یادنامه «جام‌جم» برای فقدان مهدی ظهوری،‌چهره قدیمی تلویزیون

بدرود مجری نواندیش

آنهایی که برنامه‌های «جنگ شب» و «تهران تهران» را به یاد دارند تصویر و صدای مرحوم مهدی ظهوری هم در خاطرشان هست که با آن صدا و طنزی که در کلامش داشت، اجرا می‌کرد. او متولد۱۳۳۳ بود و در افتتاحیه شبکه پنج و برخی مصاحبه‌های مردمی حضور داشت.
کد خبر: ۱۴۲۲۱۸۶
نویسنده نوشین مجلسی و سپیده اشرفی - گروه رسانه

ظهوری این اواخر در برنامه «چهل‌تیکه» حاضر شده بود تا از خاطرات خود بگوید. می‌گفت عشق کارگردانی داشته و در نهایت مجری شده. تلاش می‌کرد آچارفرانسه باشد و کارش را به‌درستی انجام دهد. مهدی ظهوری مدت‌ها با بیماری کبدی درگیر بود و این اواخر در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. او روز جمعه ۱۷شهریور ۱۴۰۲ درگذشت. رشته تحصیلی‌اش با کاری که می‌کرد تفاوت داشت. خارج از ایران شیمی خوانده بود و زمانی که به ایران برگشت، جذب تلویزیون و به مرور به یک چهره تبدیل شد. می‌گفت برادرش قبل‌تر در تلویزیون بود و به‌واسطه او متوجه شد که یک برنامه نیاز به مجری دارد. تاکیدش این بود که با پارتی بازی برادرش وارد نشود و اصلا اسمی از او نیاورد. جام‌جم در متن پیش‌رو به مرور فعالیت‌های مرحوم مهدی ظهوری پرداخته و با بهروز مفید که در زمان افتتاح شبکه پنج و اجرای مرحوم ظهوری، مدیر این شبکه بود، گفت‌وگو کرده است. افتتاحیه ماهواره در تلویزیون و شبکه یک که قرار بود به شکل زنده اجرا شود، چالشی بود تا مرحوم ظهوری را به صورت جدی به تلویزیون معرفی کند. او قدم به قدم جلو رفت تا به یک چهره قابل اتکا تبدیل شود. کودکی مظلومی داشت و به قول خودش، معلم‌ها عاشق او بودند. یک اجرای ماندگار در کنار مرحوم خسرو شکیبایی داشت که در آن برنامه از او خواسته بود یکی از نقش‌هایش را اجرا کند. مصاحبه معروفی هم با مرحوم جمشید مشایخی داشت. خودش عاشق تئاتر و کارگردانی بود. با همین عشق هم توانست کارهایش را کارگردانی کند تا چهره‌های شناخته ‌شده را جلوی دوربین ببرد. بیان و زبانی نرم داشت و بخشی از کار‌های او مربوط به تهیه گزارش از مشکلات مردم بود که یک مصاحبه ماندگار با حبیبی، شهردار آن دوره تهران داشت. روابط عمومی معاونت سیما نیز درگذشت این مجری پیشکسوت را تسلیت گفته است. 


مجری خوش‌انرژی و حرفه‌ای

همان‌طور که گفته شد، خبری که روزگذشته با انتشارش کام بسیاری از مخاطبان قدیمی تلویزیون را تلخ کرد، درگذشت مهدی ظهوری، مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیون بود. بهروز مفید(تهیه‌کننده) هم از شنیدن این خبر متاثر شد. او که پیش از این سابقه مدیریت در شبکه‌های سیما و همکاری‌هایی را با زنده‌یاد ظهوری داشته است با جام‌جم به یاد همکار قدیمی‌اش گپ زد. مفید به جام‌جم می‌گوید: آقای ظهوری از جمله مجریانی بود که بسیار انرژی داشت و با حال خوب مقابل دوربین می‌آمد و همواره حضورش در صحنه انرژی‌بخش و دیدنی بود. از آنجا که کار اجرا را دوست داشت با تمام انرژی درگیر کار می‌شد و عشقش به اجرا مشهود بود. متاسفانه مدت زیادی درگیر بیماری بود و در آستانه ۷۰سالگی او را از دست دادیم. از دست دادن او برای تلویزیون فقدان مجری‌ای خوب است که حدود یک دهه (اواخر دهه۶۰ و اوایل دهه۷۰) با مخاطبان سیما همراه بود. مفید که مدتی مدیر کل پخش و نظارت بود از تجربه همکاری با زنده‌یاد ظهوری در شبکه یک عنوان می‌کند: به‌نظرم ویژگی‌هایی یک مجری خوب را داشت. یادم هست برنامه بعد از خبر در شبکه یک پخش می‌شد و ایشان اجرای این برنامه را به‌عهده داشت. در این برنامه با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کرده بود. مفید سابقه مدیریت شبکه پنج سیما را هم دارد. زنده‌یاد ظهوری نیز در این شبکه اجرای برنامه‌هایی را به‌عهده داشته و گفته می‌شود مجری مراسم افتتاحیه این شبکه نیز بوده است. این تهیه‌کننده بیان می‌کند: برنامه‌ای هم به شکل مسابقه در شبکه پنج داشت که تقریبا برنامه آغازین این شبکه محسوب می‌شد و روزانه از حدود ساعت ۱۶ تا ۱۷ روی آنتن می‌رفت. در اواسط دهه ۷۰ خیلی کم کار شد و از فضای تصویر فاصله گرفت. به یاد ندارم دلیل این کمرنگ شدن چه بود، گمان می‌کنم به دلیل بیماری بود. به گفته مفید، برادر زنده‌یاد ظهوری هم آن سال‌ها در حوزه خبر فعالیت داشت. وی ادامه می‌دهد: زنده‌یاد ظهوری جزو مجریانی بود که بر کارش تسلط داشت. می‌توانست فی‌البداهه جلوی دوربین اجرا کند. اوایل تعداد برنامه‌های زنده تلویزیون محدود بود ولی ایشان از جمله مجریانی بود که از عهده اجرای زنده به‌خوبی برمی‌آمد. یادش گرامی! به خانواده ایشان و دوستداران‌شان تسلیت عرض می‌کنم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها