زیباری: دور جدید گفت وگوهای ایران و آمریکا بزودی آغاز می شود

فارس: وزیر امور خارجه عراق از دور جدید گفتوگوهای ایران و آمریکا در سطح کارشناسی در آیندهای نزدیک در عراق خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۲۳۲

هوشیار زیباری در گفتوگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت چهارمین دور گفتوگوهای ایران و آمریکا در سطح کارشناسی بزودی برگزار میشود.
وی افزود: واشنگتن و تهران تمایل دارند این گفتوگوها تا رسیدن به نتایج مثبت ادامه یابد.
زیباری گفت دو طرف در سومین دور مذاکرات خود با تشکیل کمیته فرعی برای بحث و بررسی مسائل و کنترل شبه نظامیان متمرد و مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات و کنترل مرزی و جلوگیری از ورود افراد نفوذی و قاچاق سلاح و دیگر مسائل به توافق رسیدند.
دور سوم نشست سه جانبه ایران، آمریکا و عراق دوشنبه(15مرداد) در دفتر نوری المالکی در منطقه حفاظت شده الخضراء در سطح کارشناسی برگزار شد. ریاست هیئت آمریکایی در این نشست را خانم "مارکی ریس" مشاور وزیر در امور نظامی و سیاسی بر عهده داشت و "حسین عبداللهیان" معاون رئیس هیئت ایرانی را در این نشست بر عهده داشت.
زیباری در حالی سخن از برگزاری دور جدید از گفتوگوهای ایران و آمریکا در عراق خبر داد که سید محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود: تصمیمی برای دور آتی گفتگوهای ایران و آمریکا گرفته نشده است.
از سوی دیگر محمدرضا باقری معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست بغداد گفت: اگر عراقیها از ما بار دیگر بخواهند با آمریکاییها وارد گفتوگو شویم این مسئله را مورد بررسی قرار میدهیم.
زیباری در ادامه این مصاحبه درباره سطح ارتقای تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا گفت در حال حاضر بحث ارتقای سطح مذاکرات مطرح نیست زیرا گفتوگوی ایران و آمریکا در سطح فنی جریان دارد و چنانچه احساس شود که سطح مذاکرات ارتقا یابد هیچ قید و شرطی در این زمینه نیست.
وزیر امور خارجه عراق همچنین از کشورهای عربی خواست تا از بدبینی نسبت به گسترش نقش و نفوذ ایران در خاورمیانه دست بردارند.
وی پیشنهاد کرد، امنیت منطقهای و امنیت خلیج فارس و تفاهم درباره کشمکش مذهبی در دستور کار گفتوگوهای عربی و ایرانی قرار گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها