شکست ننگ آور و مفتضحانه انگلیس در بصره

تخلیه قسمتی از بصره از حضور نظامیان انگلیسی باعث خوشحالی مردم این شهر شد اما مقامات آمریکایی از این موضوع ابراز نگرانی کردند و ادعا کردند بصره تحت نفوذ احزاب و شبه نظامیان
کد خبر: ۱۴۴۲۹۷
مذهبی قرار خواهد گرفت.
به گزارش آسوشیتدپرس ، انگلیس اعلام کرد پایگاه تخلیه شده هدف حملات مداوم شورشیان بود و هر روز با راکت و خمپاره به آن حمله می شد. فرماندهان عراقی ابراز امیدواری کردند این حملات متوقف شود.
این پایگاه در زمین یکی از کاخ های صدام بنا شده بود. گروه بین المللی بحران ، سازمانی مشورتی که در بروکسل مستقر است در گزارشی در ژوئن ، اعلام کرد شبه نظامیان مشغول بی ثبات کردن بصره هستند و مردم این شهر معتقد بودند نیروهای انگلیسی از بصره بیرون رانده شده اند.

در گزارش فوق نوشته شده بود: «حملات بی وقفه علیه نیروهای انگلیس در عمل آنان را از خیابان ها به مجموعه های منزوی کشانده است. مردم بصره و شبه نظامیان اقدام انگلیس را یک عقب نشینی منظم به حساب نمی آورند بلکه آن را یک شکست ننگ آور و مفتضح می دانند».
«حکیم ال میاهی» رئیس کمیته امنیتی در شورای شهر بصره پیش بینی کرد پس از عقب نشینی ارتش انگلیس از بصره «بی نظمی هایی» به وجود می آید زیرا وی بیم دارد نیروهای عراقی قادر به حفظ نظم نباشند.
ژنرال «موهان ال فیرجی» ، فرمانده عراقی در منطقه ، گفت: نظامیان انگلیسی از کاخ های ریاست جمهوری خارج شده اند. ما به نیروهایی که با انگلیسی ها می جنگیدند ، گفتیم که حالا نیروهای عراقی در قصرها مستقر شده اند.

جک کین ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که در زمان آغاز حمله آمریکا به عراق معاون رئیس ستاد ارتش امریکا بود ، هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: انگلیس هرگز نیروی کافی برای تثبیت اوضاع منطقه در عراق مستقر نکرد و اجازه داد موقعیت بد امنیتی آنجا بدتر شود.
به گزارش آسوشیتدپرس ، نظامیان انگلیسی روز یکشنبه شروع به عقب نشینی از آخرین پناهگاه خود در بصره کردند و با هموار کردن احتمال کاهش بیشتر نیروها ، باعث نگرانی درباره امنیت دومین شهر عراق شدند.
مسئولان آمریکایی و عراقی ابراز نگرانی کرده اند که عقب نشینی گسترده انگلیس می تواند منابع غنی نفت منطقه و خطوط زمینی انتقال نفت از کویت تا بغداد و فراتر از آن را به خطر اندازد.

حدود 550 نظامی انگلیس از کاخ بصره خارج شدند تا به 5000 نظامی دیگری ملحق شوند که در یک پایگاه هوایی در فاصله 10 کیلومتری در حاشیه شهر پنهان شده اند.
کاخ بصره محل اقامت نظامیان و دیپلمات های انگلیسی از زمان اشغال عراق بود که در ماه های اخیر تحت حملات مداوم شبه نظامیان قرار داشت.
این نخستین بار از سال 2003 است که دومین شهر عراق بدون حضور نظامیان اشغالگر زندگی می کند.
«روضه موتر» یکی از ساکنان این شهر به تلویزیون آسوشیتدپرس ، گفت: ما هر بیگانه و استعمارگری را طرد می کنیم. ما خوشحالیم که حالا ارتش عراق کنترل بصره را به دست می گیرد. ما اشغالگری و استعمار را رد می کنیم. ما آزادی خود را می خواهیم.
خزعل النصیری یک عراقی دیگر گفت: اطمینان دارد ارتش عراق بدون حضور انگلیسی ها می تواند امنیت بصره را تامین کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها