یکی از بزرگترین تلسکوپ های جهان جمعه شب 13 ژوییه در اسپانیا برای نخستین بار فعالیتش را آغازمی کند.
کد خبر: ۱۳۹۶۱۶

به گزارش شبکه BBC ، این تلسکوپ بزرگ که بر فراز قله ای به ارتفاع 2400 متر در جزیره لاپالما، یکی از جزایر مجمع الجزایر قناری اسپانیا ساخته شده، دارای آینه ای به قطر 10.4 متر است.
« تلسکوپ بزرگ قناری» (GTC) بسیار قدرتمند است و قادر است برخی از کم نورترین و دورترین اجرام آسمانی را رصد کند.
مراسم افتتاح این تلسکوپ جمعه شب بر فراز قله جزیره لاپالما برگزار خواهد شد.

تیم راه اندازی و مدیریت این تلسکوپ پیش بینی کرده اند که اگر آزمایش های اولیه تلسکوپ موفقیت آمیز باشد، بعد از حدود 12 ماه، مجامع علمی می توانند از این تلسکوپ استفاده کنند.
ساخت این تلسکوپ عظیم 7 سال طول کشید. آب و هوای نامناسب و دسترسی دشوار به قله برای انتقال تجهیزات، زمان ساخت تلسکوپ را طولانی تر از آنچه پیش بینی شده بود، کرد.
هزینه اجرای این طرح 130 میلیون یورو (88 میلیون پوند) تخمین زده می شود.

این تلسکوپ از 36 قطعه آینه شش ضلعی تشکیل شده که بر روی هم آینه بزرگ اصلی با قطر 10.4 متر را تشکیل می دهند.
ابعاد بزرگ این تلسکوپ به دانشمندان کمک می کند تا برخی از دورترین نقطه های نورانی در فضا را رصد کرده و به پژوهشگران امکان می دهد تا اطلاعات درباره نحوه شکل گیری و تحول کهکشان ها را جمع آوری کنند.

تلسکوپ بزرگ قناری می تواند کهکشان های بسیار دوردست را شناسایی کرده ، اسرار تشکیل ستاره ها را کشف کند و سیاره هایی شبیه زمین را جستجو کند.
پدرو آلوارز، مدیر این طرح می گوید ، شگفت انگیز خواهد بود اگر این تلسکوپ امکان پیدا کردن سیاره هایی شبیه سیاره خودمان را برای ما فراهم کند.
کمبل واردن، مدیر اجرایی موسسه نجوم جزایر قناری نیز می گوید، مزیت بزرگ این تلسکوپ بر تلسکوپ های موجود این است که به دلیل ترکیب تکنولوژی بسیار پیشرفته و بزرگترین آینه نوری مادون قرمز، ما قادر خواهیم بود که ویژگی های جو سیاره ها را دقیقا بشناسیم، در حالی که تا به حال تنها می توانستیم درمورد این ویژگی ها تخمین هایی ریاضی بزنیم.
واردن افزود ، این تلسکوپ می تواند بسیاری از رمز و رازهای کهکشان ها را بگشاید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها