شاید مفهوم مادربودن و مادرانگی برای بسیاری همان معنای همیشگی را داشته باشد که مادری فرزندی را به دنیا بیاورد و نسبت به او مهر و محبت داشته باشد. اما مادر بودن و به طور کلی مادرانگی مفهومی گسترده‌تر از این تصور دارد.
شاید مفهوم مادربودن و مادرانگی برای بسیاری همان معنای همیشگی را داشته باشد که مادری فرزندی را به دنیا بیاورد و نسبت به او مهر و محبت داشته باشد. اما مادر بودن و به طور کلی مادرانگی مفهومی گسترده‌تر از این تصور دارد.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۷۲
نویسنده سپیده اشرفی | گروه رسانه

چه بسیار زنان و دخترانی که هنوز مادر نشده‌اند اما مفهوم مادر بودن را به معنای واقعی کلمه تجربه کرده‌اند. برنامه «از مامان بگو» درست همین تصور تازه را برای مخاطب ایجاد می‌کند تا مادرانگی وسعتی به بیکرانگی زنان و دختران ایرانی داشته باشد.
این برنامه تلاش کرده روایتی از زنان و دخترانی داشته باشد که شاید در ظاهر مادر هیچ طفلی نباشند اما در واقع، برای بسیاری مادری کرده‌اند. درست مثل همان دختری که در یک خانه از کودکان بی‌سرپرست حمایت می‌کرد و به نوعی مادر همه کودکان بود. مادر بودن در روایت این برنامه، تصورات کلیشه‌ای مخاطبان را کنار می‌زند و روایت تازه‌تری از آن ارائه می‌کند.
عناوینی که برای بخش‌ها ارائه شده هم همین قدر متفاوت است. «هزار و یک‌شب» با محوریت روایت‌خوانی و داستانگویی، «هم‌خونه» با موضوع گفت‌وگو بین مادربزرگ‌ها و نوه‌ها و سایر اعضای خانواده، «شیرین عسل» با تمرکز بر بیان و گویش استان‌‌های مختلف و مرور تکیه‌کلام‌های لهجه‌های گوناگون، « مثل یک کوه» و... ازجمله بخش‌های این برنامه است. از مامان بگو محصول گروه خانواده شبکه دو و به تهیه‌کنندگی مریم نیکان‌لو و اجرای زهرا شوقی، تلاش کرده تا در بخش‌های مختلف، این روایت را برای مخاطب بیان کند.
هرچند که در خلال این برنامه، با برخی مادران هم صحبت و تجربه متفاوت آنها برای مخاطب بیان می‌شود. گاهی مادرانی که به شکل متفاوتی مادرانگی خود را گسترده‌اند، همراه با مادر خود در برنامه حاضر شده و همین کنار هم قرار گرفتن دو‌روایت، یک اتفاق جالب را برای مخاطب رقم می‌زند.
رویکرد دیگری که در این برنامه دنبال می‌شود، ارائه یک الگوی درست و مناسب برای زنان ایرانی است. گاهی در این برنامه با دعوت از کارشناسان مربوطه تلاش می‌شود تا روایت زنان بیان شود که در طول تاریخ الگوی زن مسلمان هستند. مثل برنامه‌ای که در شب شهادت حضرت خدیجه(س) پخش شد و در آن تلاش از فاطمیات یا همان زنان فاطمی تاریخ صحبت شد. این‌که بسیاری از زنان - از حضرت خدیجه(س) تا زنانی که بعد از او پا به این دنیا گذاشتند - الگوهایی برای تمام زنان مسلمان بودند و ویژگی‌های آنها چه بوده و چطور می‌توان به مختصات آنها نزدیک شد.
تنوع موضوعات مثل رابطه صمیمانه دو دوست یا دغدغه جوانان از دیگر مسائلی است که در قسمت‌های مختلف از مامان بگو مطرح شده و نشان از آن دارد که طیف گسترده‌ای از مسائل حوزه بانوان در این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است. البته زهرا شوقی، مجری این برنامه هم با تجربه‌ای که از اجرای خود در برنامه کام شیرین داشته، توانسته فرمان این برنامه را به سمت و سوی درستی هدایت کند. شوقی که تجربه کار در واحدهای مختلف تلویزیون را دارد، در این برنامه هم به شکل برنامه‌های قبلی توانسته فضایی صمیمی را به برنامه وارد کند تا روایت مطرح شده، بیشتر به دل مخاطب بنشیند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها