اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور

یزد- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد، سهم استان از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال را ۱۵ میلیون درخت عنوان کرد و گفت: کاشت ۲.۲ میلیون اصله نهال و نیز تولید پنج میلیون نهال برای سال جاری در استان در دست اقدام است.
کد خبر: ۱۴۴۷۷۲۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، کمال کریمی در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، اظهار داشت: سهم استان یزد از این نهضت مردمی، تولید و کشت ۱۵ میلیون درخت است که در سال گذشته به دلایل مختلف مانند عدم آمادگی نهالستانهای استان، تولید نهال مناسبی در استان اتفاق نیفتاد به طوری که پارسال دو میلیون و ۲۰۰ هزار نهال تولید شد.

وی با اشاره به راه اندازی سه نهالستان جدید در استان طی سال جاری، گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی تولید سه میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال در استان تکلیف شده ولی با توجه به کسب مجوز و برنامه‌ریزی برای انتقال پساب شهر به نهالستان بزرگ یزد و نیز کسری تولید نهال سال گذشته، تولید ۵ میلیون اصله نهال در سالجاری مورد اهتمام است.

کریمی به آغاز کشت نهال‌های تولیدی سال گذشته از ۱۱ آذرماه امسال در استان، گفت: پس از شناسایی اراضی مناسب در شهرستانهای مختلف، یک‌هزار هکتار مابین شهرک صنعتی و جاده فولاد یزد و همچنین ۱۵۰۰ هکتار در بالادست نیروگاه خورشیدی در مرکز استان برای این منظور تعیین شد که هم اکنون کاشت نهال در اراضی هزار هکتاری با همکاری بخش‌های مختلف آغاز شده است.

وی همچنین از تعیین و آماده سازی ۳۵۰۰ هکتار در شهرستان ابرکوه برای این منظور خبر داد و گفت: این طرح در برخی شهرستان‌های دیگر از جمله اردکان، میبد، اشکذر و بهاباد در قالب طرح کمربند سبز آغاز شده است.

به گفته این مسئول، تاکنون ۱۰۰ هزار نهال توسط اداره کل منابع طبیعی استان کاشته شده ولی دهیاریها و شهرداری‌ها نیز طبق شرح وظایف در این باره فعالیت دارند.

کریمی در پاسخ به سئوال خبرنگاران با بیان این که هم اکنون ۲.۷ میلیون هکتار از مجموع ۷.۳ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی استان جزو محدوده‌های استان محسوب می‎شود، اظهار داشت: تنها در سال جاری ۲۷۳ مورد استعلام معادن به مساحت ۵۱۳ هکتار به منابع طبیعی استان ارجاع شده که ۴۹۴ هکتار آن مورد موافقت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: البته معادنی در استان از گذشته داریم که بدون مجوز و استعلام از منابع طبیعی، فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان در حال فعالیت هستند.

محمدرضا احمدی، کارشناس بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان نیز با بیان این که ۶۰ درصد مساحت استان را مراتع تشکیل می‌دهد، گفت: مراتع یزد جزو مراتع ضعیف کشور به دلیل شرایط اقلیمی هستند.

وی با اشاره به بهره‌برداری پنج هزار نفر و وجود ۷۰۰ واحد دامی در مراتع استان، گفت: مراتع استان هرچند ضعیف است ولی با وجود ۹۳۷ گونه گیاهی از مراتع متنوع کشور است و بعضاً گونه ها منحصر به استان یزد هستند و ۲۰۰ گونه جزو گونه های گیاهی دارویی محسوب می‎شوند.

احمدی مهمترین گونه گیاهی که ارزش صادراتی دارند را آنغوزه تلخ و شیرین خواند و افزود: استفاده از مراتع برای چرای دام یا گیاهان دارویی تنها ۲۰ درصد ارزش مراتع استان است و ۸۰ درصد از مراتع استان به حفاظت آب و خاک برمی‌گردد.

کارشناس بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی استان ادامه داد: بهره برداران مراتع استان از دانش بومی بالایی برخوردار هستند و از تجربیات خوبی جهت استفاده از گونه های گیاهی در درمان برخی بیماریها در انسان و دام بهره می‎گیرند.

احمدی گفت: برخی گونه‌های گیاهی مراتع استان سمی هستند و همین دانش مرتعداران از بروز بیماری دامهایشان جلوگیری می‎کند و بعضاً از این گونه‌ها در داروسازی بهره گرفته می‌شود.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها