«اندروید 7» زیر ذره‌بین توسعه‌دهندگان

خوشمزه بعدی گوگل در راه است

از آبنبات تا تیرامسیو

از آبنبات تا تیرامسیو

نام‌های شیرین نسخه‌های اندروید، انتخابی کاملا غیرمعمول و منحصربه‌فرد و در عین‌حال بسیار سرگرم‌کننده است. این نام‌ها چیست؟ دلیل این همه نامگذاری چیست؟ چرا گوگل این همه نام‌های خوشمزه و شیرین را برای نسخه‌های اندروید به‌کار می‌برد؟
کد خبر: ۱۳۹۳۶۷۲
نویسنده مصطفی سلیمانی - کارشناس آی تی
اندروید 1.5: کاپ‌کیک: کاپ‌کیک اسم رمز اندروید 1.5 بود که سومین نسخه بزرگ و اولین نام شیرینی سیستم عامل اندروید بود. کاپ‌کیک چند ویژگی جدید از‌جمله پشتیبانی از کیبوردهای شخص ثالث، ضبط ویدئو و هدست‌های استریو بلوتوث را معرفی کرد. کاپ‌کیک اولین مارکت اندروید را نیز مشخص کرد که به کاربران امکان می‌داد برنامه‌های توسعه‌یافته توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث را دانلود کنند. در حالی‌که کاپ‌کیک یک به‌روزرسانی قابل توجه از نسخه‌های قبلی اندروید بود، به‌زودی تحت‌الشعاع انتشار اندروید قرار گرفت. با این حال، کیک کوچک بخش مهمی از تاریخ اندروید است و امروزه نیز توسط برخی از علاقه‌مندان استفاده می‌شود.

اندروید 1.6: دونات: دونات  یک گام بزرگ رو به جلو برای اندروید بود. تعدادی از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید از‌جمله پشتیبانی از شبکه‌های ‌CDMA، رابط دوربین بهبود یافته و جست‌وجوی صوتی گسترده را معرفی کرد.

اندروید 2.0:‌ اکلر: اکلر نام رمزی بود که به اندروید2.0 داده شد که در اکتبر 2009 منتشر گردید. اکلر تعدادی ویژگی جدید از‌جمله پشتیبانی از  بلوتوث 2.1، HTML5  و پشتیبانی از فلش را معرفی کرد. اکلر همچنین عصر پردازنده‌های دو هسته‌ای و نمایشگرهای با کیفیت بالا را آغاز کرد. 

اندروید 2.2: فرویو: فرویو یا اندروید 2.2 یک سیستم عامل عالی برای گوشی هوشمند بود که از هر دو شبکه Wi-Fi و 3G  پشتیبانی می‌کرد، بنابراین می‌توانستید همیشه متصل بمانید. همچنین شامل پشتیبانی از تبادل ایمیل شده که باعث می‌شود به‌راحتی از مکاتبات کاری خود مطلع شوید و اگر نیاز به دسترسی به اسناد ذخیره شده در رایانه خود دارید، فرویو شما را با پشتیبانی خود از برنامه‌های دسکتاپ راه دور تحت پوشش می‌دهد.

اندروید3.2: زنجبیل: شیرینی زنجبیلی، خوراکی خوشمزه‌ای است که همه دوست دارند در تعطیلات آن را بخورند اما آیا می‌دانستید که زنجبیل نام نسخه یک سیستم عامل اندروید نیز هست؟ زنجبیل ششم دسامبر 2010 منتشر شد که تعدادی ویژگی جدید و خوشمزه را برای تلفن اندرویدی شما به ارمغان می‌آورد، از‌جمله پشتیبانی بهبودیافته از پردازنده‌های چند هسته‌ای، رابط کاربری جدید و عملکرد بهتر بازی. 

اندروید 3.0: موم عسل: موم عسل نام رمز سومین نسخه از سیستم عامل موبایل اندروید است که توسط گوگل توسعه یافته و در 22 فوریه 2011 منتشر شد. موم عسل به‌طور خاص برای استفاده در تبلت‌ها طراحی شده است و چندین ویژگی جدید را معرفی می‌کند که در نسخه‌های قبلی اندروید یافت نمی‌شوند. رابط کاربری خاص لانه زنبوری،  پشتیبانی از چند وظیفه و شتاب سخت‌افزاری از‌جمله آنها بود.‌

اندروید ۴: ‌بستنی نونی: این نسخه ظاهری کاملا جدید به اندروید می‌دهد. رابط کاربری‌ای که با تمرکز بر سادگی و سهولت استفاده کاملا بازطراحی شده است. همچنین شامل طیف وسیعی از ویژگی‌های جدید مانند باز کردن قفل صفحه با چهره است که به شما امکان می‌دهد قفل دستگاه خود را با استفاده از فناوری تشخیص چهره باز کنید. 

اندروید 4.1: آبنبات ژله‌ای: در سال 2012 منتشر شد و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های سیستم عامل اندروید تبدیل شد. تعدادی ویژگی جدید از‌جمله پشتیبانی گوگل NOW رابط کاربری بهبودیافته و گزینه‌های اعلان‌های گسترده را معرفی کرد.

اندروید 4.4: کیت‌کت: کیت‌کت اندروید در سال 2013 ویژگی‌های بسیار خوبی را به ارمغان آورد. یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات، معرفی یک سبک طراحی جدید و مسطح بود که جایگزین ظاهر اسکیومورفیک قبلی شد. همچنین به کاهش مقدار حافظه مورد نیاز سیستم کمک کرد.

اندروید ۵: آبنبات چوبی: در 12 نوامبر 2014 منتشر شد و دارای تعدادی تغییرات و بهبودهای قابل توجه است. یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات رابط کاربری جدید، زیبایی بیشتر بود. اندروید 5.0 همچنین شامل اعلان‌های بهبود‌یافته، ویژگی‌های امنیتی جدید و پشتیبانی از پردازنده‌های 64 بیتی بود.

اندروید 6.0: مارشملو: یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات، سیستم مجوزهای برنامه جدید بود که به شما کنترل بیشتری روی اطلاعاتی که برنامه‌های شما می‌تواند دسترسی داشته باشد، می‌داد. همچنین دارای یک حالت ذخیره انرژی جدید بود که می‌توانست به افزایش عمر باتری شما کمک کند.

اندروید 7.0: نوقا: نوقا هفتمین نسخه اصلی و چهاردهمین نسخه از سیستم عامل اندروید است و برای اولین‌بار به‌عنوان پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان در مارس 2016 منتشر و برای انتشار عمومی برای 22 آگوست 2016 برنامه‌ریزی شد.

اندروید 8.0: اورئو:
اگر از طرفداران کوکی‌های اورئو هستید، پس این نسخه از سیستم عامل اندروید را دوست خواهید داشت. راحتی جدید ایموجی، حالت Picture-in-Picture برای تماشای ویدئو در حین انجام چند کار و عمر باتری بهبود‌یافته را معرفی می‌کند.

اندروید 9: پای: در ششم آگوست 2018 منتشر شد و به‌روزرسانی بزرگی بود که رابط کاربری تازه‌سازی شده، ویژگی‌های جدید و بهبود عملکرد را به ارمغان می‌آورد. یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات در پای‌، اضافه شدن گزینه ژست حرکتی است.

 اندروید 10: کوینیس تارت: اندروید 10 تعدادی ویژگی و پیشرفت‌های جدید را برای پلتفرم به ارمغان می‌آورد، از‌جمله حالت تاریک جدید، کنترل‌های حریم خصوصی بهبودیافته و پشتیبانی از فناوری تشخیص چهره اپل‌.

 اندروید 11: کیک قرمز مخملی: اندروید 11 پایدارترین نسخه سیستم عامل اندروید است و یک تم دسر جدید و خوشمزه دارد: کیک مخملی قرمز!  اندروید 11 طبق گفته گوگل یک «نسخه اصلی» است، به این معنی که شامل بسیاری از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید است. 

اندروید 12: مخروط برفی: اندروید 12 با اسم رمز «مخروط برفی» دوازدهمین نسخه اصلی و هجدهمین نسخه اندروید، سیستم عامل موبایل توسعه‌یافته توسط گوگل است. اولین‌بار در 18 فوریه 2021 اعلام شد و اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن در همان روز منتشر شد. 

اندروید 13: تیرامیسو: اندروید13 جدیدترین سیستم عامل اندروید است و دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان به‌تازگی منتشر شده است. اندروید13 شامل تعدادی ویژگی و بهبودهای جدید از‌جمله پشتیبانی از دستگاه‌های تاشو، حالت تاریک و بهبود عمر باتری است. اندروید13 همچنین شامل تعدادی بهبودهای امنیتی و حریم خصوصی مانند پشتیبانی از رمزگذاری و مدل مجوزهای جدید است. 

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها