مشروطه برای نخستین بار موسیقی را از دربار و خانه‌ها و دسترس اشراف به میان مردم آورد

از‌خون جوانان وطن لاله دمیده

یک کارشناس تاریخ با بیان اینکه وجه مميزه انقلاب اسلامي ايران با رخدادهايي همچون كودتا و شورش، حضور مؤثر و گسترده مردم در آن بوده است، تصریح کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران در ۴۵ سال حيات خود در كنار تقويت جنبه سخت‌افزاري، به پشتوانه حضور مردم، مشروعيت و مقبوليت خود را نيز تداوم بخشيده است.
کد خبر: ۱۴۴۳۵۴۷

غلامعلی دهقان در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: نگاهی به تجربه تاریخی ملت ایران نشان می‌دهد جنبش‌هایی که رنگ و بوی دینی داشته ولو با تمامی سختی‌ها و مشکلات سرانجام راهی پیدا کرده و به موفقیت رسیده است.

وی با بیان اینکه وجه مميزه انقلاب اسلامي ايران با رخدادهايي همچون كودتا و شورش، حضور مؤثر و گسترده مردم در آن بوده است،  تصریح کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران در  حدود ۴۵ سال حيات خود در كنار تقويت جنبه سخت‌افزاري، به پشتوانه حضور مردم، مشروعيت و مقبوليت خود را نيز تداوم بخشيده است.

دهقان ادامه داد: حضور رهبران دینی در این جنبش‌ها سبب مشارکت هرچه بیشتر توده‌های مسلمان هم شده است. جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و پیروزی انقلاب ۵۷ همگی موید این ادعا است.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه با بیان اینکه امام خمینی نقش مهمي در حيات فكري- سياسي ايرانيان دارد، گفت: وي را بحق مي‌توان آموزگار آموزه‌هاي بديع در عرصه هاي فقاهت، سياست و عرفان دانست.

وی با بیان اینکه امام خميني (ره) هم در عرصه انديشه و هم در عرصه سياسي با نوآوري و خلاقيت، راه جديد و افق روشني براي انسان ايراني گشود، اظهار کرد: يكي از آموزه‌هاي چشمگير امام(ره)، نگاه ويژه ايشان به دكترين فلسفه سياسي تشيع بود. امام خميني با طرح مقوله ولايت فقيه، راه برون‌رفت جامعه شيعي از ابهامات موجود در دوران غيبت كبري را به خوبي نشان دادند.

وی با بیان اینکه امام خميني (ره) هم در عرصه انديشه و هم در عرصه سياسي با نوآوري و خلاقيت، راه جديد و افق روشني براي انسان ايراني گشود، اظهار کرد:  شخصیت فردی امام هم با خود آموزه‌های فراوانی داشت. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی امام بعد  عرفانی وی بود. بعدی که سیاست و فقاهت وی را هم تحت‌تاثیر قرار داد. با این وجود عرفان وی حاشیه‌نشینی و گوشه‌گیری نبود.

این تحلیگر سیاسی گفت: نقش و جایگاه امام خمینی به عنوان معمار انقلاب اسلامی با بصیرت ویژه ای که داشتند توانستند نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گزاری کنند و امنیت عمومی را لازمه تشکیل حکومت اسلامی می‌دانستند.

وی افزود: امام راحل همواره بر لزوم وحدت میان مردم و نیروهای مسلح و تاثیر پشتیبانی مردم بر حفظ نظام اسلامی از فتنه ها، دسیسه ها و توظئه ها تاکید ویژه ای داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها