سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در چنین مواقعی شاید برایتان سوال باشد که درب پژو پارس را رنگ فابریک بخریم یا کوره ای؟ و اصلا کدام یک به دیگری برتری دارد. باید بدانید که قطعات بدنه خودرو معمولاً در دو نوع فابریک و کوره ای عرضه میشوند.
شناخت تفاوت بین قطعات رنگ فابریک و کوره ای مهم است. اطلاعات دقیق درباره این دو نوع و مدلهای مختلف آنها در بازار میتواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری در خصوص تعویض قطعات خودروتان بگیرید.
به طور کلی قطعات رنگ فابریک بدنه خودرو، بخشهایی از اتاقهای رنگ تولیدی کارخانه سازنده خودرو هستند و از اتاق صفر خودرو باز میشوند. این قطعات برای تعمیرات و جبران آسیب در بدنه خودروهایی که حداکثر 3 سال از تولیدشان گذشته است، مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از قطعات رنگ فابریک در درب جلو راست پژو پارس و درب جلو چپ پژو پارس میتواند به بهبود افت کیفیت اتومبیل شما کمک کند و تضمین میشود که این قطعات به درستی با خودرو هماهنگ میشوند.
درب رنگ فابریک خودرو پژو پارس، بخشی از بدنه کارخانهای این خودرو است که با رنگ اصلی و از کارخانه تولید میشود. این دربها به طور دقیق با استانداردها و طراحیهای پژو تطابق دارند و برای جلوگیری از هرگونه افت کیفیتی، معمولاً توسط تولیدکننده خودرو تأیید میشوند. استفاده از درب رنگ فابریک میتواند تضمین کننده هماهنگی با بقیه بخشهای بدنه و حفظ ارزش خودرو باشد.
در فرآیند رنگ کوره ای برای درب جلو چپ پژو پارس و درب جلو راست پژو پارس، از ربات پاشش رنگ یا نقاش در محیط ایزوله استفاده میشود. این روش برای ارتقاء کیفیت کار به کار میرود. کوره ای که در آن این عمل انجام میشود، فضای ایزولهای است که از ذرات و گرد و غبار خالی است. دما به دقت کنترل میشود و با فیلتر کردن هوا، جلوی پراکندگی ذرات جلوگیری میشود. ابتدا دما در حدود 23 یا 24 درجه ثابت میشود و سپس به 62 درجه برای پختگی رنگ افزایش مییابد.
رنگهای کوره ای در دو گروه پودری و مایع دسته بندی میشوند. رنگ کوره ای پودری با پوشش مناسب و پس از پخش پودر، با حرارت دادن تا ثابت شدن متصل میشود. دما و زمان پخت بر اساس تیره یا روشن بودن رنگ متفاوت است. در رنگ های کوره ای مایع، رنگ به صورت مایع به بدنه پاشیده شده و با حرارت خاص پخته میشود. این روش به دلیل پایداری بالا و کاربرد گسترده در صنعت خودروها محبوب است.
تفاوتها و مزایا و معایب قطعات فابریک نسبت به کوره ای مایع نیز میتواند در انتخاب بهترین گزینه برای اتومبیل شما کمک کند.
درب پارس رنگ کوره ای نسبت به درب پژو پارس رنگ فابریک دارای مزایا زیادی است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
تمیزکاری و آسان: استفاده از رنگ کوره ای باعث ایجاد یک سطح صاف و تمیز میشود، که تمیزکاری و نگهداری آن را بسیار آسان میکند.
مقاومت بالا در برابر گرد و غبار و روغن: این نوع رنگ به دلیل خصوصیات مقاومی که دارد، مقابله با گرد و غبار و روغن را به خوبی انجام میدهد.
سطحی صاف و غیر متخلخل: رنگ کوره ای باعث ایجاد سطح صاف و بدون تخلخل میشود که به داشتن ظاهر زیبا کمک میکند.
مقاوم در برابر نفوذ باکتری و موجودات ذره بین: این نوع رنگ به علت مقاومت در برابر نفوذ، از ورود باکتریها و ذرات ذرهبینی جلوگیری میکند.
ظرافتی بالا: رنگ کوره ای به دلیل فرآیند خاص پخت و خشک شدن، ظرافت و دقت بالایی در نهایت بر روی سطح خودرو ایجاد میکند.
قابلیت خشک شدن در زمانی کوتاه: فرآیند خشک شدن سریع رنگ کوره ای، زمان تعمیرات را کاهش داده و امکان استفاده سریعتر از خودرو را فراهم میکند.
رنگ کوره ای خودرو همچنین دارای معایبی است که شامل موارد زیر میشود.
هزینه بالا راه اندازی: راهاندازی و بهروزرسانی یک واحد کوره ای با هزینههای بالایی همراه است. تجهیزات پیشرفته و مواد اختصاصی مورد نیاز برای این فرآیند، هزینه کل را افزایش میدهند.
بازار هدف محدود: استفاده از رنگ کوره ای ممکن است به دلیل هزینه و پیچیدگی فرآیند، در بازار هدف محدودتری قرار گیرد. این موضوع ممکن است برخی تولیدکنندگان را محدود کند که به دنبال راهحلهای سادهتر باشند.
رنگ فابریک خودرو دارای معایبی است که در بازار خرید و فروش خودروها مطرح میشود. کارشناسان امروزه از ابزارهای دیجیتال برای تشخیص رنگ و ضخامت آن در ماشینها استفاده میکنند. در مواردی که ضخامت رنگ قطعات تعویضی متفاوت از رنگ فابریک باشد، کارشناسان به راحتی این تغییرات را تشخیص میدهند.
یکی از معایب رنگ فابریک این است که در برخی ماشینهای ایران خودرو، ضخامت رنگ با طیف متفاوتی ارائه شده است. این امر باعث میشود تشخیص تعویض قطعات بدنه خودرو با استفاده از دستگاههای تشخیصی تسلیم شدنی باشد.
علاوه بر این، وجود بازار سیاه برای این نوع محصولات، ممکن است باعث شود که افراد با نیت سودجو قطعات تعویضی را به عنوان قطعات فابریک به دیگران عرضه کنند، که میتواند بر امنیت و اعتماد در بازار خودروها تأثیرگذار باشد.
قطعات بدنه رنگی خودرو به دو نوع فابریک و کوره ای تقسیم میشوند، و این دو را میتوان بر اساس کیفیت و قیمت نهایی مقایسه کرد. در صورت وقوع حادثه و نیاز به تعویض بخشی از بدنه، انتخاب بین بدنه رنگ فابریک و کوره ای بستگی به سلیقه و نیاز فرد دارد. مقایسه بین قطعات رنگ فابریک و کوره ای نشان میدهد:
بدنه رنگ فابریک معمولاً برای خودروهایی مناسب است که حداکثر 3 سال از تولید آنها گذشته باشد. اما بدنه رنگ کوره ای برای تمام مدلها با هر قدمت تولیدی مناسب است.
قطعات کوره ای کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند، در حالی که قطعات فابریک در مقایسه با کوره ای، قیمت بالاتری دارند.
در قطعات کوره ای، هیچ محدودیتی در رنگ و کد رنگ وجود ندارد، اما در قطعات فابریک توجه به مدل و سال ساخت خودرو لازم است.
این اطلاعات میتوانند در انتخاب بهترین گزینه برای تعویض قطعات بدنه خودرو کمک کنند.
با درک تفاوت بین قطعات فابریک و کوره ای و در نظر گرفتن عواملی مانند بودجه و نوع مدل ماشین، میتوانید برای تعویض درب خودرو پژو پارس انتخاب مناسبی داشته باشید. همچنین، اگر قصد فروش خودرو را دارید، این نیز میتواند در تصمیمگیری تأثیرگذار باشد. با توجه به عوامل مختلف، استفاده از قطعات رنگ فابریک یا کوره ای میتواند به شما کمک کند تا تصمیمی دقیق و بهینه برای خودروی خود بگیرید. برای خودروهای مدل بالا، استفاده از قطعات فابریک از نظر اقتصادی بهترین گزینه ممکن است. همچنین، در مواردی که قصد فروش خودرو را دارید، استفاده از قطعات فابریک همچنان به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه معرفی میشود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد