از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه، رسانههای اجتماعی شاهد ایجاد کمپینهای گسترده اسرائیل با محتوای اطلاعات نادرست با هدف مقابله با «روایت فلسطینی»، تحریف واقعیتها وانتشار «روایت اسرائیلی» و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان بوده است. به گزارش وب سایت آمریکایی پولتیکو، اسرائیل ازآغاز عملیات «طوفان الاقصی» دهها فراخوان در فضای مجازی منتشرکرده که شامل تصاویر و کلیپهایی با هدف حمایت ازعملیات نظامی ارتش اسرائیل است تا بتواند حمایت اقشار مختلف مردم را به خود جلب کند.سالهاست اسرائیل صدها نیرو استخدام کرده که در مراکز و دانشگاههای سراسر این رژیم آموزشهای جامعی گذراندهاند تا با مانورهای مجازی و جنگهای پنهان باهدف انتشار روایت اسرائیل درشبکههای اجتماعی آشنا شوند. جذب افکار عمومی، تقویت موضع اسرائیل در برابر دیگر مواضع و تحریف حقایق مربوط به تجاوز به نوار غزه ازجمله تکنیکهای جعلی است که این نیروها از آنها برای تحریف واقعیت و تولید محتوا و مطالب دروغ استفاده میکنند.به نوشته روزنامه اسرائیلی گلوبز، در هفته نخست جنگ غزه پرسنل وزارت امور خارجه اسرائیل برای ۲۵۰خبرنگار خارجی جلسات توجیهی گذاشتند و بیش از ۶۴۰ مصاحبه با رسانههای بینالمللی به زبانهای مختلف انجام دادند تا واقعیت مبارزه میدانی را تحریف و با روایت فلسطین مقابله کنند.به گزارش وبسایت Semrush، وزارت خارجه اسرائیل از آغاز عملیات «طوفانالاقصی» تا نوامبر بیش از ۱۳.۵میلیون دلار برای کمپینهای تبلیغاتی در اروپا، اعمال کلمات کلیدی و بهینهسازی موتورهای جستوجو با هدف تقویت روایت خود از درگیریهای جاری در غزه هزینه کرده است.وبسایت آمریکایی پولتیکو اوایل دسامبر اطلاعاتی از وزارت خارجه اسرائیل منتشر کرد که نشان میداد، حدود ۳۰آگهی در شبکه اجتماعی «X» منتشر کردند که بیش از چهار میلیون بازدید داشت. هدف این تبلیغات حسابهای کاربری کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند بود. وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین بیش از ۷۵آگهی تبلیغاتی در یوتیوب منتشرکرد تا فلسطینیان را شیطانی جلوه دهد که انسانیت را از بین میبرند! رئیس بخش رسانههای دیجیتال وزارت خارجه اسرائیل اعتراف کرد، هدف از مأموریت روزانه آنها بازتنظیم روایت بینالمللی از جنگ است، زیرا درگیری کنونی فقط به سرزمین غزه محدود نمیشود.یک پژوهشگر امورسیاسی معتقد است: اسرائیل امکان دارد از قتلعامهایی که چندین سال پیش علیه فلسطینیان مرتکب شده بود، خلاص شده باشد؛ اما وضعیت پس از هفتم اکتبر با عملیاتهای سال۱۹۹۰ تغییر زیادی دارد واکنون شاهد گسترش رسانههای اجتماعی هستیم که کنترل مردم را در اختیار دارند و میتوانند واقعیتها را تحریف کنند.
وی افزود: با اینکه اسرائیل و حامیانش حجم عظیمی از تصاویر و کلیپهای ساختگی را از روزهای نخست جنگ با هدف فریب افکار عمومی با صرف میلیونها دلار تولید و پخش کردند، ولی اکنون روایت فلسطینی دست برتر را دارد و شاهدیم که با وجود در اختیار داشتن گروههای سایبری، راه انداختن انبوه هشتگهای ضد فلسطینی فقط در چند روز، اکنون در انزوای بینالمللی قرار دارند.