به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ رابعه جوان بخت در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به تردد اسکیت سواران در معابر شهری و به خصوص مناطق ممنوعه مانند خطوط ویژه توضیح داد: ابتدا باید تاکید کرد که برابر قوانین استفاده از اسکیت، اسکوتر و هرنوع وسائل جابه جایی با چنین ویژگیهایی در معابر عمومی ممنوع است و باید در مناطق ویژه خود مورد استفاده قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه تابستان فصل داغ شدن اسکیت سواری به خصوص در گروه سنی نوجوانان است، افزود: این روزها حتی شاهد حضور اسکیت سواران در بزرگراهها هستیم که علاوه بر ممنوعیت، رفتاری کاملاً خطرناک و خطرآفرینی برای دیگران است.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ حتی تردد موتورسیکلت ها را برابر قانون در بزرگراه ممنوع دانست و گفت: متاسفانه علیرغم ممنوعیت و اینکه بارها باعث حادثه شده است، اما همچنان شاهد تردد اسکیت و اسکوتر سواران در معابر شهری و بزرگراهی هستیم.
طبق قانون در صورت رخ دادن حادثه ای در بزرگراه، به دلیل ممنوعیت اسکیت سواران به طور ۱۰۰ درصد مقصر خواهند بود و تفاوتی در نوع کروکی و شکل تصادف ندارد.
از مقصر ۱۰۰ درصدی تا ضعف قوانین
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: یکی از بزرگترین چالش در زمینه برخورد با اسکیت سواران ضعف قانونی است. برای مثال در جایی از قانون اسکیت و اسکوتر سواران عابر پیاده شناخته می شوند، همین مسئله مورد سوء استفاده قرار گرفته و البته در برخی تصادفات سهم تقصیر را از این راکبان کم می کند.
سرهنگ جوان بخت ادامه داد: اما این افراد باید بدانند که طبق همین قانون، به دلیل ممنوعیت ۱۰۰ درصدی تردد عابران پیاده و حتی موتور سیکلت سواران از شریان بزرگراهی و خطوط ویژه، این افراد به طور قطع مقصر شناخته می شوند.
با این حال او تردد در معابر شریانی درجه ۲ و ۳ را متفاوت توصیف کرد و گفت: در حوزه خیابان های عادی متاسفانه تعارض قانونی وجود دارد و همین مسئله باعث سوء برداشت و سوء استفاده می شود.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد: خانواده ها بدانند اولین و آخرین افرادی که از تردد اسکیت و اسکوتر سواران ضرر خواهد کرد خود خانواده است. زیرا عمده راکبان این وسائل کودکان و نوجوانان است و جسم بسیار ضعیفی دارند که با کوچک ترین ضربه ای صدمات جبران ناپذیری خواهند دید.
سرهنگ جوانبخت اضافه کرد: به علاوه در لابه لای خودروها به خصوص خودروهای سنگین مانند اتوبوسها دیده نمی شوند، و همین مسئله درصد حوادث را افزایش می دهد.
وی همچنین به تردد شبانه این راکبان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این افراد در ساعاتی از روز به دلیل فقدان علائم هشدار دهنده کاملا از دید رانندگان وسائل نقلیه ناپدید هستند و در برخی مواقع حتی شاهد زیرگرفتن اسکیت و اسکوترسواران توسط خودروها هستیم.
وی گفت: حتی سال گذشته قهرمان دوچرخه سواری کشور در بزرگراه کردستان بر اثر صانحه رانندگی فوت کرد که نشان میدهد هرچقدر شما حرفهای باشید، بزرگراه جای دوچرخه سواری نیست. به این ترتیب خانواده ها باید هوشیار باشند که فرزندان خود را برای استفاده از این وسائل تفریح و سرگرمی در مناطق مشخص شده مانند پارک ها و زمین های اختصاصی هدایت کنند و از حضور آنان در خیابان های اصلی جلوگیری کنند.
سرهنگ جوانبخت با تاکید براینکه اسکیت و اسکوتر وسائل تفریحی است و نه وسیله نقلیه گفت: برای این وسائل جاهای مشخصی در سطح شهر تعیین شده است و این بهانه که دسترسی به اماکن مناسب ندارند از سوی پلیس و نهاد انتظامی پذیرفته نیست.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد