در گفتگو با مدیرکل بانوان استانداری بوشهر تشریح شد

دستاوردهای بانوان در دولت سیزدهم

((رقیه زنگنه نژاد ))بانوی جوانی‌ است که از 13 دی ماه سال 1400 سکان مدیریت دفتر امور بانوان و خانواده را در استانداری بوشهر به دست گرفته است. بانوی تلاشگر بوشهری در تمام فعالیت‌هایش یک اعتقاد راسخ دارد؛ و آن نقش کلیدی مادران و زنان در جامعه به عنوان منشا تحولات فرهنگی و اجتماعی است و در راهکارهای ارائه شده برای هر کارزار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و... برای زنان سهم به سزایی در نظر می‌گیرد.
((رقیه زنگنه نژاد ))بانوی جوانی‌ است که از 13 دی ماه سال 1400 سکان مدیریت دفتر امور بانوان و خانواده را در استانداری بوشهر به دست گرفته است. بانوی تلاشگر بوشهری در تمام فعالیت‌هایش یک اعتقاد راسخ دارد؛ و آن نقش کلیدی مادران و زنان در جامعه به عنوان منشا تحولات فرهنگی و اجتماعی است و در راهکارهای ارائه شده برای هر کارزار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و... برای زنان سهم به سزایی در نظر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۲۱
نویسنده محمدرضا برازجانی

 

((رقیه زنگنه نژاد ))بانوی جوانی‌ است که از 13 دی ماه سال 1400 سکان مدیریت دفتر امور بانوان و خانواده را در استانداری بوشهر به دست گرفته است. بانوی تلاشگر بوشهری در تمام فعالیت‌هایش یک اعتقاد راسخ دارد؛ و آن نقش کلیدی مادران و زنان در جامعه به عنوان منشا تحولات فرهنگی و اجتماعی است و در راهکارهای ارائه شده برای هر کارزار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و... برای زنان سهم به سزایی در نظر می‌گیرد.

وی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر است، در کنار نقش همسری و مادری و داشتن دوفرزند  در این سال‌ها به صورت مستمر در سطوح مختلف اجرایی و مدیریتی در سطح استان حضور فعال داشته است.

مشاور جوان استاندار بوشهر در 20 سالگی اولین حضور رسمی ایشان در مسئولیت های اداری بوده است و در کنار تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری زنان در بستر خانواده و نقش آفرینی در جامعه، به طور مستمر پیگیر حقوق مغفول بانوان در عرصه‌های مختلف حاکمیتی بوده و با ارائه و اجرای طرح‌های حمایتی متعدد در حوزه‎‌های مختلف، برای توانمندسازی آنان در تلاش است.

اجرای الگوی خانواده موفق و زن مسلمان

از اهم اقدامات انجام شده در این مدت می‌توان به احصاء نظام مسائل اولویت‌دار بانوان و خانواده اشاره کرد. عملیاتی سازی اطلس وضعیت زنان و خانواده، به روز رسانی و تکمیل اطلس زنان و خانواده استان بوشهر در کنار بازدیدهای استانی و برگزاری نشست‌های هم اندیشی و گفتمان سازی با اقشار مختلف و نخبگان جامعه  تلاش شده است که سطح تعاملات این دفتر با مردم افزایش یافته و در کنار بهرمندی از تخصص مراکز علمی و نخبگان، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی با رویکرد سبک زندگی اسلامی و خانواده با همکاری سازمان تبلغات اسلامی سعی در ارائه، تبین و معرفی یک الگوی دست یافتنی از خانواده موفق و زن مسلمان داشته است.

شناسایی بیش از ۵۰۰ بانوی تاثیرگذار

یکی از برنامه‌های مهم دفتر امور بانوان و خانواده که اهدافی بلند مدت را دنبال می‌کند،  سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و تربیت مادران نسل آینده بدون تردید یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها و اقدامات اساسی هر جامعه‌ای برای ساختن جامعه‌ای پویا و قدرتمند در راستای سیاست‌های کلان کشور است.

برگزاری  کنگره زنان تاثیرگذار استان در دو سال پیاپی در سال 1401 و 1402 و شناسایی بیش از 500 بانوی تاثیرگذار و تجلیل از آنها در راستای ایجاد گفتمان الگوی سوم زن مسلمان با حضور معاون محترم ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور، و همچنین برگزاری دومین کنگره زنان تاثیرگذار استان بوشهر با شناسایی 400 زن تاثیرگذار و تجلیل از آنان و آغاز اولین کنگره دختران تاثیرگذار در کشور و تجلیل از 100 دختر نوجوان 20-15 ساله اثرگذار در عرصه های مختلف از سراسر استان با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور، تربیت دختران کنشگر و فعالین عرصه روایتگری با برگزاری رویداد روایت دختران ایران (ردا) و شبکه سازی بیش از 300 دختر نوجوان در عرصه روایت پیشرفت در  صنعت نفت وگاز و سایر حوزه های اقتصادی و عمرانی، آموزش 250 کنشگر و فعال در حوزه ی حجاب و عفاف در راستای گفتمان سازی برای نقش آفرینی بانوان در عرصه خانواده و ترویج الگوی زیست عفیفانه از اهم فعالیت‌های انجام شده در این حوزه است.

همچنین دفتر بانوان و خانواده استانداری بوشهر با انعقاد تفاهم نامه آموزشی فی مابین دفتر امور زنان و خانواده و مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت  برنامه‌ریزی‌های را در راستای توان افزایی، شایستگی  مدیران زن و مشاورین امور بانوان استان انجام داده است.

بوشهر ؛موفق در طرح جوانی جمعیت

از سایر فعالیت‌های خانم زنگنه نژاد می‌توان به تلاش‌های ایشان در حوزه تحقق سیاست‌های کلی جمعیت مد نظر رهبر انقلاب اشاره کرد. این فعالیت‌ها در قالب تشکیل و فعال کردن ستادهای شهرستانی جوانی جمعیت و حمایت و تجلیل از مادران جوان چندی فرزندی صورت گرفته است.

ستاد جوانی جمعیت استان بوشهر و شهرستان‌ها بعد از ابلاغ وزارت کشور تشکیل شد. 

برگزاری همایش «نشان مادری» و تجلیل از 100 مادر جوان اثرگذاری اجتماعی دارای 4 فرزند و برگزاری مراسم ازدواج آسان برای بیش از 200 زوج جوان در دهه امام و ولایت در شهرستان‌های استان بوشهر، تسهیل تامین بیش از 2000 جهیزیه برای زوج های جوان استان در ستاد جوانی جمعیت استان و ساماندهی، تقویت و حمایت از 100 گروه مردمی ازدواج آسان و فرزندآوری در سراسر استان از سایر اقدامات دفتر امور بانوان و خانواده بوشهر در دوران مدیریت ایشان است.

 

پیگیری تحقق مواد قانون جوانی جمعیت از جمله تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، تامین و واگذاری زمین به خانواده صاحب فرزند سوم به بعد ، حمایت از خانواده‌های چند قلویی، حمایت از راه اندازی خوابگاه متاهلین دانشگاه خلیج فارس بوشهر و افتتاح دو مرکز ناباروری نیز اقدامات اجرایی این دفتر در راستای قانوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بوده است.

شایان ذکر است بوم راهبری بحران جمعیت استان بوشهر که توسط دفتر امور بانوان و خانواده  در دوران مدیریت خانم زنگنه نژاد تدوین گردید، موفق به کسب مقام نخست در رویداد «مسیر نجات» یزد شد.

 

حمایت همه جانبه از بانوان روستایی و کار آفرین

 

از سایر چالش‌های حوزه زنان و خانواده در استان بوشهر می‌توان به نرخ بالای تورم روستایی، کاهش مشارکت اقتصادی بانوان و کاهش اشتغال مولد خرد و خانگی زنان روستایی اشاره کرد. زنان روستایی به علت عدم برخورداری از امکانات توزیع و فروش مناسب محصولات و تولیدات خرد و خانگی در مناطق و شهرستانهای محل سکونت و همچنین وعدم شرایط دریافت مجوز فروش فروشگاهی  دچار مشکلات بسیاری می باشند. در همین راستا طرح ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش، برندسازی مشترک برای محصولات خرد و خانگی و فروش رسمی توسط یک تعاونی واسطه و همچنین طرح توانمندسازی دهیاران و افزایش مشارکت اجتماعی بانوان روستایی در پیشرفت منطقه‌ای با وزارت کشور و آمادگی اجرای آن با همکاری سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌های کشور ارائه گردید.

از اقدامات اجرایی دفتر بانوان و خانواده استانداری بوشهر می‌توان به عقد تفاهم نامه همکاری با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در راستای توانمندسازی و مهارت افزایی بانوان استان و همچنین اجرای طرح ارتقای مهارت‌های شغلی زنان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره نمود. در این طرح از بیش از 27 کارآفرین اجتماعی فعال  حمایت و تحقق ایجاد اشتغال برای بیش از 200 نفر از بانوان سرپرست خانوار انجامید. حمایت از تشکیل صندوق خرد روستایی زنان و تشکیل بیش از 5 صندوق در شهرستانهای استان با حمایت اولیه این دفتر در راستای افزایش مشارکت اقتصادی بانوان صورت گرفته است.

 

 

ارمغان ۱۰۰میلیاردی سفر ریاست جمهوری

 

 

افزون بر این با پیگیری های صورت گرفته  برای اولین بار مصوبه 100 میلیاردی سفر دور دوم ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده را برای استان بوشهر به ارمغان آورد. این اعتبار در راستای ایجاد فرهنگسراهای خانواده، باغ بانوان و بازارچه های عرضه تولیدات  و محصولات خرد و خانگی بانوان است.

 

مکث

 

این گزارش  تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های سرکار خانم زنگنه نژاد در طول مدت تصدی مدیریت دفتر امور بانوان و خانواده استان بوشهر است. مسلم است خدمت در حوزه زنان و خانواده حائز اهمیت بالایی است. امور زنان نه تنها به عنوان نیمی از جمعیت که با توجه به نقش‌های تاثیرگذار آن‌ها در الگوهای رفتاری خانواده و جامعه و تربیت نسل آینده نیاز به نگرش ویژه دارد و خانم زنگنه نژاد نشان داده است که به این مهم آگاه و  انتخاب شایسته‌ای برای این جایگاه هستند که از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف تعیین شده فروگذار ننموده اند.

حضرت امام (ره) زن را در بسیاری از امور مهم مملکتی در ردیف مردان می‌داند و می‌فرمایند: ‏

‏‏«امروز ما می‌بینیم که بانوان محترم ایران در سرتاسر کشور یک عضو مفید و یک جمعیت متعهد معتقد هستند که به کشور خودشان خدمت می‌کنند و پشتوانه هستند از برای این کشور، و من امیدوارم که تمام جهات اسلامی را در نظر بگیرند و با اسلحه ایمان و تعهد به اسلام این پیروزی را به پیش ببرند و پشتوانه این انقلاب باشند.‏‏»

برای سرکار خانم زنگنه نژاد توفیقات روز افزون آرزومندیم و امیدواریم در این مسیر پر فراز نشیب و دشوار در راستای تحقق وظایف محوله، مشمول عنایات روز افزون حق‌ تعالی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها