در گفت‌وگو با شاعران جبهه فرهنگی مقاومت بررسی شد

عقب‌ماندن نهادهای‌فرهنگی از هنرمندان

نگاهی به طوفان‌الاقصی در برنامه «نَقل و نُقل»

صهیون به گور نزدیک است

برنامه «نَقل و نُقل» در یکی از قسمت‌های اخیر با موضوع فلسطین روی آنتن شبکه دوی سیما رفت. این برنامه یک دورهمی صمیمانه بین مجری برنامه و اهالی هنر است. بخشی از برنامه نقل‌ونقل به خاطره‌گویی اختصاص دارد که حامد عسکری (میزبان) همراه مهمانان، درباره موضوع برنامه به بیان خاطرات خود می‌پردازند و این خاطره‌گویی ارتباط مستقیم با موضوع برنامه دارد و بخش دیگر آن به آثار مهمانان حاضر در برنامه اختصاص دارد که با توجه به عرصه‌ای که در آن به فعالیت مشغول هستند، به معرفی آثار خود یا خواندن اشعارشان می‌پردازند.
کد خبر: ۱۴۲۵۵۴۹
صهیون به گور نزدیک است

برنامه نقل‌ونقل کاری از گروه معارف اسلامی شبکه دوی سیما به تهیه‌کنندگی محمدحسام مدنی، سردبیری و کارگردانی علیرضا کاردان امین است. در قسمت مذکور از برنامه جمعی از شاعران مهمان برنامه بودند و درباره عملیات طوفان الاقصی به گفت‌وگو نشستند و درباره‌اش شعرخوانی کردند. 

ماجرای اشغال فلسطین

علی داوودی، احمد بابایی، میلاد عرفان‌پور و محمدرضا طهماسبی شاعران حاضر در این برنامه بودند که ابتدا درباره حیرت‌‎آور بودن این عملیات سخن گفتند و در ادامه بیان کردند وعده پایان گرفتن ظلم و سررسیدن روز انتقام همواره داده شده بود؛ روزی که انتقام از ظلم سخت‌تر و سنگین‌تر باشد.  

شعر؛ رسانه مقاومت

علی داوودی که پژوهش‌هایی درباره شعر مقاومت دارد در بخشی از برنامه در مورد اندیشه ادیبان جهان درباره ماجرای فلسطین بیان کرد: رسانه مقاومت فلسطین، شعر است. از همان بدو امر که مهاجرت مشکوک یهودیان به این منطقه آغاز شد در گعده‌های شعرا نسبت به این موضوع هشدارهایی مطرح می‌شد. شعر با اعراب نسبت عمیقی دارد. شاعران از ابتدا پیشتاز بودند و فقط به هشدار بسنده نکردند و در بسیاری از میادین نبرد فیزیکی هم حضور داشتند و خیلی از شهدای مقاومت فلسطین، شعرا بودند. پس از سال‌ها این نوع شعر هنوز به قوت خود باقی‌است. این تداوم باعث شده جامعه ادبی جهان هم به این موضوع حساس شود. پس شعر مربوط به فلسطین محدود به شعرای این کشور یا شعرای عرب نیست. فلسطین معیار وجدان است و به نمادی برای آزمون آزادگی تبدیل شده است. 

قدرت کلمات

در بخشی دیگر احمد بابایی به قدرت کلمات درمهم‌شدن ماجرای اشغال فلسطین در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: شعر مقاومت به اشاعه این تفکر کمک کرده است.  

قدس آزاد

محمدرضا طهماسبی تصریح کرد: بر دیوارهای شهرک‌های آن منطقه، شعر نوشته شده که این شعرها به شعار تبدیل شدند. مثلا نوشتند روزی دیوارهای شهرهایت را از کلمات عبری پاک خواهی کرد یا قدس، ما را آزاد خواهد کرد.  وی ادامه داد: قدس به شعر گره خورده است.  داوودی هم گفت: وطن یکی از اصلی‌ترین مسائل بشر است که شاعران عرب به آن پرداختند. تصور می‌کنیم شعر فلسطین باید مملو از دلتنگی‌ها و مقاومت باشد اما وقتی به آن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم از همه چیز حرف زده. در واقع آنچه مردم لازم دارند بیان شود در این اشعار آمده است.  بابایی در بخشی دیگر بیان کرد: ریل‌گذاری سینمای جهان دست صهیونیست‌هاست و گویی در این منطقه جنگ شعر و سینما در حال رخ دادن است. طهماسبی افزود: هالیوود دست اینهاست اما شعر پیروز است.  میلاد عرفان‌پور عنوان کرد: البته در کنار این نگاه زیبا به اثر خون شهدایی که این همه سال ریخته است هم باید ارج نهاد. در این میان یادی می‌کنم از حاج قاسم عزیزمان.

این سرزمین نامش فلسطین است

طهماسبی با بیان شعری در این خصوص ادامه داد: این سرزمین نامش فلسطین است باری / خاک دلیران و دیار جانثاری / مهد شکوه و مسقط الاراس صلابت / آیینه‌دار مکتب خون و شهادت / تنها فقط خون ناجی این سرزمین است / ما سهم‌مان خون است و خون بس سهمگین است / ما شیرمردانی به رزم آماده داریم / قاسم سلیمانی و فخری‌زاده داریم / در بطن خویش آیات محکم کم نداریم / امثال طهرانی مقدم کم نداریم / آنان که بر فرق عدو سجیل بودند / دنبال محو نام اسرائیل بودند / ایمان اگر شد با عمل همراه غمی نیست / ما سهم‌مان خون است و خون سهم کمی نیست / بر پرچم ما نقش خون مانده است یک عمر / ما را به غیر زخم حاشا مرهمی نیست / صهیون اگر دیو سفید هفت سر شد / هرگز نپندارد که ما را رستمی نیست / این خانه بیت‌العنکبوت است و بداند / سد است اگر این خانه سد محکمی نیست / صهیون زند از پشت خنجر، رسمش این است / تنها فقط خون ناجی این سرزمین است / مردان ما را خونبها خون است؛ خون است / من بعد هر جا رد صهیون است؛ خون است / هرگز مدار از سامری هیچ انتظاری / موسی بر این موساد نفرین کرد باری / دریا اگر طغیان کند ماییم سدش / هرگز نترساندست ما را جزر و مدش / باید بخوانیم از حضیض و اوج‌هایش /از این شب تاریک و بیم موج‌هایش / اهریمنان ما را به شهر خویش خوانند / از چند و چون شهرشان دانیم و دانند / از شهرشان ما غیر گمراهی ندیدیم / بس آگهی دیدیم و آگاهی ندیدیم / اهریمنان هیزم‌کشانی بس حقیرند / آتش‌بیار اغتشاشات اخیرند / ای سامری تا کی فریب و کشته‌سازی؟ / نفرت پراکندن به دنیای مجازی / ای سامری تا کی به بت‌ها جسده کردن؟ / سوید نخواهی برد از این گوساله‌بازی / ای سامری موسی رسیده وقت جنگ است / پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است / دنیا تماشا کن چراغ راه ما را / فریادهای جاءنصرا... ما را / ما پیروان شیر احزاب و حنینیم / دلدادگان نص اهدا الحسنینیم / ای سامری موسی رسیده وقت جنگ است / پاسخ کلوخ‌انداز را همواره سنگ است / مردمن مبادا پیش دشمن ساده باشید / ای لشکر صاحب الزمان آماده باشید / ارباب‌مان می‌گفت اگر که دین ندارید / ای حق‌ستیزان لااقل آزاده باشید / ارباب‌مان می‌گفت قبل از دادن جان / باید که بر معشوق خود دل داده باشید / ارباب‌مان می‌گفت که پیوسته باید / بران چو تیغ و نرم چون سجاده باشید / ارباب‌مان از صدر زین‌افتاد بر خاک / این‌گونه باید خاکی و افتاده باشید / در پای ارباب گشت قاسم / قاسم شوید و مست از این باده باشید / این پرچم حق است و حق پس دادنی نیست / این پرچم از دستان ما افتادنی نیست

عمرتان کوتاه است

عرفان‌پور هم رباعی خواند: توفان خروش و خشم ما در راه است / سوگند به آه عمرتان کوتاه است / ما سوره فتحیم که برمی‌گردیم / این تازه فقط اول بسم‌ا... است 

رفته قاسم که زنده‌تر گردد

علی داوودی، شاعر گفت: در اشعاری که درباره ماجرای فلسطین گفته شده، غم وجود دارد اما حوادث اخیر ورق تازه‌ای در این دفتر زد و ماجرا دگرگون شد.    
​​​​​​​وی افزود: نسل در نسل بر این خاک کهن روییدیم / گرده افشاندیم بسیار شدیم / سال از سال گذشت / تیغ‌ها خوردیم / خواستیم از جا / تکرار شدیم / دوردنیا گردان گشتیم / نسل در نسل فراوان گشتیم / خانه از یاد فراموش نشد / و چراغ خورشید بر گنبد قدس / مشعلی بود که خاموش نشد / قرن، قرن تبعید / قرن، قرن تهدید / گرچه گفتند که ما رفته از یادیم / ما ولی حنجره فریادیم / که علی‌رغم بدگویی‌ها، بدبینی‌ها / نام‌مان ماند ولی باز فلسطینی‌ها / خشت در خشت اگر چند که دیوار شدیم / نسل در نسل شکستیم که بسیار شدیم طهماسبی، شاعر هم قرائت کرد: خصم در حسرت شکست علی است / دو دم بی‌غلاف دست علی است / یوسف ما هنوز در چاه است / انتقام شدید در راه است / رفته قاسم که زنده‌تر گردد / بعد رجعت دوباره برگردد / گفت قاسم ظهور نزدیک است / گفت صهیون به گور نزدیک است .

شعرخوانی عسگری

حامد عسگری در پایان خواند: معطر کردی شب‌های مرا با عطر ترتیلی / زنی که لانه کرده لای موهایش ابابیلی / بگو به کاهنان اورشلیم این زن فلسطین است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها