مدتی است کار به جایی رسیده که هر باند قاچاق برای خودش روشی ابداعی دارد تا بتواند موادمخدر را به مقصد قاچاق کند. بسیاری از این روشها خیلی زود کشف میشود و برخی هرگز از سوی پلیس کشف نخواهد شد.
هر روشی که لو میرود، قاچاقچیان فکرشان را روی هم میریزند تا روش جدیدی ابداع کنند؛ روشهایی که گاهی غیرقابل باور و تصور است. پلیس در چند سال اخیر از چند روش قاچاقچیان برای انتقال موادمخدر رو نمایی کرده و خط انتقال موادمخدر از سوی آنها به کشورهای اروپایی را کور کرده است. در یکی از این روشها، قاچاقچیان ماده هروئین را با نخ قالی مخلوط کرده و قصد داشتند در قالب ۹تخته فرش، ۴کیلوگرم هروئین را به آلمان انتقال دهند. در روشی دیگر قاچاقچیان با خرید نوزادهای مرده، داخل شکم آنها را پر از تریاک کرده و نوزادان مرده را به مادران میدهند تا از مرز عبور دهند. چندی قبل هم خبر رسید قاچاقچیان سراغ انتقال موادمخدر در پوشش محمولههای ترانزیتی رفتهاند که بازرسی و کشف موادمخدر از این تریلرها در مرزها باعثشده محمولههای موادخوراکی در صف عبور از مرز فاسد شوند. این اتفاق در مرزهای مختلف در حال تکرار است و صدمات زیادی به سیستم حملونقل بینالمللی کشور زده است.
روشهای عجیب قاچاقچیان
یکی از رانندگان ترانزیت میگوید: «صفهای زیاد تریلرها در اطراف مرزها بهخصوص مرز بازرگان باعث کلافگی رانندگان و گاهی فاسدشدن محمولههای موادغذایی شده است. دستگاهای بازرسی کم است و طول میکشد تا تریلرها با ایکس ری بازرسی شوند. حالا این وسط از میان بار رانندهای موادمخدر هم پیدا شود توقف طولانیتر میشود. بارهای فاسدشدنی زمان دارند و توقف زیاد آنها پشت مرز به صادرکننده ضرر میزند.»
وی درباره شگرد قاچاق موادمخدر گفت: «قاچاقچیان از هر محمولهای استفاده میکنند. ماموران چندی قبل در بازرسی محموله مبلمان از داخلش شیشه پیدا کردند. قاچاقچیان خیلی حرفه ای موادمخدر را داخل چوبهای مبل جاساز کرده بودند. یا شنیدم باندی موادمخدر را در بار ترشی بادمجان جاساز کرده بودند که این محموله هم کشف شد. این قاچاقچیان حتی به میوه هم رحم نمیکردند. شاید شنیده باشید که ماموران چند ماه قبل اعضای باندی را دستگیر کردند که تریاک را داخل هندوانه قرار داده بودند. خب روشهای جستوجوی سنتی، زمانگیر است و فقط باعث کلافگی رانندگان میشود.»
راننده دیگری نیز از تخصیص اعتبار به پایانههای گمرکی گلایه دارد و میگوید: «بخواهید باری را از کشور خارج کنید بین مرزهای شرقی و غربی تفاوت را احساس میکنید. انگار مرزهای غرب مهمتر است و به آن بیشتر توجه میکنند. باور کنید اینقدر در مرزهای کشورهای اروپایی معطلی نداریم که در مرزهای ایران داریم. برای کشف باید از روشهای علمیتر استفاده کرد.»
وی درباره دلیل قبول قاچاق موادمخدر از سوی رانندگان گفت: «رانندگان را باید به دو دسته تقسیم کرد. دستهای میدانند موادمخدر حمل میکنند. آنها وسوسه کرایه بالا گرفتارشان میکند. البته هزینهها هم بالا رفته و گاهی مجبور میشوند. دسته دوم هم در دام قاچاقچیان گرفتار میشوند و خودشان نمیدانند در حال حمل موادمخدر هستند.»
رقبای خارجی دنبال تخریب ما هستند
قربان جعفرزادگان، دبیر انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران از عملکرد برخی رانندگان گلایه دارد و به جامجم میگوید: «در بحث قاچاق موادمخدر آنها سعی میکنند یک قدم از تیمهای کشفکننده جرم جلوتر باشند و به همین دلیل مدام روشهای خود را تغییر میدهند. متاسفانه در سیستم حملونقل ما رانندهسالاری وجود دارد و برخی رانندگان با یک تلفن از انبارها بارگیری میکنند. این انبارها تحت نظر گمرک نیستند و اگر مشکلی پیش بیاید شناسایی صاحب بار سخت است. قاچاقچیان با کشاندن رانندگان به این انبارها، محموله موادمخدر را در پوششهای مختلف بار تریلر کرده و به آنسوی مرز روانه میکنند. اگر موضوع لو برود راننده است که گرفتار میشود و نمیتواند ثابت کند بار را از چه کسی گرفته است.»
وی ادامه داد: «به همین دلیل به رانندگان هشدار میدهیم از انبارهایی که تحت نظارت گمرک نیستند بارگیری نکنند تا خودشان را گرفتار نکرده و سیستم حملونقل بینالمللی ما را هم با مشکل روبهرو نکنند. برخی شرکتهای رقیب ما در کشورهای همسایه بهدنبال این هستند تا شرکتهای حملونقل ما را زیر سؤال ببرند که کشف موادمخدر از ترانزیتهای ایرانی میتواند آنها را به هدفشان نزدیک کند.»
جعفرزادگان معتقد است در این مورد باید اقدامات جدی انجام شود که بهترین راه پیشگیری است. «برای اینکه بتوان در این زمینه به راهکاری رسید، نامههایی به دادستانی، ستاد مبارزه با موادمخدر و دیگر دستگاههای مسئول زدم تا بتوانیم از این رویه پیشگیری کنیم. با اینکه از سال۲۰۲۱ قاچاق موادمخدر در پوشش ترانزیت کاهش پیدا کرده اما باید تلاش کنیم آمار آن را به صفر برسانیم.»
سکوت گمرک
برای بررسی گلایه رانندگان از صفهای طولانی در ایستگاه بازرسی گمرک و وضعیت بازرسی محمولههای ترانزیتی با روابطعمومی این سازمان تماس گرفتیم تا با مسئولی در آنجا مصاحبه کنیم که بعد از یک هفته امروز و فرداکردن، حاضر به مصاحبه نشدند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد