سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه؛

اقدام جدی نکنیم، گرفتار معضل فرونشست دشت‌ها می‌شویم

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: اگر اقدامات جدی در زمینه کنترل مصرف آب زیرزمینی و احیای دشت‌های استان صورت نگیرد، به زودی گرفتار معضل بزرگ فرونشست دشت‌ها خواهیم شد.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۱۶

جام جم آنلاین؛طهماسب نجفی در نشست قرارگاه آبخیزداری و آبخوانداری استان اظهار کرد: متاسفانه تداوم خشکسالی‌ها و مدیریت ضعیف در زمینه مصرف منابع آبی موجود، بسیاری از دشت های حاصلخیز استان را گرفتار مشکلات ناشی از بحران آب کرده است. 

وی افزود: استانهایی مانند سمنان، اصفهان و همدان به دلیل برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی گرفتار بحران فرونشست دشت‌ها شده‌اند و در استان ما هم اگر یک مدیریت علمی و قاطع در زمینه کنترل مصرف آب زیرزمینی و احیای این دشت‌ها صورت نگیرد، به زودی گرفتار این معضل خواهیم شد.

نجفی گفت: مصرف بی رویه و بی ضابطه از آب چاه‌ها طی سالیان گذشته موجب شده سطح آبهای زیرزمینی در برخی از دشت‌های مهم استان مانند ماهیدشت، سنجابی و روانسر بسیار پایین برود.

وی تاکید کرد: اگر این دشت ها احیاء نشوند در آینده نزدیک گرفتار مشکلات جدی مانند کاهش تولیدات کشاورزی، تخلیه تدریجی روستاها و دامن زدن به حاشیه نشینی در شهر کرمانشاه و عواقب اجتماعی آن خواهیم شد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری تاکید کرد: برنامه محدودکردن کشت محصولات آب بر مانند هندوانه، سیب زمینی و ذرت، ممنوعیت کشت دوم، کنترل برداشت از آب چاه‌های مجاز و مسدود کردن چاه های غیرمجاز در این دشت ها باید توسط جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای با جدیت دنبال شود.

وی عنوان کرد: یکی از راهکارهای مهم و بسیار ضروری برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و احیای این دشت‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و تغذیه مناسب این دشت‌ها است که باید در قالب طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی انجام شود.

نجفی در ادامه موضوع تامین آب باغات کندوله و کرمبست را یک اولویت مهم برشمرد و گفت: باغات کندوله از بهترین و پربارترین باغات استان کرمانشاه محسوب می‌شوند و نقش بسیار مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه ایفا می‌کنند.

نجفی با تاکید بر اینکه مشارکت مردمی در اجرای طرح‌ها به موفقیت و پایداری بیشتر آنها کمک می‌کند، گفت: بخش دولتی باید بسترهای لازم برای مشارکت فعال و پویای مردم منطقه کندوله در قالب گروه‌های جهادی در طرح تامین آب باغات کشاورزی را فراهم کند.

وی یادآور شد: یک طرح مطالعاتی با همکاری یک تیم کارشناسی برای شناسایی منابع تامین آب پایدار برای باغات کندوله و کرمبست در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها