تفاهم نامه همکاری مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوان داری استان با منابع طبیعی البرز؛

مجمع خیرین بازوی توانمند منابع طبیعی

کد خبر: ۱۴۱۱۹۷۷

آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع آب و خاک دارد و در شرایط فعلی که میزان نزولات جوی کم است، می تواند در تامین و ذخیره آب از طریق کاهش تبخیر و نفوذ آب به داخل زمین نقش قابل توجهی داشته باشد.  مشارکت مردمی و دستگاه های اجرایی جهت دستیابی به اهداف توسعه ای و مدیریت پایدار سرزمین یک ضرورت است که مجمع خیرین در این مسیر و نهادینه کردن آن می تواند نقش بسیار موثری ایفا نماید. چند سالی است که مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوانداری البرز با هدف حفظ منابع آبی و خاکی استان البرز تشکیل شده است. این مجمع با هدف هدایت کمک های مردمی و خیرین، جهت حفظ منابع آبی و طبیعی استان تشکیل شده است. استان البرز با توجه به شرایط و موقعیت خاص جهت حل مشکلات خود نیازمند مشارکت همگان بویژه سازمانهای مردم نهاد می باشد.

صبح روز دوشنبه 22 خردادماه نشست اعضای مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوان داری استان با مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری البرز برگزار شد.در این جلسه به راهکارهای رفع مشکلات موجود در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان اشاره شد.در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری مجمع خیرین با اداره کل منابع طبیعی استان البرز امضاء شد.

اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگار جام جم البرز گفت:با توجه به اهمیت حوزه منابع طبیعی و محیط زیست فکر میکنم یکی از مسائلی که میتواند در این موضوع گره گشا باشد مشارکت مردم است.باتوجه به گستردگی که در این حوزه میباشد و همچنین چالش و نگرانی هایی که برای عموم مردم وجود دارد بهترین فرصت است که از این ظرفیت ها و توان بسیار خوب دوستان در مجمع خیرین استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود:قطعا باتوجه به ظرفیتی که در بودجه سال 1402 در نظر گرفته شده است فکر میکنم یک فرصت بسیار خوبی میباشد که دوستداران طبیعت و آن هایی که نگران بحران و مخاطرات طبیعی مانند سیل و ریزگرد در استان هستند میتوانند در این مسئله با کمک های مالیاتی به صورت نقد و غیر نقد به کمک مجموعه منابع طبیعی بیایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزدر پایان تاکید کرد: باعنایت به تفاهم نامه ایی که بین ما و مجمع خیرین تنظیم شده است به امید خداوند بتوانیم این موضوع را عملیاتی بکنیم.

محمدعلی مختاری رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوان داری استان با تاکید بر اجرایی شدن این تفاهم نامه گفت:سیلی که در این چند روز اخیر رقم خورد به طور قطع اگر بحث آبخیزداری در این مناطق صورت میگرفت حتما این اتفاق به این شکل ناگوار رخ نمیداد.نبود منابع لازم برای اینگونه طرح ها و اجرایی نکردن مسائلی همچون آبخیزداری باعث میشود که خسارت و هزینه های بسیار بالایی برای استان به ارمغان بیاورد.چه بسا اگر همین هزینه ها در منابع طبیعی برای کارهای زیربنایی صرف میشد شاهد اتفاقات بی نظیری تاکنون بودیم.

حسین کمال زاده مدیرعامل مجمع خیرین آبخیزداری و آبخوان داری استان با اشاره به این موضوع که تفاهم نامه همکاری با اداره کل منابع طبیعی البرز مهم ترین کار انجام شده این مجمع تا به امروز بوده است افزود:باتوجه به سیلاب های فراوانی که در استان وارد شهرها میشود و آسیب های بسیار به جا میگذارد،گروهی از مردم که فعالیت کار خیریه داشتند و دغدغه آن ها موضوع آب در استان بود علاقه مند بودند که کاری انجام بشود که ماندگار بماند و به همین دلیل وارد میدان شدند تا بازوی توانمندی برای منابع طبیعی و آبخیزداری استان باشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها