رئیس کتابخانه های عمومی اهواز گفت: براساس سند راهبردی که نهاد کتابخانه های استان معرفی کرده در چهار ماه نخست سالجاری ۱۶۰ فعالیت فرهنگی در کتابخانه های اهواز اجرا شده است.
کد خبر: ۱۴۱۹۳۳۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، خدیجه مرادی جانکی شامگاه یکشنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران اظهار کرد: اداره کتابخانه های خوزستان از سال ۸۴ از اداره ارشاد جدا و به عنوان نهاد نوپایی شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: زمانی که کتابخانه ها را تحویل گرفتیم، حدود ۱۳ باب کتابخانه در اهواز وجود داشت که اکنون با کتابخانه‌های مشارکتی تعداد آن ها به ۳۰ باب می رسد؛ همچنین ۲۰ باب کتابخانه نهادی در اهواز وجود دارد.

رئیس کتابخانه های عمومی اهواز گفت: برای اینکه نوآوری و آینده پایدار را در کتابخانه‌ها ترویج دهیم نیاز به توانمندسازی زنان، مردان، کودکان و نوجوانان داریم؛ از طرفی برای اینکه این اتحاد و پایداری حفظ شود به یک تحول فرهنگی نیاز داریم که این تحول فرهنگی به کمک خبرنگاران اتفاق خواهد افتاد.

کسب شاخص سوم امانت کتاب توسط خوزستان

مرادی جانکی بیان کرد: در حال حاضر خوزستان شاخص سوم امانت کتاب را کسب کرده که پیش از این در رده هفتم یا هشتم بوده است؛ اکنون بیش از هشت هزار نفر در کتابخانه های اهواز عضو هستند و ۱۴ تا ۱۵ هزار کتاب امانت داده شده است.

به گفته وی؛امانت کتاب در سال ۱۴۰۲ در ۲۰ کتابخانه اهواز به ۳۶ هزار رسیده است و با کتابخانه مرکزی تعداد آنها به ۵۶ هزار می رسد.

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست سالجاری ۱۶۰ فعالیت فرهنگی در کتابخانه های اهواز برگزار شده است، تصریح کرد: براساس سند راهبردی که نهاد کتابخانه‌های استان معرفی کرد نقشه راه ما در این حوزه تعیین شد که طبق آن برنامه ها را به مناسبت های مختلف اجرا می کنیم.

رئیس کتابخانه های عمومی اهواز گفت: در طول هفته و ماه بازدیدهای میدانی از کتابخانه ها صورت می گیرد تا نسبت به ترفیع کتابخانه های اقدامات لازم انجام شود.

 مرادی جانکی اظهار کرد: در حال حاضر نقطه نظر ما بیشتر روی خردسال، کودک و نوجوان است که در این زمینه کارهایی انجام شده است. به طور مثال طرح طعم کتاب با روستا را در روستای جسانیه اهواز برگزار کرده اسم که در این برنامه از شیوخ دعوت شد تا کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی تشویق کنند.

وی ادامه داد: از زمان اجرای طرح، عضوگیری در کتابخانه روستا بهتر شده است، به طوری که پیش از انجام طرح ۱۳۰ نفر عضو بودند و اکنون با افزایش حدود ۱.۵ برابر به ۴۰۰ عضو رسیده است.

کسب و کارهای کوچک در کتابخانه ها اجرا می شود

رئیس کتابخانه های عمومی اهواز با اشاره به طرح کسب و کارهای کوچک بیان کرد: در کتابخانه حجربن عدی منطقه ام الطمیر کلاس‌های فرهنگی از جمله گلدوزی، خیاطی، تعمیر برق خانگی،تعمیر موبایل و پوشاک در قالب این طرح از شهریور ماه برگزار خواهد شد.

 مرادی جانکی عنوان کرد: برنامه "۱۰۰ ثانیه با کتاب" در اهواز هر روز ساعت ۶:۲۵، ۹:۲۵ و ۱۶:۴۵ از رادیو به صورت زنده پخش می شود.

وی در خصوص طرح ایمک اظهار کرد: افراد با استفاده از این طرح می‌توانند از طریق تماس تلفنی با کتابخانه مرکزی اهواز، کتاب مد نظر خود را درخواست داده یا از طریق سامانه samanpl.ir می‌توان کتاب مد نظر را جستجو کرد و سفارش داد تا از طریق پیک برای آنها ارسال شود و به مدت ۱۵ روز به امانت در اختیار آن ها باشد.

 رئیس کتابخانه های عمومی اهواز ادامه داد: به ما تفویض اختیار شده تا هر ماه یک کتاب برای هر کتابخانه خریداری شود، اگر عضوی درخواست کتابی داشت که در کتابخانه موجود نبود می‌توان در قالب این طرح آن را خریداری کرد؛ همچنین هر ماه یک کارتون کتاب از نهاد کشور به هر کتابخانه وارد می‌شود.

مرادی جانکی در خصوص طرح عضویت خانواده عنوان کرد: اگر یک خانواده ۵ نفره عضو کتابخانه شوند سه نفر آنها نیم بها و دو نفر رایگان حساب می‌شوند و اگر یک خانواده سه نفره بخواهند عضو شوند دو نفر نیم بها و یک نفر رایگان خواهد بود؛ از طرفی به مناسبت‌های مختلف مثل هفته کتاب، روز دانشجو، روز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها و پیروزی انقلاب اسلامی عضویت رایگان انجام می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فعال‌ترین کتابخانه بخش کودکان در منطقه منبع آب است که روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ صبح و از ساعت ۱۰ تا ۱۲ کلاس‌های مهارتی و خوانش در این کتابخانه برگزار می‌شود. البته در تدارک کتابخانه‌ای مختص کودک و نوجوان هستیم که هنوز ساختمان آن مشخص نشده و به نتیجه نرسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها