پیش‌بینی تراژدی کرج
هشداری که جدی گرفته نشد

پیش‌بینی تراژدی کرج

کارآگاهان پلیس آگاهی استان البرز در جریان تحقیقات جنایی، پشت‌پرده توزیع مشروبات الکلی سمی در سطح کرج را فاش کردند. سودجویی مدیر یک کارخانه تولید اسپری در فروش سهمیه الکل کارخانه به ساقیان مشروبات الکلی شروع یک تراژدی بود که مرگ ۱۴ نفر و مسمومیت بیش از ۱۲۰ نفر را رقم زد. دو نفر هم دچار مرگ مغزی شدند و برخی ساقی‌های خرده‌فروش با مصرف همین مشروبات راهی بیمارستان یا‌ دیار باقی‌شدند.
کارآگاهان پلیس آگاهی استان البرز در جریان تحقیقات جنایی، پشت‌پرده توزیع مشروبات الکلی سمی در سطح کرج را فاش کردند. سودجویی مدیر یک کارخانه تولید اسپری در فروش سهمیه الکل کارخانه به ساقیان مشروبات الکلی شروع یک تراژدی بود که مرگ ۱۴ نفر و مسمومیت بیش از ۱۲۰ نفر را رقم زد. دو نفر هم دچار مرگ مغزی شدند و برخی ساقی‌های خرده‌فروش با مصرف همین مشروبات راهی بیمارستان یا‌ دیار باقی‌شدند.
کد خبر: ۱۴۱۲۵۵۸
نویسنده محمد غمخوار - دبیرگروه حوادث

به گزارش خبرنگار جام‌جم، از شامگاه چهارشنبه انتقال مردان و زنانی که دچار مسمومیت با الکل شده‌ بودند به بیمارستان‌های کرج آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد، آنها پس از خوردن مشروبات الکلی به‌شدت بدحال شده‌اند، به طوری که تعدادی از آنها با مرگ یک قدم فاصله داشتند. کادردرمان بیمارستان‌های کوثر، کسری، البرز و رجایی‌شهر تلاش برای نجات جان مسموم‌شدگان را آغاز کردند اما ۱۰نفر از آنها روی تخت بیمارستان جان باختند و دو نفر هم مرگ مغزی شدند. با افزایش تعداد مسموم‌شدگان و فوتی‌ها، روز پنجشنبه پرونده در اختیار کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی البرز قرار گرفت. ماموران راهی بیمارستان‌ها شدند و تحقیق از مسموم‌شدگانی را که وضعیت بهتری داشتند آغاز کردند و دریافتند مشروبات دست‌ساز از روز سه‌شنبه ۲۳خرداد در سطح شهر توزیع شده‌ است. شناسایی ساقی‌ها در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و مشخص شد، تعدادی از ساقی‌ها و اعضای خانواده‌شان هم از این مشروبات مصرف‌کرده و خودشان هم جزو مسموم‌شدگان هستند. این سرنخ این احتمال را پیش‌روی تیم تحقیق قرار داد که پشت ماجرا اعضای باندی هستند که با تهیه مشروبات سمی، آن را در اختیار ساقی‌ها قرار داده و تعدادی از ساقی‌ها نیز در جریان تقلبی‌بودن مشروبات نبودند. به همین دلیل تحقیقات روی توزیع‌کنندگان عمده مشروبات متمرکز شد که سه نفر از آنها شناسایی و قبل از این‌که موفق به فرار شوند، دستگیر شدند.

تخلف کارخانه اسپری بدن
با تحقیق از متهمان، ردپای تخلف یک کارخانه اسپری بدن در این ماجرا به دست آمد. عوامل اصلی توزیع مشروبات در میان ساقی‌ها اعلام کردند الکل‌های صنعتی را از یک کارخانه تولید اسپری بدن در اشتهارد خریده‌اند. ماموران سریع راهی این کارخانه شدند و ۶۵۰۰ لیتر الکل صنعتی از کارخانه کشف و آنجا پلمب شد. براساس تحقیقات اولیه معلوم شد مدیر این کارخانه، سهمیه الکل مورد نیاز برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی را خارج از شبکه به قیمت بیشتری فروخته‌ و این تراژدی را رقم زده است.

آغاز تحقیقات جنایی
همزمان با گزارش مرگ مسموم‌شدگان بازپرس شعبه سیزدهم دادسرای جنایی کرج با حضور در بیمارستان تحقیقات در این زمینه را آغاز کرد. همچنین شکایت اولیای دم نیز اخذ شد. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد تعدادی از مسموم‌شدگان در خانه فوت شدند و تعداد فوتی‌های مصرف مشروبات سمی به ۱۴نفر افزایش یافت. ۱۲۰نفر هم در بیمارستان بستری بودند که دو نفر از آنها مرگ مغزی شده‌ بودند.

ترکیب متانول با اسانس و آب
با آزمایش‌های تخصصی از مسموم‌شدگان مشخص شد، مصرف متانول باعث مشکل گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه آنها و انتقال‌شان به بیمارستان شده بود بود. ساقی‌ها، الکل متانولی را که از کارخانه اسپری بدن خریده‌بودند، با اسانس و آب مخلوط و در سطح شهر توزیع کرده‌بودند. بررسی سن مسموم‌شدگان نشان می‌دهد، آنها بین ۲۰ تا ۵۰ ساله بودند و حدود یک‌سوم جان‌باختگان زن بودند. اغلب مسموم‌شدگان به بیمارستان کوثر کرج منتقل شده و تعدادی از آنها با دستور پزشکی تحت دیالیز قرار گرفته‌اند. خانواده‌ آنها نگران مقابل بیمارستان ایستاده‌ و امیدوارند دیالیز و داروها جواب دهد تا تعداد قربانیان افزایش پیدا نکند. مادر یکی از مصرف کنندگان الکل سمی می‌گوید: «پسرم چهارشنبه به خانه دوستش رفته‌بود و شب که بازگشت یکراست به اتاق خوابش رفت. بعد از چند دقیقه بیرون آمد و گفت حالش بد است و دارد می‌میرد. او را سریع به بیمارستان انتقال دادیم که آنجا فهمیدیم در مهمانی مشروب خورده و مسموم شده‌ است. امروز فهمیدیم دوستش را هم به بیمارستان آورده‌اند.» برخی مسموم‌شدگان اعضای یک خانواده هستند که همگی از مشروبات سمی خورده و راهی بیمارستان شده‌ بودند. عصر دیروز تعداد مصدوم شدگان به ۱۲۰نفر افزایش پیدا کرد و تلاش پزشکان برای نجات جان آنها ادامه دارد. از این تعداد دو نفر مرگ مغزی شده و سه نفر هم اینتوبه شده‌اند و با کمک دستگاه نفس می‌کشند. با توجه به افزایش تعداد مسموم‌شدگان در روز گذشته به نظر می‌رسد برخی بحث مشروبات سمی را جدی نگرفته و همچنان از این مشروبات استفاده می‌کنند.

ادعای عجیب عامل توزیع مشروبات
یکی از متهمان اصلی پرونده که مشروبات سمی را توزیع کرده در جریان تحقیقات مدعی شد؛ من محلول ضدعفونی‌کننده را با برچسب در سطح شهر توزیع کردم اما نمی دانم چرا با آن مشروب درست کردند و این اتفاق تلخ را رقم زدند.

روایت پلیس از توزیع مشروبات خطرناک
سردار حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز درباره آخرین وضعیت پرونده به «جام‌جم» گفت: «پس از گزارش انتقال مسموم‌شدگان به بیمارستان‌های کرج، پرونده در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت و با تلاش شبانه‌روزی همکارانم، در مرحله اول سه توزیع‌کننده و در ادامه سه نفر از عوامل اصلی توزیع مشروبات الکلی دستگیر شدند. متهمان در تحقیقات مدعی شدند وقتی متوجه مرگ مصرف‌کنندگان شدند، ۲۰۰۰لیتر از الکل‌ها را به کارخانه برگرداندند. سریع تیم پلیسی با دستور قضایی راهی کارخانه در شهرک صنعتی اشتهارد شده و در بازرسی از آنجا، علاوه بر ۲۰۰۰لیتر الکلی که متهمان بازگردانده‌بودند، ۴۵۰۰لیتر دیگر کشف کردند. مدیر کارخانه نیز با دستور قضایی تحت تعقیب قرار گرفته‌است.»
وی افزود: «تا عصر شنبه گزارشی از توزیع این مشروبات سمی در شهرهای دیگر استان دریافت‌ نکردیم.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها