»جام جم آنلاین» گزارش می دهد

وحشت صهیونیست ها از فرماندهی نیروی قدس

«جام‌جم» تغییر معادلات جبهه مقاومت بعد از تسلیح کرانه باختری را بررسی کرده‌ است

دست پُر فلسطین

پنج روز بعد از شهادت حاج قاسم در سال۹۸ برای اولین بار رهبر انقلاب به صورت رسمی و علنی از مجاهدت و برنامه سردار شهیدمان در فلسطین گفتند که چطور پلن شهیدسلیمانی صفحه‌های مقاومت را در سرزمین اشغالی دگرگون کرد.
پنج روز بعد از شهادت حاج قاسم در سال۹۸ برای اولین بار رهبر انقلاب به صورت رسمی و علنی از مجاهدت و برنامه سردار شهیدمان در فلسطین گفتند که چطور پلن شهیدسلیمانی صفحه‌های مقاومت را در سرزمین اشغالی دگرگون کرد.
کد خبر: ۱۴۰۴۰۰۱
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

«آمریکایی‌ها در مورد فلسطین طرح و نقشه‌شان این بود که قضیه فلسطین را به فراموشی بسپرند؛ فلسطینی‌ها را در حالت ضعف نگه دارند تا جرأت نکنند دم از مبارزه بزنند. این مرد یعنی سردار سلیمانی، دست فلسطینی‌ها را پر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ کوچک، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم‌صهیونیستی با آن همه ادعا می‌ایستد، کاری و بلایی سر آنها می‌آورد که آنها سر ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دست‌شان را پر کرد.» این سخنان را رهبر انقلاب روز هجدهم دی سال پرحادثه ۹۸ تشریح کردند. اما این اتفاق چگونه پیش رفت؟

حضور سردار سلیمانی در غزه و نبرد مستقیم با صهیونیست‌ها کم و بیش از جنگ ۲۲روزه در سال۲۰۰۸ آغاز شد. صهیونیست‌ها پس از شکست تاریخی در جنگ ۳۳روزه از حزب‌ا... لبنان حملات خود را متوجه فلسطین و نوار غزه کردند؛ چون تصور آنها این بود که شکست در برابر حزب‌ا... با محاصره و پیروزی در برابر غزه جبران خواهدشد از این رو ۲۸دسامبر۲۰۰۸ حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه آغاز شد و این رژیم در جنگ ۲۲ روزه مجموعه‌ سلاح‌هایی متعارف و غیرمتعارف را به کار گرفت اما با این وجود شکست خورد.

از جنگ ۲۲ روزه تا تکنیک تسلیح کرانه
این موضوع تمام شد تا این‌که دو سال پس از پیروزی غزه در برابر رژیم‌صهیونیستی، رهبر انقلاب ۱۴ بهمن ۱۳۹۰در یک سخنرانی اعلام کردند: «ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ ۳۳‌روزه و پیروزی جنگ ۲۲ روزه بود.» این اولین بار بود که چنین موضعی درباره جنگ علیه اسرائیل مطرح شد و این مسأله خیلی برای صهیونیست‌ها سنگین بود. این وضعیت ادامه داشت تا رهبر انقلاب در سال ۹۳ نقشه راه بسیار مهمی را برای مجاهدان جبهه مقاومت ترسیم کردند و فرمودند «کرانه باخترى هم باید مثل غزه مسلح بشود و آماده‌ دفاع باشد.»

سفر به غزه
در آن زمان حاج قاسم کنار مجاهدان فلسطینی در غزه حضور داشت؛ «شهید سلیمانی در جریان این نبرد لحظه به لحظه با مقاومت فلسطین همراه بود.» این را اسامه حمدان، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس درباره شهیدسلیمانی در جنگ ۲۲‌روزه می‌گوید. هرچند روایت احمد عبدالهادی عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در لبنان هم خواندنی است؛ «سلیمانی بارها به غزه سفر کرد و در نقشه دفاعی و طراحی و ترسیم آن از همان لحظه اول شرکت داشت. این یک راز نیست و دشمن همه اینها را می‌داند اما آنچه را که نمی‌داند بسیار بیشتر از آن چیزهایی است که می‌داند.»
اما پرداختن به جزئیات اقداماتی که حاج قاسم در نوار غزه و برای تسلیح کرانه باختری دنبال کرد بسیار جالب است؛ چراکه حدود ۱۶ سال است که غزه در شدیدترین محاصره قرار دارد و عملا رفت و آمد به آنجا نشدنی است.

ایده حاج قاسم در بمباران تل‌آویو
در این شرایط که غزه در منطقه مقاومت به یک شهر زیرزمینی با تونل‌های متعدد برای پیشبرد اهداف مقاومت تبدیل شده‌بود، مهم‌ترین اقدامی که سردار سلیمانی در خصوص جنگ ۲۲ روزه انجام داد، رساندن تسلیحات به فلسطینی‌ها و شکست محاصره غزه بود. زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این زمینه می‌گوید: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است. گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و اسلحه‌ به نوار غزه آغاز شد. این مسأله شبیه یک معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امکان‌پذیر بودن بسیار سخت بود اما انجام شد. سردار سلیمانی شخصا در این مسیر تلاش کرد و با سفر به کشورهای متعدد، برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی کرد و واقعا این سلاح‌ها به غزه رسید؛ سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوار غزه رساند و با همان موشک‌ها راه برای بمباران تل آویو باز شد.»
جزئیات انتقال تجهیزات به غزه که به تعبیر رهبران مبارز فلسطینی از نظر فنی و امنیتی بسیار سخت بود، بسیار متبحرانه توسط حاج‌قاسم دنبال شد؛ به طور مثال بخشی از این موشک‌ها از سوریه به فلسطین منتقل شد. انتقال موشک‌های مدرن هم بخشی از کار مقاومت در غزه بود و آنها با حضور سردار سلیمانی توانستند از لحاظ کیفی تغییرات عمده‌ای در موشک‌ها به وجود آورند و همچنین چند کارخانه تولید موشک‌ در غزه تأسیس کنند.
حتی دبیرکل حزب‌ا... لبنان هم از ارسال موشک‌های کورنت از سوریه به حزب‌ا... و حماس با وساطت شهیدسلیمانی گفته بود و اسامه حمدان یکی از اعضای ارشد جنبش حماس درباره این اتفاق مهم گفت که «شهید سلیمانی تصمیم گرفت موشک‌های کورنت به نوارغزه فرستاده شود و این اتفاق هم افتاد.»برخی گروه‌های فلسطینی در غزه هزاران موشک در اختیار دارند که آماده شلیک به سوی کل مناطق صهیونیست‌نشین هستند. این‌که طی درگیری‌های کوتاه ماه رمضان ۱۴۰۰ که چند روز بیشتر طول نکشید شاهد بودیم اسرائیلی‌ها دست به دامان قاهره شدند تا توافق صلح به دست آید، ناشی از مقاومت موشکی این گروه‌ها و البته اطلاع تل‌آویو از قابلیت مقاومت فلسطین برای حمله موشکی بود.

غزه؛ شهری در زیر زمین
یکی دیگر از اقدامات شهید سلیمانی در جنگ ۲۲ روزه ساخت تونل بود.انیس نقاش درباره نقش سردار سلیمانی در شکست محاصره غزه خاطره بسیار مهم و جالبی را روایت کرد: «وقتی که حزب‌ا... تلاش کرد در جنگ ۲۲ روزه از مصر بخواهد اجازه دهد زخمی‌های جنگ را برای مداوا از غزه خارج کند و حسنی مبارک اجازه نداد، با تدبیر حاج عماد مغنیه و حاج قاسم اتفاق عجیبی رخ داد که نه تنها مجروحان را از آنجا خارج کردیم، بلکه سلاح به دست اهالی غزه رساندیم. به این ترتیب که حاج قاسم گفت «مگر مردم دارو و غذا نمی‌خواهند، مگر مجاهدان سلاح نمی‌خواهند، پس چرا نشسته‌اند؟ کافی است به سمت مرزهای العریش مصر هجوم بیاورند و از مرز بگذرند، هم غذا و دارو آنجا هست هم سلاح آماده کرده‌ایم؛ هجوم بیاورند.» فلسطینی‌ها هم این کار را کردند بدون آن‌که متوجه شوند از کجا دستور می‌گیرند، هجوم آوردند، از مرز گذشتند و مایحتاج و سلاح خود را دریافت کردند و برگشتند و مقاومت کردند و در جنگ پیروز شدند. این تدبیر حاج قاسم بود.»

محاصره رژیم بعد از ۷۵ سال
حالا در زمانه‌ای ایستاده‌ایم که دیگر فلسطین از مرحله تسلیح کرانه‌باختری هم فراتر رفته و اسرائیل از چهار جهت در محاصره مقاومت است که این وضعیت در ۷۵ سال تاسیس سیاسی رژیم‌صهیونیستی بی‌سابقه است؛ چراکه مقاومت برای اولین بار به‌صورت همزمان از جنوب لبنان، غزه، کرانه باختری، سرزمین‌های ۱۹۴۸ و بلندی‌های جولان در سوریه، به صهیونیست‌ها حمله کرده و رژیم را در محاصره تاریخی گذاشته‌است.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها