گفت‌وگوی «جام جم» با فاطمه اسماعیلی، خانم گل جدید هاکی روی یخ آسیا

آینده هاکی ایران درخشان است

زندگی در عصر جدید بعضی‌ها را چنان درگیر حساب و کتاب می‌کند که معجزه را افسانه‌ای دور از دسترس می‌دانند. آن‌قدر که باورشان نمی‌شود، نوبهار است و حتی در دل یخ هم، گل به بار است!
کد خبر: ۱۴۰۷۲۰۹
نویسنده آرزو قنبری - گروه ورزش

شاید خیلی‌ها ندانند که هر روز از فاصله‌‌ای دور تا تهران، دختری با عشق و علاقه خودش را به محل کارش در ایران‌مال، شمال پایتخت می‌رساند و در پیست یخ -که کمتر از سه سال است در اختیار تیم‌‌ملی قرار گرفته- با عشق و علاقه هاکی تمرین می‌کند و به کوچک‌ترها هم آموزش می‌دهد.

دختری از جمع شگفتی‌سازهای هاکی روی یخ کشورمان که با ۱۷گلِ زده و ۹ پاس گل به عنوان امتیازآورترین بازیکن رقابت‌های آسیایی هاکی روی یخ تایلند دست یافته است.

پس از دیدار فینال این مسابقات، فاطمه مهاجم ۲۵ ساله تیم، خانم گل جدید آسیا و مربی رده زیر ۱۴سال، در اوج خستگی با صدایی که موج امیدواری آن به دل می‌نشیند به پرسش‌های جا‌م‌جم پاسخ می‌دهد.

چقدر به کسب نتیجه در آسیا امیدوار بودید؟
ما برای برد و نمایش بهترین عملکرد به این رقابت‌ها رفتیم. این مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی هاکی برگزار می‌شد. در گروه مقدماتی حریفان به راحتی شکست دادیم اما در دور حذفی فرق داشت. بازی مقابل سنگاپور و شکست این تیم آسان نبود. تایلند هم سخت‌ترین‌ بود، سطح فنی خوب و حمایت تماشاگران را داشتند. تجربه خوبی به دست آوردیم.

تیم هاکی روی یخ دختران ایران چه موانعی را برای رسیدن به نقره آسیا پشت سر گذاشته است؟
یک چیزهایی مشترک است. همه ما برای رسیدن به این مدال از خیلی چیزها گذشتیم؛ از استراحت و تفریح. خیلی چیزها را هم باید تحمل کرد، مثل دوری از خانواده. برای همین مسابقات اخیر ما سه ماه در اردو بودیم، حتی در تعطیلات نوروز. بعضی از بچه‌ها مدتی از درس و دانشگاه هم دور مانند تا تیم به آمادگی برسد. هاکی روی یخ تجهیزات گرانی لازم دارد. چوب، گارد، لباس و ... در هر بازی ممکن است چوب شما بشکند. ما به تدریج این وسایل را می‌خریم، شاید در مجموع سالی صد میلیون تومان هزینه می‌کنیم. البته نوسان دلار را هم که نباید فراموش کرد. یعنی بیشتر کار می‌کنیم که ورزش کنیم و درآمدمان صرف این هزینه‌ها می شود.

ظاهرا برای اعزام به این مسابقات هم هزینه‌ها با خود تیم بود.
امیدوارم به هاکی روی یخ دختران ایران اهمیت بیشتری بدهند. تا حالا هر چه بوده، وعده و وعید بوده. ما نیاز به اعزام‌های بیشتری داریم. بله هزینه‌ها را به کمک ایران مال و خانواده‌ها پرداختیم.

این مدال چه چیزهایی را برای تو تداعی می‌کند؟
این مدال نقره چیزهایی را تداعی می‌کند که شاید خیلی‌ها نمی‌دانند، این‌که چطور به این‌جا رسیدم. آسان نبوده و نیست. گاهی آدم‌های خوبی همراهت می‌شوند اما خیلی وقت‌ها هم تنهایی. خودت هستی و خودت. برای من، این نتیجه، حاصل سال‌ها تلاش است و به ویژه زحمتی که در پنج سال اخیر کشیدم. خانه ما خارج از تهران است؛ من هر روز چند ساعت طی مسیر می‌کنم و از ورامین به ایران‌مال، محل کار و تمرینم می‌روم.

در پایان از خودت، آینده هاکی روی یخ، مربیگری و کار با رده سنی زیر ۱۴ سال بگو.
من در ورامین به دنیا آمدم و لیسانس زیست‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی دارم. ورزش را با اسکیت و تشویق‌های پدرم شروع کردم. بعد به هاکی آمدم. هاکی را خیلی دوست داشتم و با همه موانع و مشکلات، هیچ‌وقت دلسرد نشدم. آینده هاکی ایران به شدت از حالا بهتر خواهد بود. پشتوانه‌سازی در حال اجراست. ما در رده نونهالان هم بازیکن داریم. من در حال حاضر بازیکن ۵ ساله هم دارم. ما نوجوانان با استعدادی داریم. قطعا در آینده نزدیک هاکی بیشتر می‌درخشد.

نایب قهرمانی با ۸۱ گل زده
دختران هاکی روی یخ ایران با سابقه‌ای کمتر از سه سال و کوله‌باری سرشار از وعده‌ها برای نخستین بار راهی مسابقات آسیایی شدند. نیمی از هزینه‌ها را حامی همیشگی‌شان، ایران‌مال، قرض داد و مثل همیشه جور الباقی را خانواده‌ها کشیدند. اما از همان روزهای اول فارغ از دنیا و مافیها، در بانکوک، گلبارانی مقابل رقبا و مدعیان راه انداختند که فدراسیون آسیایی و جهانی را هم به تمجید واداشتند. تا جایی‌که آیواز اومرکانف، نایب رئیس این فدراسیون گفت: «اولین حضور، نخستین برد و البته ‌عملکرد تماشایی. از سطح بازی هاکی روی یخ ایران غافلگیر شدیم. تبریک به تیم ایران. این زنان تاریخ‌ساز بودند. قطعا خانواده‌های این بازیکنان و همین‌طور کل کشور به آنها افتخار می‌کنند. همه خوشحالیم که آنها را این‌جا، کنار خودمان داریم.» دختران شگفتی‌ساز هاکی روی یخ ایران، برای ایستادن بر سکوی نایب‌قهرمانی قاره کهن، در پنج دیداری که تا قبل از فینال برگزار کردند، همه رقیبان را با اقتدار شکست دادند و با ۸۰ گلِ زده به مصاف تایلند، قهرمان دور قبل مسابقات آسیایی رفتند و ۳ بر یک نتیجه را به میزبان واگذار کردند. اما این‌ نایب قهرمانی کم از قهرمانی هم نداشت. تیم‌ملی کشورمان در مجموع شش دیدار ۸۱ گل به ثمر رساند و عنوان بهترین خط حمله را به خود اختصاص داد. همچنین فاطمه اسماعیلی از ایران با ۱۷ گلِ زده و ۹ پاس گل، به عنوان بهترین مهاجم رقابت‌ها و امتیازآورترین بازیکن آسیا انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها