عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که آرای دیوان بین‌المللی دادگستری برای دولت‌ها الزام‌آور است، ابراز امیدواری کرد رای صادر شده علیه آمریکا زودتر اجرا شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که آرای دیوان بین‌المللی دادگستری برای دولت‌ها الزام‌آور است، ابراز امیدواری کرد رای صادر شده علیه آمریکا زودتر اجرا شود.
کد خبر: ۱۴۰۲۴۴۴

به گزارش جام جم آنلاین‏، دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در گفتگو با خبر ۲۱ سیما درباره رأی دادگاه لاهه در محکومیت آمریکا در پرونده شکایت ایران‏، گفت: اقدامات غیرقانونی آمریکا از سال‌های بسیار قبل علیه نهاد‌ها و مردم ایران ادامه و استمرار داشت و متأسفانه این اقدامات در سال‌هایی گسترش پیدا کرد و بر اساس قوانین نامشروع آمریکا اموال شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات ایرانی مشمول توقیف و ضبط شد.

وی افزود: از طرفی طبق قوانین نامشروع آمریکا، امکان طرح دعوا در محاکم داخلی آن‌ها وجود نداشت و تنها راه باقیمانده، طرح دعوا در مراجع بین‌المللی بود و با تلاش وزارت خارجه، دولت و معاونت حقوقی از سال ۱۳۹۵ اقدامات منسجم حقوقی برای طرح دعوا در دادگاه لاهه آغاز شد.

دکتر کدخدایی همچنین گفت: البته آمریکایی‌ها در ابتدا مدعی عدم صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری شدند که دیوان در سال ۱۳۹۷ خود را برای ورود به دعوا صالح شناخت و امروز بعد از یک‌سال ادامه‌ی جلسات استماع، رأی ماهیتی پرونده صادر شد که به نفع موسسات ایرانی است.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران افزود: این رأی از جمله آرای روشنی است که اقدامات آمریکا را محکوم کرده و آمریکا به نقض تعهدات بین‌المللی محکوم شده، و این عبارت در ادبیات حقوقی بین‌المللی بسیار صریح است و آمریکا در پی نقض تعهدات بین‌المللی و هم‌چنین نقض بند‌های متعدد عهدنامه مودت ۱۹۵۵، برای پرداخت غرامت و جبران خسارت مسئولیت دارد؛ تعیین خسارت و غرامت هم بر عهده دو دولت و طرفین است و اگر به توافق نرسند‏، خود دیوان می‌تواند بنا به درخواست یکی از طرفین این خسارت و غرامت را تعیین کند.

دکتر کدخدایی درباره سازوکار‌های اجرای حکم دادگاه لاهه نیز گفت: آرای دیوان بین‌المللی دادگستری برای دولت‌ها الزام‌آور است و دولت‌ها مکلف به اجرای آن هستند؛ دولت آمریکا در ابتدای طرح دعوا توسط جمهوری اسلامی ایران ادعای عدم صلاحیت دیوان را داشت که رد شد و در طول رسیدگی ماهیتی هم ادعا‌های مختلفی داشت از جمله اینکه اقداماتش را به ماده ۲۰ عهدنامه مودت استناد می‌کرد که «اقدامات مغایر امنیت ملی آمریکا بوده و آمریکا به این خاطر ضبط و توقیف اموال شرکت‌های ایرانی را انجام داده است» که این استدلال هم رد شد و الان جایی باقی‌نمانده تا آمریکا اعتراضی در عدم اجرای رأی داشته باشد و امیدواریم در اجرای رأی نیز زودتر به نتیجه برسیم و رأی اجرایی شود./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها