جام جم آنلاین اصفهان؛ علی صالحی سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در یادداشتی درباره آلودگی هوای شهر اصفهان نوشت: «این روزها که نفسها به شماره افتاده و ریههای شهر خاکستری شده است، وقت گزارش عملکرد دادن نیست.
دست و دلم به نطق و تذکر و نوشتن و مصاحبه نمیرود و دلم میخواست که شاید از جایگاه دیگری به موضوع هوای این روزهای نصفجهان بپردازم اما شهر غرق در دود است و فعلاً چارهای نیست جز تکرار دلنگرانیهای پاییزی سالهای اخیر...
بروم سر اصل مطلب که برای نجات جان مردم شهر باید جان شهر را با مدیریت استانی و ملی از چند تهدید زدود...
البته باید یک بار رودربایستی را کنار گذاشت و همت گماشت و عمل کرد:
اول انتقال صنایعی است که آلایندگی فاحش دارند مثل پالایشگاه، نیروگاه و بخشی از ذوبآهن و البته دیگران به جایی که آب و باد و سایر زمینهها را دارد.
دوم تعطیلی و انتقال صنایع کوچک آلاینده از محدوده شهرها از جمله آجرپزیها، سنگبریها، ریختهگریها و...
سوم کاهش حملونقل تک سرنشین و توسعه حملونقل عمومی
چهارم توسعه استفاده از انرژی تجدیدپذیر در منازل
پنجم توسعه نوسازی و بهسازی و تقویت فیلتراسیون صنایع
ششم کنترل توسعه صنایع آلاینده موجود و عدم ایجاد صنایع جدید آلاینده
هفتم پرداخت عوارض آلایندگی صنایع برای توسعه حملونقل عمومی
راهی جز اجرای این محورهای اصلی و سایر موارد برای عبور از روزهای پردود نداریم و البته با حرکت لاکپشتی و ملاحظهکاری نتیجهای رخ نخواهد داد و باید قدمهای سریع و بزرگ برداشت.
در مدیریت شهری بر اساس وظیفه در بند ۳ و ۴ قدمهای مهمی برداشتهایم که نیاز به پشتیبانی دارد و البته بدون قدمهای اول و دوم توسط سایر بخشها منجر به نتیجه نخواهد بود. اقداماتی متفاوت از گذشته و با جدیت و حجم قابل توجه تا زودتر به خروجی و نتیجه برسد.
در دو سال اخیر با خرید ۳۳۵ دستگاه انواع اتوبوس و نوسازی بیش از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس (جمعاً با بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار) تلاش شده کمیت و کیفیت حملونقل عمومی افزایش یابد. البته درست است که تعداد اتوبوسهای نو بیش از ۲.۵ برابر دوره قبل بوده اما کافی نیست و برای خرید هر دستگاه اتوبوس بیش از ۷۰ میلیارد ریال، حتماً نیاز به پشتیبانی بیشتر دولت و بخشهای دیگر داریم.
در مترو اعداد بیسابقه است. در یک ماه گذشته حجم ریالی قراردادهای منعقده در این خط به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در سال جاری رسید که حدود ۲ برابر مجموع قراردادهای منعقده در ۶ سال گذشته است.
سازمان قطار شهری که مجری احداث مترو است در سال ۱۴۰۱ با وجود رشد ۴۰ درصد بودجه و تنظیم بودجه ۱۴۰۰۰ میلیارد ریالی اما در پایان بیش از بودجه مصوب و حدود ۱۶۰۰۰ میلیارد عملکرد عمرانی محقق کرده است؛ این عملکرد به نوعی قریب به دو برابر عملکرد قطعی سال ۱۴۰۰ هم بوده است.
در سال جاری نیز از ۳۷,۰۰۰ میلیارد ریال بودجه مصوب برای این سازمان که ۲.۵ برابر بودجه سال ۱۴۰۱ است نیز تا پایان ۶ ماهه اول سال حدود ۱۳ هزار میلیارد تأمین اعتبار شده و تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲ نیز حدود ۲۰ هزار میلیارد عملکرد عمرانی در خط ۲ مترو ثبت شده و همچنان در حال افزایش است.
رینگ چهارم پروژهای است در چند فاز که فعلاً حدود ۱۱ کیلومتر بزرگراه با ۶ تقاطع غیرهمسطح در دست احداث و تعریض داریم و طی ۳ سال بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد هزینه داشته و دارد، در فاز نهایی به دستاوردهای خوبی رسیده است. قرار است بخشی از ترافیک و خودروهای سنگین و آلاینده از این طریق وارد محدوده شهر نشده و به بهتر شدن وضعیت آلودگی هوا کمک مؤثری کند.
در بخش توسعه انرژیهای پاک لایحه مهمی با پیگیری شورای اسلامی شهر مصوب شد که بهصورت جدی عزم مدیریت شهری برای حمایت از ساختمانهای سبز را به نمایش گذاشت تا افق آتی ساختوساز شهر هم مشخص شده باشد.
همچنین دهها تذکر و حکم پلمب مشاغل آلاینده با محوریت دستگاه قضائی و حفظ فضای سبز کمآببر در شهر نیز از سوی شهرداری اجرا شده است.
دبیرخانه فرهنگی زایندهرود امسال رسالت محیط زیستی هم گرفته است و قرار است مثل حقابه شهر موارد محیط زیستی را از طریق مطالبه رسانهای و حتی شکایت حقوقی و قضائی دنبال کند تا در مورد آب و محیط زیست به حوزه مدیرت شهری محدود نشده باشیم.
البته در بخشهای دیگر از جمله اجرای حکم مشاغل آلاینده، نظارت، مطالبهگری و همافزایی بین دستگاهی هم اقداماتی انجام شده اما تلاش کردم تا قدمهای بزرگ و راهگشای مدیریت شهری را روایت کنم که کل جهتگیری را معطوف به حوزه حملونقل عمومی کرده تا بلکه دستاورد قابل توجهی رقم بخورد.
پیرو بند اول مطلب، اینها را گفتم تا به این برسیم که باید باور داشت غیر از این نوع تغییر رویکرد و جابهجایی اولویتها، مسئله آلودگی هوای اصفهان با حرکت نظارتی و نوسازی لاکپشتی، تعطیلیها، مُسکنهای کوتاه مدت و همزیستی مسالمتآمیز با مجرمان حلشدنی نخواهد بود.»
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد