jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۱۴۲۴۳۶ ۲۴ مرداد ۱۳۸۶  |  ۲۲:۰۸

امروزه موضوع سهمیه بندی بنزین نقل داغ مجالس و محافل شده است ، به طوری که هر کس با هر ایده و تفکری خود را وارد بحث می کند و با دلایل خود ساخته تلاش دارد تمامی مشکلات موجود را به سهمیه بندی بنزین ارتباط دهد

، بویژه آنهایی که به دنبال استفاده غیر اصولی بوده و تلاش می کنند مستمسکی برای اعمال خلاف خود بیابند، بعد از آسمان ریسمان کردن های زیاد، سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن را به عنوان دلیل اعمال خلاف خود مطرح می کنند.
این قلم وارد اهداف و اعمال خلافکارانه افراد خاص نمی شود، فقط برای روشن شدن موضوع به افزایش قیمت خودرو و عوامل و دلایل آن بسنده می کند.
طبق مستندات آماری و نظرسنجی های انجام شده ، صنعت خودروی کشور در یک دهه اخیر بویژه در 5سال گذشته از نظر کیفی و کمی رشد مطلوبی داشته است.
از نظر کمی تعداد تولید خودرو در یک دهه از 200هزار دستگاه به یک میلیون و 200هزار دستگاه رسیده است .طبق اخبار و اطلاعات به دست آمده ، در یک ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت خودرو بین 5تا 15درصد بوده ایم ، در بررسی دلایل این اتفاق ، افکار عمومی افزایش قیمت خودرو را به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ارتباط می دهند.
منطق حکم می کند که با کمبود سوخت و پایین آمدن اجباری مصرف آن ، تقاضا برای خرید و استفاده از خودرو کاهش یابد، از طرفی ، از آنجا که مصرف سوخت به ازای یکصد کیلومتر خودروهای تولید داخل نسبت به خودروهای خارجی در حد بالایی قرار دارد، گرایش به خرید خودروهای خارجی می تواند از قاعده بازار تبعیت کرده و افزایش یابد. ولی شرایط در جهت عکس این پدیده طبیعی ، پیش رفت. در کشور ما اغلب جای مهره ها براحتی عوض می شود.
بنزین سهمیه بندی می شود و مسافرت ها کاهش می یابد ولی قیمت خودرو افزایش می یابد. چرا چنین است؛
کدام اصول علمی و قوانین تجاری ، افزایش قیمت خودرو را در چنین شرایطی تایید می کند؛
مجلس هفتم بدرستی 3سال از افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی جلوگیری کرد؛ اما حتی در این 3سال نیز شاهد افزایش کرایه خودروها، قیمت ارزاق عمومی و کالاهای واسطه ای و حتی خدماتی بوده ایم.
با این حال ، تثبیت قیمت فرآورده های نفتی برای 3سال متوالی یک آزمایش کوتاه مدت و قابل قبول برای همه کارشناسان اقتصادی و بازرگانی است.
نتایج آماری به دست آمده در 3سال نشان داد که افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی پیوسته ابزاری برای سوئاستفاده کنندگان بوده است . به هر ترتیب با افزایش قیمت خودرو در بازار، روی دیگر سکه کاملا نمایان شد.
به این معنی که بازار ایران هیچ وقت تابع قواعد تجاری نبوده و نخواهد شد و در اینجا متولیان امور بازرگانی فقط نظاره گر هستند و این واسطه ها و افراد سودجو هستند که سمت و سوی بازار را تعیین می کنند.
طبق بررسی های انجام شده ، مشخص شد هیچ یک از خودروسازان پس از سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت نداشته اند، با وجود این ، افزایش 15درصدی را در بازار خودرو شاهد هستیم. چرا و چه باید کرد؛ پاسخ و قضاوت با خوانندگان عزیز است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن
ولی ملکی
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پرچم افراشته بر جنازه‌ها

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

آسمان، خاکستری است. زمین، یک دشت وسیع است پر از خانه‌های مخروبه و خرابه‌های سیمان و بتون و آجری که روزی دیوارهای خانه‌هایی بودند.

مراکز درمانی در ICU

مراکز درمانی در ICU

در سراسر دنیا استانداردهای ایمنی مشخصی برای مراکز تجمعی گوناگون تعریف شده و در کشور ما نیز قانون معینی درباره لزوم رعایت استانداردهای ایمنی در تمام ساختمان‌هایی که بیش از 25 نفر از آن بهره‌برداری می‌کنند تصویب شده‌است که براساس این قانون همه این ساختمان‌ها ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی ICS هستند.

واقعیت‌هایی درباره لغو تحریم تسلیحاتی

واقعیت‌هایی درباره لغو تحریم تسلیحاتی

تحریم تسلیحاتی ایران همواره از ابتدای انقلاب از سوی آمریکا به‌صورت تحریم اولیه وجود داشته است، اما از سال 2007 این کشور تلاش کرد تا از طریق تحریم‌های سازمان ملل این تحریم‌ها را همه‌جانبه کند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر