در نشست خبری عوامل سریال شبکه یک و آی‌فیلم مطرح شد

مهر «گیل‌ دخت» در دل مردم

روز گذشته تعدادی از دست‌اندرکاران سریال گیل‌ دخت با حضور در روابط‌عمومی سازمان صداوسیما از طریق سامانه ۱۶۲ با مخاطبان این سریال گپ زدند و پس از آن در نشست خبری با حضور اهالی رسانه شرکت کردند.
روز گذشته تعدادی از دست‌اندرکاران سریال گیل‌ دخت با حضور در روابط‌عمومی سازمان صداوسیما از طریق سامانه ۱۶۲ با مخاطبان این سریال گپ زدند و پس از آن در نشست خبری با حضور اهالی رسانه شرکت کردند.
کد خبر: ۱۴۱۰۰۹۷
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

حسین قرایی (مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما)، حمید خواجه‌نژاد (مدیر روابط عمومی سیما)، محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده)، مجید اسماعیلی (کارگردان)، مجید آسودگان (نویسنده)، رضا اکبرپور، میترا رفیع‌، یاسمن معاوی و یوسف صفری بختیاری (بازیگران) از افراد حاضر در این نشست بودند.

حسین قرایی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با اشاره به ۲۰۰ تماس مردمی از استان‌های متنوع و سنین مختلف خطاب به عوامل سریال بیان کرد: جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان صداوسیما خواهیم داشت و از شما تقدیر خواهد شد. پیشنهادم این است که با مرکز تحقیقات جلسه برگزار کنید تا نظرات پایش شود و نشست علمی و کاربردی هم داشته باشیم. ۵۸ قسمت از سریال گیل‌دخت پخش شده و دو قسمت آخر این هفته روی آنتن می‌رود. به گزارش جام‌جم، محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده ضمن اشاره به دریافت تماس‌هایی از سنین مختلف بیان کرد: ایده گیل‌دخت از اینجا شکل گرفت که چطور می‌شود تاریخ و فرهنگ ایران - نه لزوما تاریخ سیاسی- را به تصویر بکشیم. قصه زاییده تخیل نویسنده است اما سعی کردیم اسامی شخصیت‌های واقعی با دقت بیان شود.

قصه‌ای پر از آب چشم

مجید اسماعیلی، کارگردان گفت: حدود چهار سال پیش، این کار از طرف آقای شفیعی به من پیشنهاد شد. قبل از این دنبال ساخت کاری بودم که فراگیر باشد و کل مردم ایران ببینند. این طرح هدفی که در ذهن من بود را محقق می‌‌کرد. خدارا شکر مهر گیل‌دخت به دل مخاطبان نشست.

اسماعیلی افزود: به تصویرکشیدن جغرافیای گیلان برای‌مان اهمیت داشت و می‌خواستیم قاب‌بندی به گونه‌ای باشد که هر کس در داخل و خارج ایران گیل‌دخت را می‌بیند برایش جذاب باشد و دوست دارد به این خطه سفر کند. من اساسا معرفی بازیگر را دوست دارم و چون خودم از تئاتر می‌آیم به نظرم باید بچه‌های این عرصه معرفی شوند.

مجید آسودگان هم عنوان کرد: «گیل‌ دخت» به قول فردوسی، قصه‌ای است پر از آب چشم. مهر ۹۲ طرح اولیه داستانش نوشته شد. در واقع از دل یک پژوهش درآمد که بر اساس قصه‌های عامیانه ایران و پیوند آن با درام بود. حدود ۱۰ سال تلاش داشتیم تا قصه‌ای عامیانه را به متن دراماتیک نزدیک کنیم. فکر می‌کنم جاهایی موفق بودیم و در بخش‌هایی هم ضعف داشتیم که باید مرتفع شود.وی ادامه داد: با این که قصه برآمده از تخیل است، سعی کردیم به تاریخ وفادار باشیم. در آن مقطع زمانی زنان پیشروی بسیاری داشتیم که من را مجاب کرد تا قهرمان داستان را یک خانم پیشرو قرار دهم. کسی مقابل کلیشه‌ها می‌ایستد اما حواسش هست که ریشه‌اش در همین سنت‌ها است. این رگ و ریشه همه ماست و ما به عنوان کسی که می‌خواهیم درام خلق کنیم راه دیگری جز نمایش این موارد نداریم.

رضا اکبر‌پور بازیگر نقش اسماعیل در این سریال هم گفت: روز فوق‌العاده‌ای بود و دوست داشتم همه همکارانم در گیل‌دخت باشند تا همه از شنیدن نظرات حظ ببریم. گیل‌دخت برای من دانشگاه بود و با شنیدن نظرات مردم از سنین مختلف خستگی از تن‌مان رفت.

حمایت از جوانان

میترا رفیع بازیگر نقش گلنار هم بیان کرد: خوب است توانایی جوانان را بررسی و در صورت ارزشمندی به آنها توجه و انتخاب‌شان کنیم. این شجاعت آقای شفیعی و گروه‌شان در انتخاب هنرمندان جوان تحسین‌برانگیز است. خوشحالم با ذره‌ذره وجودم این کار را انجام دادم.

یاسمن معاوی، بازیگر نقش فیروزه هم از حضور در این سریال ابراز خرسندی کرد. یوسف صفری بختیاری بازیگر نقش چاوش هم از سومین تجربه‌اش با مجید اسماعیلی به نیکی یاد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد جلب توجه سریال‌های تاریخی نمایش خانگی در مقایسه با این اثر عنوان کرد: نوعی پز رسانه‌ای وجود دارد و برخی رسانه‌ها القا می‌کنند اثری که در تلویزیون ساخته می‌شود، توجه نمی‌کنند. بخشی نگاه‌شان به کار هنری نیست چون تلویزیون را یک رسانه حاکمیتی می‌دانند. حدود ۴۵ میلیون نفر این سریال را می‌بینند ولی سریال‌های نمایش خانگی را نهایتا چهار، پنج میلیون نفر تماشا می‌کنند. ما گاهی به نفع مردم از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم چون می‌دانیم بخشی از جنگ رسانه‌ای متوجه کانون خانواده است. پس ما اساسا نیازی به آن توجه‌ها نداریم. شفیعی درباره نحوه پخش این سریال هم گفت: ابتدا به خاطر پخش هفتگی سریال نگران بودم؛ پس خواستم فقط جمعه پخش نشود که لطف کردند پذیرفتند. البته نگرانی‌ام بعد از چند هفته پخش‌شدن برطرف شد. مردم سریال خوب را پیدا می‌کنند و چه در تلویزیون و چه در رسانه‌های دیگر می‌بینند.

در این نشست همچنین نکاتی درباره طولانی‌شدن تعداد قسمت‌های این سریال که برخی نقدهایی را نسبت به آن وارد می‌دانند، مطرح شد که اسماعیلی بیان کرد ۴۶ قسمت در پخش به ۶۰ قسمت رسید. شفیعی هم این موضوع را هماهنگی سریال با کنداکتور شبکه و مختصات پخش دانست. در پایان این نشست از عوامل این سریال تقدیر شد.‌

قاب‌هایی از دوران نوزایی

شفیعی در پاسخ به پرسش «جام‌جم» درباره نقش معاونت برون‌مرزی در تولید این سریال گفت: آموزه‌ها و نمادهای ایرانی‌ای داریم که برای همه دنیا جذاب است؛ مثل تاریخ، لباس، خوراک ایرانی، لوکیشن‌ها، قاب‌های زیبا. جذب توریست هم بر اساس همین معیارها انجام می‌گیرد. خاصیت فیلم ایرانی نشان‌دادن این است که ظواهر و بنیان خانواده چارچوب دارد. از این منظر معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما با این سریال همراه شد. آسودگان هم در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره نگاه ویژه بسیاری از نویسندگان و سریال‌سازان تاریخی به دوره قاجار، دلیل این نگاه را چنین توضیح داد: دوران قاجار عصر نوزایی و ارتباط با کشورهای دیگر، رونق چاپ، دوربین عکاسی، سینما، انقلاب مشروطه و... است. فرهنگ ایران را می‌شود به قبل و بعد قاجار تقسیم کرد. آن زمان از سنت چندهزار ساله به سمت مدرنیسم سوق یافتیم.

​​​​​​​وی افزود: در چنین دوره‌هایی معمولا کشمکش‌های جذاب وجود دارد که می‌توان آنها را به تصویر کشید. یکی دیگر از دلایل این است که از آن دوران عکس وجود دارد که کمک‌کننده است. نه آنقدر دور است که چیزی از آن زمان به ما نرسیده باشد و نه آنقدر نزدیک است که تکراری شده باشد. ساختمان، منابع، لباس و اسلحه باقی مانده و همین موضوع کار را در مقایسه با تصویرکردن دوره‌های قبل آن آسان‌تر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها