درابتدای این مراسم علیاکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر ضمن خیر مقدم به حضار گفت: این مراسم از چند جهت مهم است؛ اول تولد کتابی است که حاصل عمر محسن مومنیشریف است. دیگر اینکه جشنی است برای تولد دوباره نویسنده کتاب. او بعد از حدود یک دهه اشتغال به کار اجرایی دوباره به فضای نویسندگی برگشت؛ پس میتوانیم این مراسم را جشن رونمایی کلمه و کلام برای محسنمومنیشریف در نظر بگیریم. پس از سخنرانی علی اکبر شیروانی، مجید آقایی، استاد دانشگاه یورک کانادا روی سن حاضر شد و گفت: میخواهم به کتاب ماه و بلوط بپردازم که محسن مومنیشریف چه بهرههایی برده است. به نظر میرسد که نویسنده، کتاب را از پی و مسیر خوانش و فضای حقیقی کردستان دریافت کرده است. این یکی از مولفههای مهم است. خواننده در مواجهه با شخصیتهای این کتاب نوعی نزدیک بودن به علقههای درونی را احساس میکند. این علقهها ما را به حس گفتوگو کردن به جای حس انزجار نزدیک میکند. من شیفته شخصیت ملاعبدالکریم شهری کندی شدم. کاملا به فخامت و فخر این شخص اشاره میشود. این آدم میتواند فضا را ارتباط بدهد. درک عمیقی که از ادبیات فارسی و زبان فارسی در کنار زبان کردی دارد، ما را وارد یک حس پیوند میکند.
وی افزود: شیوه روایی انتخاب شده، محصول یک نوع روایت از منظر اول شخص است. حاصل تجربه راوی در مواجهه با یک بازجو بیان میشود. در شیوه روایی اول شخص تکنیکهای مختلفی داریم. انسان در تنهایی خویش شروع به مونولوگ گفتن میکند. در حوزه روایت ایرانی مونولوگها را در پیوند با یک جمع بیان میکنیم. قصه عقل سرخ و آواز پر جبرئیل، وقتی سهروردی شروع به روایت میکند، آنها را در قالب یک جمع میگذارد. در سلامان و ابسال هم همینگونه است. انگار بیان خودمان را در مقام جمع بیان میکنیم. این نحوه بیان بهشدت ما را به حوزه روایت ایرانی نزدیک میکند.
در ادامه حسن روحالامین، طراح جلد کتاب ماه و بلوط طی سخنانی گفت: اتفاقی که در نخستین جلسه دیدارم با محسن مومنی شریف روی داد، این بود که جان کتاب را به صورت صوتی شنیدم. نکته اولی که خیلی اهمیت داشت، کردستان بود. این منطقه به دلیل ویژگی قومی، موسیقی و اتحاد کردها زبانزد است. ممکن است تصویر به ذهنیت نویسنده نزدیک نباشد و ممکن است نزدیک باشد، آنچه که فهم من بود، توصیف کردم. اینکه یک مدیر خدمتگزار باشد بسیار مهم است. نویسنده کتاب مانند یک برادر بزرگتر کار را توضیح داد و من اجرا کردم.
مرزبانان ایران
محسن مومنیشریف، مولف کتاب ماه و بلوط گفت: زمانی که کتاب دیگرم «راز گل سرخ» که مربوط به شهید صیاد شیرازی رونمایی میشد با خودم گفتم این کتاب صاحب دارد.اما برای کتاب ماه و بلوط کسانی زحمت کشیدهاند که نام همگی در سایتی که به نام کتاب طراحی شده، آورده شده است. کتاب ماه و بلوط اثر کوچکی برای شناسایی کردستان است.مقام معظم رهبری همواره نگاه حقشناسانهای نسبت به کُردها دارند. کُردها همواره مرزبانان ایران بودند.شهدایی که کردستان داد، کمتر ازاقوام دیگر نیست.محسن مومنیشریف بیان کرد: وامدار جانهای پاکی هستیم که فدا شدند. خیلی مدیون بچههای تاریخ شفاهی هستیم. انشاءا...خداوند توفیق بدهد که تاریخ شفاهی را به درستی بیان کنیم. سوره مهر پر ازدوستان کاردان درحوزههای مختلف است. یکی از بخشهای درخشان بخش ویراستاری است. ویراستاری کاری سخت بود. روایتهای متعددی درکتاب وجود داشت ولحنی که من اصرار داشتم تا آخر کار بماند. همیشه دغدغهام این بودکه قبل از چاپ خوانده شود تابدون اشتباه به دست خوانندگان برسد.نویسنده رمان ماه و بلوط، سخنان خود را با تقدیر ازکسانی که درخلق کتاب و ویرایش و کارشناسی آن موثر بودند به پایان برد.درپایان این مراسم، رمان ماه و بلوط با حضور نویسنده و جمعی از مسئولان رونمایی شد.
تارنمای رسمی ماه و بلوط
درحاشیه مراسم رونمایی این رمان که به تازگی درانتشارات سورهمهر به چاپ رسیده، از وب سایت رسمی این کتاب با حضور جمعی ازمسئولان فرهنگی، سیاسی و اصحاب رسانه درحوزه هنری انقلاب اسلامی رونمایی شد. اخبار،مصاحبه، آموزش،ویدئو، صوت، تصویر پیرامون کتاب ازبخشهای مختلف این وبسایت است.خوانندگان وعلاقهمندان میتوانند دربخشی از وبسایت که ارتباط با نویسنده نامگذاری شده، نظرات،انتقادها وپیشنهادهای خود را با محسن مومنیشریف در میان بگذارند. در بخش دیگری از وبسایت مخاطبان پس از مطالعه کتاب میتوانند حس وحالشان را نسبت به رمان به اشتراک بگذارند. وبسایت رمان ماهوبلوط به نشانی https://mahobaloot.ir/ دردسترس کاربران است.گفتنی است وقایع اصلی رمان ماه و بلوط در چارچوب روایت زندگی چند شخصیت داستانی و تقاطع حوادث شگفت اجتماعی، سیاسی وفرهنگی جغرافیای بینظیر کردستان دربازه زمانی دهههای ۳۰تا۶۰و متکی بر ژرف کاوی بستر تاریخ میگذرد.ماه وبلوط خواننده را درعبور ازمتن حوادثی نفسگیرو جذاب، به درکی جدید از مفهوم ازلی و ابدی هویت انسان مسلمان ایرانی و رابطه او با وطن و وطنپرستی و پیوندش با باورهای دینی و ملی میرساند؛ مفهومی که از آن به «انسان انقلاب اسلامی» تعبیر شده است.