مردم و نظام با ورود یک‌سری از گزاره‌ها دچار آسیب جدی شود. در نهایت سردسازی چسبندگی منجر به دلسرد شدن و روح سرد شدن مردم نسبت به نظام در آینده باشد. 

وی افزود: در بحث همبستگی، این رسانه‌ها سعی می‌کنند با قطعه‌قطعه کردن مردم، به‌جای این‌که دمای مشارکت را بالا ببرند، دمای نزاع را افزایش دهند. مردم و هواداران باید مراقب باشند که مناظرات‌شان به سمت منازعه پایدار کشانده نشوند. 

آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری 

در ادامه احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر با بیان این‌که در ایران اسلامی، شرایط برای هر اقدامی برای آنچه که در قانون اساسی تعیین شده، فراهم است، گفت: کلیات برنامه، زمان‌بندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توسط وزارت کشور به همه استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است. 

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءا... از دهم تا چهاردهم خردادماه به مدت چهار روز ثبت‌نام از نامزد‌ها انجام خواهد شد و سپس یک هفته مهلت وجود دارد تا شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی کند و در نهایت روز بیست‌ودوم خرداد، اسامی نامزد‌های مورد تأیید توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد. دوره تبلیغات نامزدها، ۱۵ روز است که از بیست‌و‌سوم خردادماه تا ششم تیرماه صورت می‌گیرد و روز هشتم تیرماه نیز روز انتخابات است. 

استاندار بوشهر با اظهار به این که تمام تمهیدات لازم برای انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم شده است، گفت: خوشبختانه از دوره انتخابات مجلس و خبرگان رهبری زمان زیادی نمی‌گذرد و همه سازوکار‌های اجرایی در استان و فرمانداری‌ها آماده است. هیأت‌های اجرایی شکل‌گرفته‌اند و سیستم‌های جمع‌آوری آرای ما مشخص است. شعب اخذ رأی تعیین شده است و گام‌های بعدی با جلساتی که با فرمانداران خواهیم داشت، انجام خواهد شد. 

بازتولید مفهوم ایران بزرگ

در ادامه دکتر سعدا... زارعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه به رویکرد کشور‌های منطقه در خصوص شرایط کشور اشاره کرد و گفت: با درگذشت آیت‌ا... رئیسی، ما در سطح بین‌الملل و به‌خصوص منطقه‌ای و بالاخص محیط همسایگی شاهد احترام ویژه‌ای بودیم که به این شهدای عزیز و کشور ایران گذاشتند. 

وی افزود: آن چیزی که ما در صحنه شاهد بودیم در درجه اول بازتولید مفهوم ایران بزرگ بود. ما شاهد اعلام عزای عمومی در هند و همزمان اعلام عزای عمومی در لبنان بودیم. در میان این دو کشور، کشور‌هایی قرار دارند که در آن‌ها نیز عزای عمومی اعلام شده است. در همه این کشورها، هیأت‌های سیاسی به تهران اعزام شده است. نمایندگانی از لبنان، فلسطین، ترکیه، عراق، آذربایجان، گرجستان، ترکمنستان، روسیه، ازبکستان و از مصر به تهران آمده‌اند و برخی با نگاه به این مسأله گفته‌اند که این همان حوزه تمدنی است که بروز و ظهور پیدا کرده است. 

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار‌کرد: این علامتی است که منطقه ما در حال باز‌تولید وضعیت زمانی است که در سطح بین‌المللی در اوج قدرت و عظمت بوده است.
 
وی تصور این رخداد را برای غربی‌ها وحشتناک دانست و گفت: این موضوع اگر در حد ابراز محبت و تاسف و همدردی با یک ملت و دولتی که یک شخصیت آن ازدست‌رفته، طبیعی است، اما در اینجا ما با یک جبهه‌بندی جهانی مواجهیم. بحث یک کشور و دولت و شخصیت نیست. ما یک جبهه نسبتا منسجمی داریم که شاخص آن آمریکاست و در سطح منطقه، عنصر شاخصش رژیم صهیونیستی است و از طرف دیگر جبهه مستضعفان و جبهه مقاومت وجود دارد. 

اگر آمریکا پیام تسلیت نمی‌فرستاد منزوی می‌شد

زارعی خاطرنشان کرد: در اینجا دنیا گویا فقط به جمهوری اسلامی تعظیم نکرده؛ بلکه به آن بازتولید تمدنی هم تعظیم کرده است. به‌خاطر همین هم وقتی اتحادیه اروپا پیام تسلیت می‌فرستد، در اروپا ولوله برپا می‌شود. حتی سایه این مسأله آن‌قدر در سطح بین‌المللی سنگین شد که شورای امنیت سازمان ملل به احترام برخاست، مجمع‌عمومی برخاست و دیگران برخاستند و در این صحنه ایستادند و آمریکایی‌ها هم ناگزیر شدند پیام تسلیت بدهند. 

وی تأکید کرد: این مسأله در سطح بین‌المللی بسیارمعنادار بود و نشان‌دهنده این بود که دنیا به قدرت و موقعیت ایران اعتراف کرده است. 

باید به کسی که نماد تفکر جهادی است، رأی دهیم

در بخش پایانی افتتاحیه رادیو انتخاب زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص حساسیت و اهمیت این دوره از انتخابات گفت. 
وی با اظهار به این که سبک مدیریتی آقای رئیسی که برگرفته از سبک معرفتی، اندیشه و تفکرشان است، یک جریان و تفکر است که قائم به فرد آقای رئیسی نیست، بلکه منشأ این تفکر، اسلام ناب، نگاه ائمه معصومین (ع)، اندیشه حضرت امام و تفکر و نگاه جامع و حکمت محور مقام معظم رهبری است، افزود: ما این تفکر را در بین برخی مسئولان می‌بینیم و آقای رئیسی در این میان یک نماد، نمونه و الگو از این تفکر بودند. 

وی متذکر شد: ان‌شاءا... در انتخابات پیش‌رو، فردی بر مسند این جایگاه مهم و حساس و کلیدی با رأی مردم خواهد نشست که آن هم نماد این تفکر باشد و امیدواریم این انتخاب درست صورت گیرد. 

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که این تفکر بر کشور حاکم باشد؛ تفکر جهادی، تفکری که اعتقاد دارد به خدمت‌رسانی به مردم و مشارکت مردم در همه امور. 
این نماینده مجلس از نقش و حضور مردم در صحنه انتخابات گفت و بیان کرد: این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند جامعه باید به کدام سو حرکت کند و آن هم با یک انتخاب صحیح عملیاتی می‌شود. 

وی با بیان این که نمایندگان ملت در ترغیب و تشویق مردم برای حضور در انتخابات نقش بی‌بدیلی دارند، گفت: ان‌شاءا... حماسه حضور در ادای احترام به شهدای خدمت به حماسه حضور در انتخابات پیش‌رو وصل خواهد شد. 

حضور مردم در صحنه آب سردی بر شیطنت‌های دشمنان بود

الهیان به اهمیت نقش مردم در کشور گفت: حضور مردم در این چند روز، پیام اقتدار برای نظام مخابره کرده‌است و آن‌ها متوجه شدند باوجود همه تبلیغاتی که می‌شود که مردم از نظام ناامید هستند و نسبت به مسئولان اعتمادی ندارند و پای‌کار نظام و انقلاب نیستند، این شهادت و این حضور، آب سردی بود بر این آتش شیطنت‌هایی که داشت می‌شد.

براساس این گزارش رادیو انتخاب با شعار صدای مردم از امروز پنجم خرداد از ساعت ۹ صبح شروع به کار کرد و تا ۹ تیرماه ادامه خواهد داشت. 

گفتنی است مدیر رادیو گفتگو دکتر رضا کوچک‌زاده تهمتن مدیریت رادیو انتخاب را برعهده دارد و این رادیو به‌صورت ۲۴ ساعته و با حضور مردم، مسئولان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف مرتبط با انتخابات برنامه‌سازی و تا پایان برگزاری انتخابات به فعالیت خود ادامه خواهد داد. 

سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ و تلفن ۲۲۶۵۴۱۹۲ جهت دریافت پیام‌های مخاطبان و برقراری هرگونه ارتباط با این شبکه رادیویی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. 

رادیو انتخاب از موج FM ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز پخش می‌شود و همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایرانصدا بر روی تلفن همراه خود و همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو انتخاب، شنونده این رادیو باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها