بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران(۴)

سوژه نخ‌نمایی به نام تحریم جشنواره فیلم فجر

کد خبر: ۱۳۹۵۰۳۴
نویسنده محمود نورایی - دبیر گروه فرهنگ‌و‌هنر

جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، آیینه‌ای تمام‌نما از فعالیت‌های هنری کشور هستند. رویدادهایی که نشان می‌دهد هنر در کشور چه کارکردهایی دارد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری چگونه در راستای راهبردهای کلان، به فرهنگسازی مشغول است.

طی نزدیک به ۴۰ سال که از برگزاری جشنواره‌های فجر گذشته، نیمه دوم سال رسانه‌های خبری در راستای تولیدات هنری و فرهنگی کشور، بخشی از فضای رسانه‌ را در اختیار اخبار جشنواره‌های فجر قرار می‌داد و با فرارسیدن فصل زمستان این رویکرد به شکلی کامل‌تر اخبار رسانه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. این رسم همیشگی جنبه تبلیغی برای جشنواره‌های فجر داشت و از منظر عمومی نیز شور و نشاط خوبی در جامعه و در میان هنر دوستان ایجاد می‌کرد.
اما به دلیل ناآرامی‌های اخیر و به ضرورت، امسال شاهد بی‌خبری مطلقی درباره جشنواره‌های سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و شعر فجر هستیم. جشنواره‌هایی که هرکدام سهم قابل‌توجهی از فضای رسانه‌ای را در اختیار داشت. این مهم که براساس نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاون بخش‌های مختلف این وزارتخانه برای کم شدن حاشیه‌های جشنواره طراحی شد، فضایی را در کشور رقم زده که از کارکردهای اجتماعی جشنواره‌های یعنی ایجاد شور و امید در جامعه کاسته است. در حالی که این روزها جنبه تبلیغی برای چنین رویدادهایی می‌تواند تاثیر دوچندان در پویایی فضای عمومی کشور داشته باشد.
با علم بر این‌که اطلاع‌رسانی درباره جشنواره‌های فجر همچون گذشته، می‌توانست این رویدادها را تحت‌الشعاع فتنه اغتشاشگران قرار دهد اما نباید از کارکردهای اجتماعی آن هم غافل شد. چنانچه این روزها شاهد هستیم که شرایط موجود باعث شده روابط‌عمومی‌های جشنواره‌های مختلف فجر در یک خمودگی مفرط به‌سر ببرند، به بهانه این‌که تلاش دارد فضایی ایجاد کنند که بار منفی متوجه این جشنواره‌ها نشود!
اما این افراد غافل از جنبه‌های تبلیغی و تبیینی این فعالیت‌های هنری هستند. اتفاقا در دوره‌ای که باید جنبه‌های تاثیرگذاری این رویدادهای هنری را در کلیت شکل‌گیری فرهنگ جامعه در پس از انقلاب را بررسی کنند به شکلی خسته، دست روی دست گذاشته و عملا کاری انجام نمی‌دهند.
این در حالی است که در خمودگی روابط‌عمومی‌ها این روزها تنها برخی رسانه‌های جمعی کشور با رویکردهای تبیینی دست به تولید محتوا می‌زنند و به بررسی و کارکردهای این جشنواره‌های می‌پردازند، کاری که روابط‌عمومی‌های جشنواره‌های فجر باید براساس دسترسی آسان و اشراف‌شان به کلیت ادوار و منابع به‌نحوی نو انجام دهند.
نکته جالب این‌که هنوز هم روابط‌عمومی‌ها در خواب به‌سر می‌برند. از روز شنبه اول بهمن‌ماه جشنواره‌های فجر، با چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به شکل کلی آغاز می‌شود و در ادامه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر تا اسفندماه برگزار می‌شود و اگر رصدی بر رسانه‌های کشور داشته باشیم، خواهیم دید که به اندازه سابقه این جشنواره نیز خبر از این رویدادها تولید نشده است.
اگر جهاد تبیین مدنظر رهبری را بخواهیم فصل‌الخطاب رویکردهای فرهنگی در کشور قرار دهیم، امروز روابط‌عمومی‌های مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور برخلاف این رویه عمل می‌کنند و باید امیدوار بود تا در چند روز آینده تغییر رویه‌ای را در فعالیت‌های آنان مشاهده کنیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها